Nincs ebben nagy titok, kábé mindenki tudja, aki tanult egy kicsit is a gazdaságról. Kicsi, átlátható, jól működő államszervezet, szigorú, de egyszerű, a versenyt engedő szabályozás, jogbiztonság, a hatalmi ágak szétválasztása, a korrupció eltüntetése, egyéni szabadság- és tulajdonjogok messzemenő tiszteletben tartása, a kreativitásra nevelő oktatási rendszer, hogy csak néhányat említsek a legalapvetőbbek közül.
A fentiek tekintetében elég sok olyan van, amiben nem állunk jól, és az elmúlt évtizedekben sem volt bennük javulás, például a hatalmi ágak összefonódása, a fékek és ellensúlyok rendszerének felszámolása, a korrupció látható burjánzása kifejezetten aggasztó, és Európa helyett Ukrajna felé mutató folyamat. És akkor az egyik legfontosabb láb, az oktatási rendszer napokban felszínre került káoszáról még nem is volt szó.
Mindezek ellenére kifejezetten érdekes, és nagyon pozitív az, amiről mostanában a kormányzat beszél. Ellentétben a szokásos értelmetlen politikai puffogtatással, egy egészen konkrét, szintén évtizedes probléma teljesen szakmai megközelítéséről van szó:
//mfor.hu/cikkek/makro/Lazar__sok_a_kockazat__ha_ekkora_burokraciat_tartunk_fenn.html
"...a miniszter megismételte: a bürokrácia versenyképességi hátrányt jelent az országban, sokat kockáztatunk, ha ekkora bürokráciát tartunk fenn. Lázár János közölte: meg kell próbálni lerövidíteni az ügyintézési határidőket, és olyan ügyintézőkre, tisztviselőkre van szükség, akik el merik dönteni az ügyeket kellő időben, nem húzzák azokat, és nem vacakolnak feleslegesen, hanem meghozzák a döntést és viselik a felelősséget. A miniszter ugyanakkor hangsúlyozta azt is, nemcsak a bürokraták számát kell csökkenteni, szükség van a jogszabályok egyszerűsítésére, az ügyintézési költségek csökkentésére is."
Ha ezt sikerülne megvalósítani, az nagyon nagy siker lenne, ugyanis a túlterjeszkedett, lassú, lomha, mégis döntésképtelen, és a gazdaság nyakán hatalmas koloncot jelentő államszervezet valóban az egyik rákfenéje a magyar gazdaságnak. Ennek megreformálására még Herkules sem szívesen vállalkozna, mert ebből az istállóból kitakarítani tényleg szinte lehetetlen - eddig legalábbis minden ilyen próbálkozás rövid úton csődöt vallott. Ennek a próbálkozásnak valóban szurkolni kell!