A fővárosi elővárosi vasúthálózat beruházásainak előkészítési költsége mintegy 4,8 milliárd forintot tesz ki, amelyet az Európai Unió strukturális alapjaiból finanszíroznak a Közlekedési Operatív Programban (KÖZOP).
Az elővárosi vasúthálózat fejlesztését szolgáló projektek előkészítése során a munkálatok egyebek mellett a Nyugati pályaudvar és csatlakozó budapesti vonalszakaszaira, továbbá a Rákospalota-Újpest, a Kelenföld-Százhalombatta vasútvonalszakaszok korszerűsítésére, a Kőbánya-Kispest-Szolnok vonal utasforgalmi létesítményeinek tervezett felújítására, valamint hozzávetőleg ötven helyszínen a vasútvonalakra történő ráhordás feltételeinek kialakítására terjednek ki.
A tervek szerint korszerűsítik, illetve helyenként kétvágányúra bővítik a jelenleg leromlott állapotú vasúti pályákat és felsővezetékeket, a biztosító- és távközlési berendezéseket, az áramellátó rendszereket, megszüntetik a nagy forgalom miatti zavarérzékenységet, bővítik a forgalmi és megállóhelyi kapacitásokat.
Korszerűsítik az állomások, megállóhelyek személyszállítási infrastruktúráját, megteremtve az esélyegyenlőség feltételeit. A tervezett beruházások keretében várhatóan megújítják a peronokat, a térvilágítást, korszerűsítik az utasok tájékoztatását, valamint P+R parkolókat, kerékpártárolókat és buszöblöket, buszmegállókat építenek ki.
A tervezésben a közbeszerzéssel kiválasztott VITECO Kft., a VITECO Kft. és FŐMTERV Zrt. alkotta konzorcium, az UNITEF-RING konzorcium és a TURA-Terv Mérnökiroda Kft. vesz részt. Az előkészítés várhatóan 2012 végére zárul le.
A NIF tájékoztatása szerint zajlik a páneurópai négyes vasúti közlekedési folyosó Hegyeshalom-Budapest-Szolnok-Lőkösháza szakaszának korszerűsítése is, amelyen belül utolsó fázisként a Gyoma-Békéscsaba-Lőkösháza országhatár szakasz fejlesztésének előkészítése folyik.
Az előkészületi munkálatok költsége mintegy 2,8 milliárd forint, amelynek nagy része az Európai Unió Kohéziós Alapjából származik a KÖZOP-ban.
A tervek szerint Gyomától Békéscsabáig a meglévő vágányokat átépítik, Békéscsabától Lőkösházán át az országhatárig új második vágányt terveznek 160 kilométer óránkénti sebességgel. Átépítik, illetve teljesen felújítják a békéscsabai állomás műemléki épületét, valamint megépíthetnek három állomáshoz kapcsolódó és egy közúti aluljárót, valamint egy közúti felüljárót is, továbbá több gyalogos-kerékpáros aluljárót.
A tervek elkészítésében a Roden Kft., a MÁVTI Kft., R-Traffic Kft., valamint a Főmterv Zrt.. vett részt, a cégeket a NIF közbeszerzéssel választotta ki.
Az előkészítési munkálatok a tervek szerit 2011 végére fejeződnek be.
MTI