Mivel napjainkban aligha képzelhető el, hogy ne utazzunk, illetve a fuvarozók leálljanak, a gazdasági változások egyik fontos indikátora az üzemanyag-fogyasztás. A KSH adataitól ugyan némileg eltérő NAV statisztikákat vizsgálva azt láthatjuk (mfor.hu szerk: a NAV és a KSH adatai közötti különbségről korábban itt írtunk - A KSH segített megfejteni az üzemanyagok körüli furcsaságot), hogy a hazai üzemanyag-fogyasztás 2008-ban volt a csúcson, amikor 4571 millió liter benzint és gázolajat tankoltak a hazai kutaknál. Az "utolsó békeév" után azonban egy tartósan negatív szakasz következett, különösen a 95-ös benzin esetében volt megfigyelhető a vásárolt mennyiség zuhanása, hiszen a csúcson még 2000 millió literes forgalom alig több, mint 1500 millió literre zuhant vissza. Kevésbé volt drasztikus a gázolaj-forgalmazás terén a változás, de a 2550 millió liter itt is 2330 millióra apadt.
Úgy tűnik, hogy a rossz trend véget ért, és tavaly megállt a visszaesés. A benzin esetében az eladott mennyiség stagnált, míg a gázolaj esetében már emelkedést mért a NAV Jövedéki Főosztálya. Az igazán érdekes eredmények azonban az idei adatok esetében adódnak. Az adóhatóság ugyanis (ellentétben a KSH-val, amely még csak áprilisi adatokat ismertette) már az első öt hónapra tett közzé számokat. Ezek szerint, ha a csúcsidőszakot még nem is értük el, az idei év látványos megugrást hozott eddig. A két csúcsévet jelentő 2008-2009-es fogyasztás ugyan messze van, de az elmúlt négy évet már túlszárnyaltuk. Figyelembe véve, hogy az utóbbi időben a turizmus területéről is folyamatosan bővülő adatok érkeznek, talán nem könnyelműség kijelenteni, hogy jó eséllyel öt éves csúcsra ugorhat a hazai üzemanyag-fogyasztás. (A cikkben szereplő grafikonokon a feltüntetett mennyiségek literben szerepelnek.)
Ami az összetételt illeti, a gázolaj egyértelműen a nagyobb piaci szegmenst fogja kitenni, ami részben arra vezethető vissza, hogy a fuvarozók ezt az üzemanyagtípust használják, részben pedig arra, hogy az autóvásárlás során (mind az újautó, mind a használtautók piacán) a dízelek aránya évről-évre nőtt. Más kérdés, hogy ez utóbbi kategóriába tartozó járművek hiába fogyasztanak kevesebbet, mint a benzines modellek, az üzemanyagárak növekedése a gázolaj esetében jócskán meghaladta a 95-ösét.
A növekvő árak miatt mégis csalódás lesz?
Az elmúlt hetekben a nemzetközi piacokon jelentősen nőtt az olajár, amely egy idő után mindig jelentkezik a benzinárban is. Nem volt ez másképp most sem, hiszen a tavasszal eszkalálódott ukrán válság után jelenleg már az iraki konfliktus borzolja a kedélyeket. Ez pedig az elmúlt hetek áremelésében már tükröződött, és könnyen lehet – már csak a nyáron szezonálisan emelkedő árak miatt is -, hogy a következő hónapokban még drágább lesz a tankolás.
Éppen ezért összehasonlítottuk az elmúlt évek üzemanyagárait és az értékesített mennyiségeket. Mint az az alábbi ábrán látszik, a 2000-es évek közepén emelkedő árak mellett is nőtt a fogyasztás, míg 2009-ben hiába lett olcsóbb a literenkénti ár, a kutaknál kevesebb mennyiség fogyott. Így, bár azt nem állítjuk, hogy nincs összefüggés az árak és az értékesített mennyiség között, a korreláció nem olyan erős, mint azt a közvélekedés tartja. Így még emelkedő benzinár mellett is könnyen meglehet a fent említett ötéves csúcs.
Felmerült bennünk, hogy a fogyasztók lehetőségei vajon mennyiben befolyásolják a vásárlást, így megnéztük, hogy az elmúlt években a közmunkával tisztított foglalkoztatási adatok változása hogyan viszonyul az eladott „naftához”. Itt az árakhoz hasonlóan csalódnunk kell, hiába kezdett el a munkaerőpiac bővülni, a foglalkoztatottak számának növekedése nem hozta magával a fogyasztás bővülését.
Növekvő gazdaság, növekvő fogyasztás
"Utolsó mentsvárként" arra is kíváncsiak voltunk, hogy a gazdasági növekedés, illetve visszaesés hogyan aránylik az eladott üzemanyag mennyiségéhez. Bár a korreláció itt sem tökéletes, de az általunk vizsgált mutatók közül talán itt a legerősebb a kapcsolat. Tekintve, hogy az idén rég nem látott gazdasági bővülés elé tekintünk, – a kormány 2,3 százalékos, a gazdasági elemzők 2-2,5 százalékos, míg a jegybank legfrissebb elemzésében már 2,9 százalékos növekedést vár – ismét csak megerősítve látjuk annak esélyét, hogy 2010 óta a legjobb évüket zárják majd a magyar benzinkutak.
KB
mfor.hu