4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Múlt hét szerdán látott napvilágot a részletes április kiskereskedelmi forgalom, melynek apropóján az mfor.hu az üzemanyagpiacot vette górcső alá. Az elmúlt évek mélyrepülése tavaly megállt, idén pedig biztató növekedés tapasztalható.

Mivel napjainkban aligha képzelhető el, hogy ne utazzunk, illetve a fuvarozók leálljanak, a gazdasági változások egyik fontos indikátora az üzemanyag-fogyasztás. A KSH adataitól ugyan némileg eltérő NAV statisztikákat vizsgálva azt láthatjuk (mfor.hu szerk: a NAV és a KSH adatai közötti különbségről korábban itt írtunk - A KSH segített megfejteni az üzemanyagok körüli furcsaságot), hogy a hazai üzemanyag-fogyasztás 2008-ban volt a csúcson, amikor 4571 millió liter benzint és gázolajat tankoltak a hazai kutaknál. Az "utolsó békeév" után azonban egy tartósan negatív szakasz következett, különösen a 95-ös benzin esetében volt megfigyelhető a vásárolt mennyiség zuhanása, hiszen a csúcson még 2000 millió literes forgalom alig több, mint 1500 millió literre zuhant vissza. Kevésbé volt drasztikus a gázolaj-forgalmazás terén a változás, de a 2550 millió liter itt is 2330 millióra apadt.

Úgy tűnik, hogy a rossz trend véget ért, és tavaly megállt a visszaesés. A benzin esetében az eladott mennyiség stagnált, míg a gázolaj esetében már emelkedést mért a NAV Jövedéki Főosztálya. Az igazán érdekes eredmények azonban az idei adatok esetében adódnak. Az adóhatóság ugyanis (ellentétben a KSH-val, amely még csak áprilisi adatokat ismertette) már az első öt hónapra tett közzé számokat. Ezek szerint, ha a csúcsidőszakot még nem is értük el, az idei év látványos megugrást hozott eddig. A két csúcsévet jelentő 2008-2009-es fogyasztás ugyan messze van, de az elmúlt négy évet már túlszárnyaltuk. Figyelembe véve, hogy az utóbbi időben a turizmus területéről is folyamatosan bővülő adatok érkeznek, talán nem könnyelműség kijelenteni, hogy jó eséllyel öt éves csúcsra ugorhat a hazai üzemanyag-fogyasztás. (A cikkben szereplő grafikonokon a feltüntetett mennyiségek literben szerepelnek.)

Ami az összetételt illeti, a gázolaj egyértelműen a nagyobb piaci szegmenst fogja kitenni, ami részben arra vezethető vissza, hogy a fuvarozók ezt az üzemanyagtípust használják, részben pedig arra, hogy az autóvásárlás során (mind az újautó, mind a használtautók piacán) a dízelek aránya évről-évre nőtt. Más kérdés, hogy ez utóbbi kategóriába tartozó járművek hiába fogyasztanak kevesebbet, mint a benzines modellek, az üzemanyagárak növekedése a gázolaj esetében jócskán meghaladta a 95-ösét.

A növekvő árak miatt mégis csalódás lesz?

Az elmúlt hetekben a nemzetközi piacokon jelentősen nőtt az olajár, amely egy idő után mindig jelentkezik a benzinárban is. Nem volt ez másképp most sem, hiszen a tavasszal eszkalálódott ukrán válság után jelenleg már az iraki konfliktus borzolja a kedélyeket. Ez pedig az elmúlt hetek áremelésében már tükröződött, és könnyen lehet – már csak a nyáron szezonálisan emelkedő árak miatt is -, hogy a következő hónapokban még drágább lesz a tankolás.

Éppen ezért összehasonlítottuk az elmúlt évek üzemanyagárait és az értékesített mennyiségeket. Mint az az alábbi ábrán látszik, a 2000-es évek közepén emelkedő árak mellett is nőtt a fogyasztás, míg 2009-ben hiába lett olcsóbb a literenkénti ár, a kutaknál kevesebb mennyiség fogyott. Így, bár azt nem állítjuk, hogy nincs összefüggés az árak és az értékesített mennyiség között, a korreláció nem olyan erős, mint azt a közvélekedés tartja. Így még emelkedő benzinár mellett is könnyen meglehet a fent említett ötéves csúcs.

Felmerült bennünk, hogy a fogyasztók lehetőségei vajon mennyiben befolyásolják a vásárlást, így megnéztük, hogy az elmúlt években a közmunkával tisztított foglalkoztatási adatok változása hogyan viszonyul az eladott „naftához”. Itt az árakhoz hasonlóan csalódnunk kell, hiába kezdett el a munkaerőpiac bővülni, a foglalkoztatottak számának növekedése nem hozta magával a fogyasztás bővülését.


Növekvő gazdaság, növekvő fogyasztás

"Utolsó mentsvárként" arra is kíváncsiak voltunk, hogy a gazdasági növekedés, illetve visszaesés hogyan aránylik az eladott üzemanyag mennyiségéhez. Bár a korreláció itt sem tökéletes, de az általunk vizsgált mutatók közül talán itt a legerősebb a kapcsolat. Tekintve, hogy az idén rég nem látott gazdasági bővülés elé tekintünk, – a kormány 2,3 százalékos, a gazdasági elemzők 2-2,5 százalékos, míg a jegybank legfrissebb elemzésében már 2,9 százalékos növekedést vár – ismét csak megerősítve látjuk annak esélyét, hogy 2010 óta a legjobb évüket zárják majd a magyar benzinkutak.

KB
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!