3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Módszertani változások nélkül nagyot, azokkal pedig hatalmasat ugrott a kiskereskedelem márciusban.

Továbbra is kirobbanó formában van a hazai kiskereskedelem. A szinte kimutathatatlan infláció mellett megugró reálkereseteknek, illetve a megtakarítások nyújtotta alacsony kamatoknak (lásd banki betétek) köszönhetően márciusban az előzetes adatok szerint 8,3 százalékponttal nőtt a kiskereskedelem naptárhatástól megtisztított értéke. A robusztus növekedéssel kapcsolatban azonban két megjegyzést kell tennünk.

Egyrészt tavaly március volt az utolsó olyan hónap, amikor a kiskereskedelem még jelentősebb visszaesést (2,5%) mutatott a 2012-es megszorítások következményeként, vagyis a mostani adatot egy alacsony bázissal kell összemérni.

Másrészt, ahogy arra a statisztikai hivatal is felhívja a figyelmet, módszertani okok miatt 2014 első hat hónapjának kiskereskedelmi adatai nem összehasonlíthatók 2013 első hat hónapjának adataival. 2013 júliusában ugyanis a dohánytermékek kiskereskedelmének átalakításával immár nem mintavételes eljárással, hanem a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofi Zrt-től kapott teljeskörű adatok birtokában közölt adatokat a KSH. Az állami cégtől az első ilyen adatszolgáltatásra múlt hónapban került sor, de a statisztikai hivatal 2013 júliusáig visszamenőleg revidiálta az adatokat.

Így az eltérő módszertan miatt a most közölt számok megtévesztőek lehetnek az élelmiszer, illetve a teljes kiskereskedelemre vonatkozóan. Előbbi egyébkén 7,9, utóbbi 8,3 százalékot tett ki.

A statisztikai hivatal az összehasonlíthatóság érdekében ugyanakkor egy régi módszertan szerinti számsort is közölt, az alapján az élelmiszer kiskereskedelemben 3, míg a teljes szektorra vonatkozóan 5,9 százalékos bővülést láthatunk. Vagyis a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. adatsora az élelmiszerekre vonatkozóan 4,9, a kiskereskedelemre pedig 2,4 százalékpontot tesz hozzá a pozitív adatokhoz.

A módszertani változás hatása tehát jelentős, ugyanakkor az is tisztán látszik, hogy a kiskereskedelem idei felfutása enélkül is igencsak meggyőző. Az élelmiszerek a "dohányadatok" forrásváltozása nélkül is 3 százalékkal, a leginkább konjunktúra érzékeny nem élelmiszerek 8,4, míg az üzemanyagok értékesítése 9,5 százalékkal bővült. Ez utóbbiban ugyanakkor az időjárásnak is nagy szerepe van, hiszen tavaly márciusban még országos hóviharok voltak, míg idén már korán beköszöntött a tavasz. Így vélhetőleg többen indultak útnak gépjárművel "kirándulni", rokonokat látogatni.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!