A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) közleményben ismerteti, hogy átfogóan vizsgálta a Capital Magyarországon működtetett ügynöki hálózatát, illetve egyes ügynökök - a balatonfüredi székhelyű AFIN HU Kft. és a budapesti Oceangate Securities Kft. - tevékenységét. A felügyelet már korábban is felhívta a figyelmet arra, hogy az ügynökhálózat tevékenysége az ügyfelek számára átláthatatlan.
A hálózat működése szempontjából kiemelt jelentőségű tagok fogyasztóvédelmi vizsgálata során azt is megállapították, hogy gyakori az agresszív kereskedelmi gyakorlat, az ésszerűen elvárható szintű szakismeret, a jóhiszeműség és a tisztesség alapelvének megfelelően elvárható gondosság hiánya. Ráadásul a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára késztetik, ami egyébként nem hozna meg.
A vizsgálat során olyan elemeket is talált a PSZÁF, amelyek a fogyasztók megtévesztésére, jelentős információ elhallgatására, elrejtésére, illetve a termékek lényeges jellemzőinek, különösen azok veszélyeinek, kockázatainak nem megfelelő megjelenítésére utalnak.
A felügyelet szerint így az AFIN és az Oceangate magatartása sértheti a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt. Ilyennek minősül ugyanis - a többi között - a telefonon, telefaxon, elektronikus levelezés útján ismétlődően és nem kívánt módon a fogyasztó sürgetése.
A közleményből kiderül az is, hogy az ügynökökkel jogviszonyban álló magánszemélyek a közvetítőcégek, s a Capital nevében telefonon, úgynevezett "hideg hívásokkal" kutatnak föl lehetséges ügyfeleket. A nyilvános adatbázisok alapján kiválasztott személyeket azok tiltakozása, kifejezett kérése ellenére is többször felhívják a cég ajánlatával. Ez pedig felveti az agresszív kereskedelmi gyakorlat gyanúját - áll a közleményben.
A felügyelet intézkedésért a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordult. Saját hatáskörében ugyanakkor folytatja vizsgálatát a Capital Partners a.s. befektetési szolgáltató teljes magyar ügynöki hálózatával kapcsolatban, aminek eredményeiről később tájékoztat.