3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Első fokon pert nyert a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a Sberbankkal szemben az általa – jogsértően – az ügyfelekre áthárított tranzakciós illeték ügyében. Az MNB jogelőd felügyeleti hatósága (PSZÁF)) idén júniusban kötelezte a bankot bő kétszázmillió forintnyi jogtalanul beszedett díj visszafizetésére az ügyfeleknek.

A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság december 9-i ítélete szerint a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pernyertes lett a Sberbank Magyarország Zrt. (korábbi nevén Magyarországi Volksbank Zrt.) által vele szemben indított bírósági eljárásban. A bíróság az ítélet kihirdetésekor rövid indoklásként szóban elmondta: az MNB jogelőd felügyeleti hatósága (PSZÁF) mind a jogszabályi relevancia, mind az egyoldalú szerződésmódosítás fogalmi értelmezése során helyesen járt el, illetve a visszafizetésre kötelezés tekintetében hatáskörét nem lépte túl, áll a jegybank közleményében.

A Sberbank azt követően indított pert, hogy az MNB jogelőd felügyeleti hatósága, a PSZÁF 2013. júniusi határozatában megállapította: a hitelintézet új díjfajta bevezetésével és a díjszámítási módszer megváltoztatásával jogsértően terhelte tovább a tranzakciós illetéket ügyfeleire.

A bank ugyanis új díjat vezetett be több, már meglévő számlacsomagjánál és bankkártyájánál, általa elismerten a tranzakciós illeték áthárítására. A hitelintézeti törvény alapján azonban új díjfajta bevezetésével a szerződés egyoldalúan nem módosítható. A bank előzőleg – az új díj életbe lépéséig – számos számlacsomagjánál az ügyfelekre nézve hátrányosan módosította a szerződésekben foglalt díjszámítási módot is. Ezt viszont szintén törvény tiltja.

A történtek miatt a felügyelet a jogsértő magatartás további folytatásának azonnali megtiltása mellett összesen 21 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki és kötelezte a bankot, hogy fizesse vissza ügyfeleinek a tőlük új díjként, illetve a díjszámítási mód megváltoztatásával a határozat kézhezvételéig jogszabálysértő módon beszedett 233 millió forintnyi díjat.

Az MNB közleményében jelezte, jelenleg is folyamatosan elemzi, hogy a pénzforgalmi szolgáltatók a tranzakciós illetékről szóló jogszabály 2012. július végi kihirdetésétől fogva – illetve a tranzakciós illeték elmaradását pótló egyszeri befizetés idén július végi bevezetése és a havi kétszeri ingyenes készpénzfelvételre vonatkozó szabályok tervezetének megjelenése óta – módosítottak-e szolgáltatási díjaikon, vezettek-e be új díjat, változtattak-e díjszámítási módszerükön, s mindezt mely megalapozó dokumentumok alapján végezték.

Az adatszolgáltatási válaszok alapján az MNB több pénzforgalmi szolgáltatónál jelenleg is vizsgálatot végez. Az eljárások eredményéről az MNB – a nyilvánosságra vonatkozó jogszabályok figyelembe vételével – későbbiekben tájékoztatja a közvéleményt.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!