3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ugyan egyelőre nem lehet tudni, hogy az online pénztárgépek fehérítő hatásának mennyi a szerepe a kiskereskedelem felfutásában, mindenesetre számos terméktípus impozáns számokat mutat.

Nem csak a kiskereskedelem szárnyalásában (áprilisban +7,5%), hanem annak összetételében is látszik, hogy kezd apadni a magyar fogyasztók "félelme". A válság előtt felvett és az árfolyamok mozgása miatt hatalmasra duzzadt hitelek törlesztése, a megugró munkanélküliség, a csökkenő reálbérek és a bizonytalan gazdasági kilátások miatti óvatosság szép lassan oldódik. Ez pedig a leginkább konjunktúra-érzékeny nem élelmiszer termékek értékesítését alaposan megdobja (áprilisban +7%), legalábbis a KSH által közölt részletes április kiskereskedelmi adatok ezt mutatják.

Ha a kiskereskedelmi bolttípusok volumenindexeire vetünk egy pillantást, akkor jó látszik, hogy míg 2012-ben elsősorban a turkálókat, a second hand boltokat magában foglaló használt cikkek értékesítése futott fel, addig idén ennek a kategóriának a növekedése fokozatosan egyre kisebb. Ezzel párhuzamosan a két éve még masszív, 10-15 százalékos éves visszaesést mutató bútor, és műszaki cikkeket értékesítő boltok immár ötödik hónapja mutatnak 5 százalék feletti pluszt. De hasonló képet látunk, bár kisebb kilengéssel a ruházkodás, vagy az iparcikkek területén is.

A nem élelmiszerek 8 termékkategóriája közül egyébként egyedül a könyv, számítás-technika- és egyéb iparcikk csatornánál láthatunk csak zsugorodást. A 2,2 százalék visszaesés ugyanakkor egyértelműen a dohány kiskereskedelem tavaly júliusi átalakításának számlájára írható, hiszen az ide sorolt újságosstandok például már nem értékesíthetnek dohánytermékeket.

A 8 csatornából viszont négyben – iparcikk, ruházkodás, illatszer, és csomagküldő és internetes kiskereskedelmi egységek – 10 százaléknál is nagyobb bővülést mutatott ki áprilisra a KSH.

Tényleg ennyivel fogyasztunk többet?

Ugyanakkor könnyen lehet, hogy a nem élelmiszerek 7 százalékos éves bővülése nemcsak a kedvezőbb gazdasági folyamatoknak, a fogyasztói bizalom növekedésének köszönhető. Könnyen lehet ugyanis, hogy már eddig is sokkal többet költöttünk bizonyos termékekre, de a kereskedők adatszolgáltatása - finoman fogalmazva - nem volt teljesen pontos. Az online pénztárgépek használata miatt viszont innentől kezdve az utolsó fillérig látják a forgalmat a hatóságok, ami növeli azt értékesítési volument. Hogy ennek a növekedésnek mekkora része köszönhető a tényleges bővülésnek és mekkora a fehéredésnek, nem tudni.

A KSH szerint "az idősorban törés keletkezett, ami megnehezíti az adatok összehasonlítását. A 2013. július előtti időszakra – információk hiányában – az új kiskereskedelmi forgalom tartalmával megegyező bázis nem becsülhető."

Az élelmiszerek termékkategóriában is van egyébként egy olyan tényező, amely megnehezíti az éves összehasonlíthatóságot, ugyanakkor ezt a KSH számszerűsíteni tudja. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt ugyanis teljeskörű adatszolgáltatást nyújt márciustól a statisztikai hivatal részére a korábbi mintavételes felmérés helyett. Ennek köszönhetően az élelmiszer termékek kiskereskedelmi értékesítése is megugrott. Áprilisra például 7,5 százalékos növekedést mutatott ki a KSH, míg a teljes kiskereskedelemre 6,3 százalékosat. Ugyanakkor a statisztikai hivatal a régi módszertan szerint is elvégzi a dohánytermékek értékesítésének becslését, és aszerint a növekedés az élelmiszer termékeknél "csak" 2,3 százalék (5,2-vel kevesebb), míg a teljes kiskereskedelemre 4 százalék (2,3-mal kevesebb).

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!