A FEOSZ úgy véli, már most látható, hogy a bankok korábbi gyakorlatukon nem kívánnak változtatni, és a fogyasztókra terhelnek minden költséget. "A bankok visszaélnek erőfölényükkel, és arcátlan módon, tisztességtelenül járnak el, amikor ésszerűtlen módon feltételek sokaságát vonják be a szerződés-módosítási körbe, mellyel jól példázzák: a fogyasztó csak és kizárólag addig fontos a számukra, amíg megkötik vele a hitelszerződést" - hívja fel a figyelmet a szervezet sajtóközleményében.
Augusztus 1-jén lép hatályba az a jogszabály módosítás, amelynek alapján a bankok a lakossági kölcsönszerződés vagy fogyasztóval kötött pénzügyi lízingszerződés esetén kizárólag a kamatot, díjat vagy költséget módosíthatják egyoldalúan - az ügyfél számára kedvezőtlenül - abban az esetben, ha a szerződés az abban egyértelműen, konkrétan meghatározott, a módosítandó költségelemre kihatással bíró feltételek megváltozása esetére ezt lehetővé teszi - emlékeztet a közlemény.
A hitelintézetek módosított általános szerződési feltételeikről folyamatosan értesítik ügyfeleiket. Ezekből jól látszik, hogy "a bankok továbbra is semmibe veszik a fogyasztókat", hiszen rengeteg feltételt felsorolnak, amelyekkel élve aztán egyoldalúan módosíthatják a szerződéseket, a fogyasztók hátrányára - állapítja meg a fogyasztóvédelmi szervezet.
Így a későbbiekben olyan feltételek bekövetkezése esetén is módosíthatják a szerződéseket, mint például a bank működési feltételeinek biztosításában bekövetkezett változások. Ezek alatt olyan pontokat sorolnak fel egyebek között, mint a technikai eszközök használata során, vagy a postai költségek hátrányos változása folytán bekövetkező változások. Szintén módosíthatják az ügyfelek szerződéseit, ha a bank internet használatának költsége nő, az irodaszerek beszerzésének mértéke módosul, vagy ha a bankok közötti elszámolás költségei változnak.
A FEOSZ hangsúlyozza: a bankok jogszabályba ütköző módon járnak el, továbbá a jogszabályi rendeltetésnek sem tesznek eleget, hiszen a módosítás indoka éppen az volt, hogy a fogyasztók ne kerüljenek kiszolgáltatott helyzetbe, és a bankok ne tudják kényük-kedvük szerint módosítani a szerződéseket. A gyakorlat azonban ennek éppen ellenkezőjét mutatja.
Müller János, a Magyar Bankszövetség vezető tanácsadója az MTI megkeresésére elmondta: a bankok kezdettől támogatták, hogy az egyoldalú szerződésmódosítás feltételei átláthatóak, szabályozottak legyenek. A szakértő rámutatott: máris bebizonyosodott, hogy az augusztusban hatályba lépő szabályozás egyes, a bankok által korábban is kifogásolt előírásait módosítani kell. Ezen tudomása szerint már dolgoznak. Hozzátette: bíznak abban, hogy a módosítás megoldja majd ezeket a problémákat.
Kovács Krisztina, a FEOSZ szóvivője az MTI-nek beszámolt arról, hogy szövetségükhöz, illetve tagszervezeteihez jelentős számú panasz érkezett a fogyasztókra hátrányos banki feltételek miatt. Ha a jogszabály nem éri el célját, jelen esetben azt, hogy a fogyasztókat a plusz terhektől megvédje, megteszik a szükséges lépéseket - tette hozzá.
A FEOSZ-hoz a kereskedelemmel kapcsolatban érkezik a leggyakrabban panasz a szóvivő szerint, emellett főleg az építőipari, utazási, pénzügyi és távközlési szolgáltatásokra panaszkodnak a fogyasztók.