3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A november hozta az idei év leggyengébb éves növekedési ütemét az európai újautó-piacon, azonban mielőtt újabb válságot vetítenénk előre, ne felejtsük el, hogy e számok mögött már a felfutás időszakának magasabb bázisa állt.

Az idei november már a 15. hónap, amikor az európai unió autópiaca töretlenül nő az előző év hasonló időszakához képest. Igaz, hogy a 11. hónap mindössze 1,4 százalékos pluszt produkált, amely az idei év 5,7 százalékos átlagához képest igen elenyésző és nem mellesleg a leggyengébb szám eddig, ebben már a magasabb tavalyi bázis is közrejátszhatott.

Az újautó-eladások alakulása az EU-ban
(Forrás: ACEA)

A 2014-es év lényegében arról szólt, hogy az emberek a válság alatt elhalasztott autóvásárlásokat elkezdték bepótolni. Rövidtávon az a nagy kérdés, hogy mikor jön el az az idő amikor már nem beszélhetünk érdemi növekedésről, csak az autópark szinten tartásáról. Elemzői szempontból mindkét időszak érdekes, hiszen most azt figyelhetjük meg, hogy az egyes márkák miként viselkednek egy „kiéhezett” piacon, később pedig azt, hogy miként tudnak egymástól vásárlókat elhódítani, vagyis növekedni mások rovására.

Abban azonban biztosak lehetünk, hogy egy ilyen válság után az autógyárak sokkal jobban odafigyelnek majd a hatékonyságra és a gyártókapacitásukat igyekeznek 100 százalékhoz közelíteni, hogy egy jövőbeli esetleges visszaesés ne okozzon olyan károkat, mint amilyeneket láthattunk az elmúlt években.

Visszatérve a novemberre, azért a gyengécske növekedés ellenére voltak jól teljesítő márkák. A Seat például több mint 10 százalékkal több autót adott el a 11. hónapban, a Dacia pedig majdnem 12-vel, köszönhetően az itthon is igen népszerű puritán terepjárójának, a Dusternek.

Vették a BMW-ket is, és ami talán a gyár szempontjából még fontosabb, úgy tűnik, hogy a Mini is magára talált 13 százalékos növekedésével. Az összesített eladásokat számítva azonban még mindig 1 százalékos mínuszban van. Nem úgy a Smart, amely novemberben 26, éves viszonylatban pedig 21 százalékkal esett vissza. A Mercedesnek hamarosan választ kell találnia miniautója sikertelenségére.

Kattintásra galéria nyílik!

Érdemes megemlíteni a Jeep-et, amelyből több mint kétszer annyit adtak el most novemberben, mint tavaly, bár a 4700-es darabszámmal még nem mondhatjuk, hogy meghatározó része az európai utcaképnek. A prémium szegmensben a Lexus mutatott be komoly növekedést, most novemberben például 50 százalékosat. Azt azonban hozzá kell tenni, ahhoz, hogy a BMW-Mercedes-Audi triumvirátusnak komoly fenyegetést jelentsen a japán gyártó, még jó sok hónapon keresztül hasonló ütemet kell diktálniuk. Ha már a prémiumnál tartunk, a Volvo 11 százalékkal több kocsit adott el novemberben és az éves növekedési üteme sem volt rossz, pedig még el sem kezdték az új XC90 értékesítését.

Végül még a Nissan 20 százalékos növekedése figyelemreméltó, köszönhetően a megújult Qashqai-nak és a Juke-nak, amely az Európában igen népszerű kis SUV-ok táborát erősíti.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!