A Coface felmérése szerint az idei első negyedévben a különféle ágazatok globális kockázati szintje stabilizálódott. A legnagyobb ipari vállalatok termelésük keletebbre helyezése és a világkereslet stabil növekedése nyomán rekord eredményekről számoltak be. Mindez annak köszönhető, hogy e cégeket már nem kötik országhatárok, profitjuk az egyetlen államon vagy régión belül működő cégekénél jóval kisebb kilengéseket mutat.
Itthon később érződnek a trendek
Magyarországon leginkább a korábban is jó szinten álló vegyipar javított, de az egyaránt közepes kockázatot jelentő logisztika és turizmus ugyancsak feljebb kapaszkodott. A korábban jó kockázati besorolású gépipar viszont a közepes kategóriába zuhant vissza, miközben a közepesből rossz csoportba csúszott a textilipar. A legnagyobb kockázatot változatlanul az építőipar mutatja, amelynél - a faiparhoz hasonlóan - a korábbi magas kockázat további emelkedését regisztrálták.
Az általában kedvező trendek globálisan sem érintik egyformán az egyes ágazatokat. Itthon a gépjárműipar még nem érzi a kedvezőtlen nemzetközi trendeket. Ezek - becslések szerint - körülbelül 6-12 hónapos késleltetéssel jelentkeznek majd. Mivel Nyugaton főként az olcsóbb autók iránti kereslet esett vissza, inkább az ilyen típusú kocsikra szakosodott cégek beszállítói aggódhatnak.
Az utóbbi hónapokban érezhető piaci trendek ellenben jótékonyan hatottak világszerte a számítógépgyártó ágazat és a légi közlekedés kockázatosságára. A Coface elemzése szerint a számítógépeknél különösen a különféle multimédia-perifériák, nyomtatók és szoftverek, illetve a kapcsolódó szolgáltatások eladása segíthet a forgalom emelésében idén, miközben a hordozható számítógépek kereslete is élénk marad.
Itthon ilyen javulást csak valamilyen állami intézkedéstől lehetne remélni, ám erre a költségvetés jelenlegi helyzetében kevés remény van. Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy ebben az ágazatban igen sok, lényegében a hardvert változatlanul, mindenféle többletérték nélkül továbbadó kereskedő cég működik, amelyeknél rövid időn belül komoly konszolidációs hullámra kell számítani.
Erősödő légiközlekedés és turizmus
A légi közlekedésben és turizmusban az intenzív költségcsökkentési programoknak és a légi utasok emelkedő számának köszönhetően a légitársaságok javítani tudják fizetőképességüket. A 2004-es talpraállás után az ágazat ismét 5-6 százalékos stabil növekedésre számíthat, hála a turizmus globális fejlődésének. Bár a kilátások jók, a magas olajárak és a diszkont légitársaságok keltette mind élesebb verseny miatt az ágazat üzleti kockázata továbbra is igen magas marad.
A hazai légi közlekedés helyzete inkább stagnálónak tekinthető. Bár számos új diszkont légitársaság és járat jelent meg, s a vidéki repterek fejlesztésével a légi forgalom folyamatosan élénkül, a turisztikai marketing egyelőre még nem látszik kellően hatékonynak. A hosszabb távú javuláshoz valószínűleg szükség volna a honi szálláshely-fejlesztési koncepció újragondolására is, hiszen az olcsóbb utazási formákat választók egyre nehezebben találnak pénztárcájuknak megfelelő szállodákat a kedveltebb turisztikai célállomásokon.