Azon sajtóhírekre reagálva, amelyek szerint az unió nem finanszírozza a beruházást, a főpolgármester azt mondta: az EU megkeresésükre csütörtök este kilenckor azt válaszolta, örömmel vesz részt a projekt részfinanszírozásában. Továbbá - az Európai Bizottságnál a projektért felelős válasza szerint - egyeztettek az Európai Beruházási Bankkal, hogy tudnák-e finanszírozni a projekt támogatáson felüli részét.
Tarlós István közölte, egyeztetett a szakminiszterekkel is arról, hogy mi legyen a helyzet az unió által nyújtott támogatás és a tényleges bekerülési költség közötti résszel. Elmondta, az unió az 3-as metró - szerelvény- és infrastruktúra - felújítását "egy kompakt egységként" kezeli. A szerelvények felújítását hitelből finanszírozzák - jegyezte meg.
Ilyen buszok róják a fővárosi utakat
A teljes projekt elszámolható költsége várhatóan 205,5 milliárd forint. Ebből az infrastruktúra felújításra eső rész 137,5 milliárd, amire elvileg az EU 85 százalékos támogatást adhat - magyarázta Tarlós István. Hozzátette: természetesen azt még nem tudni, hogy milyen mértékű támogatást ad majd az unió.
A főpolgármester hangsúlyozta: "szóba nem kerül az, hogy a metrófelújítás valami mamuthitelből történne". Kifejtette: arról egyeztetett a szakminiszterekkel, hogy a hiányzó rész pótlására van mód a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által biztosítható kamatmentes hitellel.
"Ez vissza nem térítendő lenne, úgy működne a dolog, hogy adhatna kamatmentes támogatást a (...) szakminisztérium olyan formában, hogy ismét megemeli a BKV működési finanszírozásának értékét körülbelül évi hatmilliárd forinttal" - magyarázta Tarlós István. Úgy fogalmazott: "nem azt mondom, hogy ezt el tudjuk érni, és nem azt mondom, hogy a résre nem kell majd visszafizetendő hitelt állami garanciával felvenni a fővárosnak", de a pesszimista prognózisok szerint is körülbelül 40-50 milliárd forintnyi hitelállományt kell majd visszafizetni, és nem 137,5 milliárdot, mint ahogy azt a Népszabadság állította.
Hangsúlyozta: konstruktív egyeztetés folyik a kormánnyal a "hiányzó rés betöméséről". Megjegyezte azt is, hogy a kormány mellesleg aláírt egy támogatási szerződést a fővárossal. Kérdésekre válaszolva elmondta, informális számok alapján most, a szaktárcával egyetértésben 60 százalékosnál kevesebb uniós támogatásra nem számítanak.
MTI