Továbbra is igen dinamikus felfutást mutat az internetes áru- és szolgáltatásértékesítés Magyarországon. 2015 áprilisa óta az éves növekedés mértéke átlagosan 30 százalékos volt, a leggyengébb adat 21,9, míg a legerősebb 42,2 százalékos bővülést jelez.
A KSH legfrissebb, novemberre vonatkozó statisztikája szerint a naptárhatástól megtisztított mutató 26,2 százalék volt. Mivel a kiskereskedelem 2015 első 11 hónapjában átlagosan 5,7 százalékkal bővült, így az internetes áruházak szerepe egyre jelentősebb.
Tavaly az utolsó őszi hónapban a "webes" áruházak 25,475 milliárdos forgalmat generáltak, ami a valaha volt második legnagyobb érték, éppen hogy lemaradva a 2014-es decemberi 25,686 milliárdról. Ugyanakkor mivel a decemberek messze a legnagyobb forgalmú hónapok, így szinte biztosak lehetünk benne, hogy 2015 utolsó hónapja történelmi rekordot hozott ezeknek a bolttípusoknak az értékesítések volumenében.
De visszatérve novemberhez, ha nominálisan nem is született historikus csúcs, a teljes kiskereskedelemből még sohasem vittek el ekkora szeletet az internetes boltok. A 25,475 milliárdos forgalom a teljes – üzemanyagforgalom nélküli – havi adatnak ugyanis a 3,78 százalékát tette ki. Ilyen magas adatra pedig – ahogy a lenti ábra is mutatja - még nem volt példa.
Ez az arány pedig már magasabb az illatszerboltok 2,74 százalékánál, és nem sokkal marad le a iparcikk jellegű vegyes kiskereskedelmi egységek 4,09 százalékától.
A hazai kiskereskedelem egyébként 2013 júliusa óta megszakítás nélkül bővül. Bár a novemberi bővülési dinamika, a 4,3 százalék az idei év leggyengébb adata volt, annak szerkezete továbbra is erős konjunkturális fellendülést jelez. A nem élelmiszer termékek forgalma ugyanis 7,7 százalékkal nőtt, ezen belül is az iparcikk jellegű vegyes kiskereskedelmi egységeké 19,7, a ruhaboltoké pedig 14,3 százalékkal bővült.
mfor.hu