Bár a kormányzat nem szereti a gazdasági sikereket a külső tényezőknek betudni, úgy tűnik, hogy a februári remek kiskereskedelmi adatokban nagy szerepe volt az üzemanyagár-csökkenésnek, egészen pontosan az ennek köszönhetően növekvő kereslet.
A KSH minden hónapban, amikor közli a kiskereskedelmi termékforgalomra vonatkozó adatokat, akkor külön soron jelzi, hogy mekkora volt az éves bázisú változás az üzemanyag-kiskereskedelem nélkül. Értelemszerűen, ha ez utóbbi nagyobb, mint előbbi, akkor az üzemanyag csak „visszahúzza” a kiskereskedelmet, ha viszont kisebb volumenű, akkor rásegít.
Februárban az éves bázisú üzemanyag-forgalom 11,1 százalékkal nőtt, míg az anélkül számolt kisker 5,4-gyel. A kettő eredménye lett a végső 6,4 százalékos növekedés. Jelen esetben az üzemanyaggal számolt és anélkül vett adat között 1 százalékpont a különbség, amelyre 2011 januárja óta nem volt példa (ekkortól közölt adatokat KSH).
Persze az üzemanyag-fogyasztás nem csak az ár függvénye, hanem a reálkeresetek alakulásának is, mint azzal már többször foglalkoztunk:
A szegény magyarok ki voltak éhezve az üzemanyagra?
Nagyobbat üthet az olaj drágulása, mint azt elsőre gondolnánk
Érdekes az is, hogy nominálértéken mennyi pénzt hagyunk a kutaknál. Az árcsökkenés hatására januárban és februárban is 100 milliárd alá csökkent ez az összeg, mialatt persze az "elégetett" mennyiség is nőtt. Persze ez vélhetően márciusban ismét meghaladja majd a „lélektani” értéket, hiszen január és február hagyományosan nem az az időszak, amikor sokat tankolnánk.
mfor.hu