Rejtő Barnabás, a HP Magyarország hálózati megoldások üzletágvezetője csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón elmondta: a vállalatok informatikai részlegei eltérő módon reagálnak az új helyzetre. Egyes cégek a már meglévő, de eddig tartalékolt hardvereket üzemelik be, míg mások az informatikai szolgáltatóktól igénybe vett megoldások díjainak csökkentésével, illetve a szolgáltatások visszafogásával próbálnak meg kijönni a korábbinál kisebb költségvetésből.
Rejtő Barnabás kifejtette: a nagyvállalatok általános magatartása, hogy az IT beruházási és fejlesztési költségeket (CAPEX) drasztikusan visszafogják, s eszközt szinte nem is vásárolnak. Ha mégis, csak akkor, ha a beruházás nagyon gyorsan, két-három éven belül, de lehetőleg még adott éven belül megtérül.
Hasonlóan visszavágják a mindennapi működtetési kiadásokat (OPEX) is, de elvárják, hogy az IT-rendszerek ugyanúgy funkcionáljanak, mint korábban. Ezért cégek IT-részlegei kevesebbet költenek szolgáltatásra is, s például a rendszerek hibáinak javítását jóval olcsóbban, s már nem 4 órán, hanem 24 órán belül kérik.
A válság egyik pozitív hatása, hogy nagyon sok ügyfél végre felméreti, milyen, s mekkora kapacitású telekommunikációs, adatátviteli hálózata, IT-rendszere van, s ehhez igazítja esetleges fejlesztéseit. Ez azért is költséghatékony, mert korábban sok olyan megoldást megvettek, amikre nem is volt igazából szükségük.
Rejtő Barnabás elmondta, a cégek egyelőre nem nyilatkoznak arról, meddig tart a költségek visszafogása, többségük ugyanis ezekben a hetekben és hónapokban a túlélésért küzd.
A HP Magyarország tapasztalatai szerint megváltoztak az adatkommunikációval kapcsolatos elvárások is. A vállalatok minél gyorsabb adatátvitelt szeretnének, de sokszor hiába növelik a sávszélességet, a rendszer ugyanolyan lassú marad.
A több telephelyes vállalatoknál a másik jellemző elvárás az adatközponti centralizáció, amelynek során a végpontokról a központba kerülnek át az IT infrastruktúra elemei, például a szerverek, a tárolók, ahol jobb kihasználással szintén költségelőnyre lehet szert tenni.