A másik oldal
A lehetőségek egyben buktatókat is magukban rejtenek. Az ár-érték arány meghatározásakor sem az ár, sem az érték vonatkozásában nem rendelkezhetünk megbízható adatokkal. A bevezetés tényleges költsége a folyamat elején ritkán mérhető fel pontosan: a rendszerintegráció előzetesen csak nehézkesen azonosítható költsége, a bevezetés során időközben megjelenő hardware-fejlesztési igények, a tanácsadói munkadíjak, illetve a sok esetben ki sem kalkulált belső erőforrás-felhasználás költségvonzata mind-mind jelentős bizonytalansági tényező. A kiválasztható szoftverek által nyújtott megoldások információ-minőségi összevetése előzetesen csak nagy vonalakban tehető meg. Mindezek miatt az előnyök nehezen számszerűsíthetők.
A piac folyamatosan igényli az újabb és újabb megközelítéseket. A vezetői információs rendszerekre különösen igaz, hogy a különböző módszertanok és szoftvermegoldások közötti határok elmosódnak, illetve igen gyakran változnak. A vezetők mindig szívesen kapnak az újabb "játékszer" után, nevezzék az a mögött álló elméletet scorecard-nak, adattárháznak, EVA struktúrának, vagy éppen VBM-nek (2). Az újabb megoldás feltűnésekor sok esetben háttérbe szorul az előző, még mielőtt a benne rejlő lehetőségeket a vállalkozás kihasználta volna.
Amennyiben több megoldás együttes, vagy egymást követő bevezetéséről van szó, gondot jelenthet annak eldöntése, hogy melyik eszközt pontosan mire használjuk, hogyan kapcsolódjanak egymáshoz, és mi történjen a le nem fedett, illetve többszörösen is lefedett területekkel. A komplex bevezetések különösen erőforrásigényesek elsősorban költség és idő vonatkozásában.
A vezetői információs rendszer bevezetések mindezek miatt ritkán lineáris folyamatok. Sok esetben az implementálás időszakában jelentkeznek korábban egyáltalán nem, vagy csak részlegesen átgondolt szempontok akár a megoldás technikai, akár annak tartalmi dimenziójában.
A többszörösen, több formában, illetve hiányosan megjelenő adatok nagyon meg tudják keseríteni a bevezető csapat életét. Sok esetben csak az információs rendszerek bevezetése kapcsán derül ki bizonyos adatforrások pontatlansága, ami miatt jó esetben a teljes projekt-terv, rossz esetben a teljes koncepció felülvizsgálatra szorulhat.
A bevezetés megtörténtével sem jobb a helyezet: a bevezetések sikeressége és értékteremtő képessége kvantitatív alapon utólag nehezen mérhető (előzetesen még nehezebben...). Igen nehéz számszerűsíthető választ adni arra, hogy mennyivel működünk hatékonyabban az új információs rendszer birtokában?
A cikk folytatása
Vezetői információs rendszerek - gyakorlati útmutató
A bőség zavarával néz szembe az a vezető, aki új információs rendszer kialakításába fog - saját maga és vállalkozása számára. Merre induljon, milyen szempontokat vegyen figyelembe a rendszer és a szállítója, bevezetője kiválasztásakor, illetve a bevezetés során? Cikkünk szerzői ezekre a kérdésekre válaszolnak a következőkben.