A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Budapesti Békéltető Testület (BBT) közzétette a 2018-as évről szóló jelentését, melyből kiderül, hogy milyen ügyekben fordultak vitarendezésért a testülethez a vásárlók. Mint a statisztikából kiderül, főleg a közlekedési, a postai és a távközlési szolgáltatások miatt elégedetlen fogyasztók keresték meg a testületet, ami pedig a termékek palettáját illeti, leginkább a lábbelik, élvezeti cikkek és dohánytermékek miatt kérték a BBT segítségét.
A testület minden eddiginél sikeresebb évet zárt 2018-ban, a fogyasztóvédelmi békéltetés egyre népszerűbb Magyarországon - kezdi beszámolóját a BBT. Tavaly 8546 megkeresés érkezett hozzájuk, ebből közel 3000 alkalommal fogyasztóvédelmi tanácsot, a többi esetben pedig a békéltető testületi eljárás lefolytatását kérték. A BBT szerint "rendkívül pozitív tendenciát mutat, hogy 2018-ban elenyésző számban mutatkozott szükségesnek a megyeszékhely szerinti járási fogyasztóvédelmi hatóság értesítése" az együttműködési kötelezettséget megsértő vállalkozásokról", akikre ilyen esetben fogyasztóvédelmi bírságot szabnak ki.
Jöjjön el a 2019-es év egyik legizgalmasabb KKV-eseményére! Több mint 50 előadó és panelbeszélgetés-résztvevő 5 szekcióban! Hogyan tudják kihasználni a magyar KKV-k a digitalizációban rejlő lehetőségeket, és miből tudják ezt finanszírozni? A geopolitikai kihívások, a Brexit és a kereskedelmi háború tükrében mi vár a magyar KKV-kra?
Néhány név az előadók közül: MAGYAR LEVENTE - Külgazdasági és Külügyminisztérium, miniszterhelyettes - JAKAB LÁSZLÓ - Innovációs és Technológiai Minisztérium, miniszteri főtanácsadó - FÁBIÁN GERGELY - Magyar Nemzeti Bank, igazgató - WOLF LÁSZLÓ - OTP Bank, vezérigazgató-helyettes - JELASITY RADOVAN - Erste Bank, vezérigazgató - BALOG ÁDÁM - MKB Bank, elnök-vezérigazgató - HEGEDÜS ÉVA - Gránit Bank, elnök-vezérigazgató - BÚZA ÉVA - Garantiqa, vezérigazgató - RASKÓ GYÖRGY - agrárközgazdász - SALGÓ ANDRÁS - BMW Group Magyarország - FERNBACH ZOLTÁN - Mercedes-Benz Hungária Kft., Hálózatfejlesztési és tréning igazgató - LAUFER TAMÁS - IVSZ, elnök
Az összeállításból megtudjuk, hogy a fogyasztók jellemzően milyen ügyekben fordultak a BBT-hez. A legtöbb fogyasztói jogvita a kereskedelmi ügyekben indult el, ezt követi az egyéb - ide tartozik például a hírközlési - szolgáltatás, a harmadik helyen pedig a közszolgáltatások vannak:
- 2671 kereskedelmi ügy indult, ahol a fogyasztóknak a hibás termékekkel, és emiatt a szavatossági, jótállási igények érvényesítésével, illetve az internetes vásárlással akadt fogyasztóvédelmi problémájuk.
- 2034 esetben egyéb szolgáltatás miatt fordultak a testülethez, így például az elektronikus hírközlési szolgáltatások - telefon- internet előfizetés - miatt, vagy a parkolási büntetésekkel, autópálya-matricával, repülőjegy-értékesítéssel összefüggő kifogások miatt.
- 403 esetben a közszolgáltatások voltak fókuszban, mint a villamosenergia és a földgáz.
Ezeken kívül voltak még építőipari és pénzügyi szolgáltatások miatt kezdeményezett tárgyalások is.
A BBT azt is kigyűjtötte, hogy a fogyasztók mire panaszkodtak leginkább tavaly. Az 5739 lezárt ügyből 3068 függött össze valamilyen szolgáltatás igénybevételével. Ezen belül is az ügyek negyedében a légi-, vasúti-, autóbuszos személyszállítás képezte a beadvány tárgyát. Ezt a postai, távközlési szolgáltatások követték.
Az sem maradt titok, hogy mely termékek miatt fordultak a legtöbbször a fogyasztók a testülethez. A lezárt ügyekből összesen 2671 eljárás érintett valamilyen árucikket. Az ügyek közel egyharmadában a lábbelik - sportcipő, bakancs, papucs, utcai cipő - minőségével volt elégedetlen a vásárló. Tizennégy százalékban az egyéb, máshova nem sorolható árucikkel - élvezeti cikkek, dohányáruk, vegyipari termékek - volt kapcsolatos a fogyasztóvédelmi probléma. Harmadik helyen a háztartási gépek csoportja található, mint a mosógép, mosogatógép, hűtőszekrény gáztűzhely, kávéfőző.
Sokat elmond az is, hogy mely termékek esetében fordultak a legritkábban a testülethez. Ide tartoznak a látszerészeti, fényképészeti, optikai eszközök, a gyógyászati termékek, a legkevesebb panasz pedig az élelmiszerek, italok miatt érkezett.