5p

A Stuttgarter Nachrichten szerint a Mercedes nem veri nagydobra, hogy vezérigazgatója, Ola Källenius rendszeresen találkozik a magyar kormány képviselőivel, köztük Orbán Viktorral. A lap szerint úgy, hogy a német közvéleménynek erről lehetőleg minél kevesebb jusson a tudomására. Eközben a Mercedes több ezer munkahelyet telepít át Németországból Magyarországra, elsősorban a jóval alacsonyabb költségek miatt.

A Stuttgarter Nachrichten szerint a német Mercedes-Benz nem veri nagydobra, hogy vezérigazgatója, Ola Källenius rendszeresen egyeztet a magyar politikai vezetéssel, köztük Orbán Viktor miniszterelnökkel. „A kapcsolatok ápolása érdekében a konszernvezető a legmagasabb szinten tart fenn kapcsolatokat a magyar politikával. Erről azonban a német közvélemény lehetőleg minél kevesebbet tudjon” – írja a lap.

A találkozókról kizárólag a magyar fél számol be, a német autógyártó sem előzetesen, sem utólag nem ad ki hivatalos tájékoztatást. Így volt ez akkor is, amikor március közepén Orbán Viktor Källeniusszal együtt pózolt a magyar zászlók előtt – mindketten azonos öltözetben –, vagy amikor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán tett közzé egy képet a Mercedes vezérigazgatójával, a cég lobbiügyekért felelős vezetőjével és Orbánnal közösen.

A Mercedes ezekre a megkeresésekre nem reagál, még azt sem erősíti meg, hogy a találkozók egyáltalán megtörténtek volna. A Stuttgarter Nachrichten szerint „a Mercedes a találkozókat maximálisan diszkréten kezeli”, és „a Mercedes hivatalosan még azt sem erősítette meg, hogy egyáltalán sor került ilyen találkozókra.”

A Mercedes vezetői és a magyar kormány miniszterei Orbán Viktorral
A Mercedes vezetői és a magyar kormány miniszterei Orbán Viktorral
Fotó: Szijjártó Péter / Facebook / Stuttgarter Nachrichten

A lap kérdéseire sem adott tartalmi választ a vállalat. Arra sem reagált, hogy miként egyeztethető össze a magyar miniszterelnökkel való együttműködés azokkal az értékekkel, amelyeket a Mercedes egyébként a magáénak vall – például a demokrácia, a jogállamiság vagy az AfD programjával szembeni elhatárolódás.

A háttérben a termelési hálózat átszervezése áll. A Mercedes jelentős mértékben csökkenti a németországi gyártókapacitását, és ezzel egyidejűleg bővíti a magyarországi jelenlétét. A vállalat pénzügyi igazgatója, Harald Wilhelm egy februári sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: „A gyártási helyszínek kiválasztásának jelszava: Keletre!”. A cég célja, hogy az európai gyártásban megduplázza az alacsony költségű országok arányát, így a jelenlegi 15-ról 30 százalékra növelnék ezt a részesedést.

A bővítés központja Kecskemét, itt a Mercedes már 2012 óta gyárt kompakt modelleket. Wilhelm szerint „ott az úgynevezett tényezőköltségek – amelyek közé elsősorban a bérek tartoznak – 70 százalékkal alacsonyabbak, mint Németországban.” A kecskeméti gyárban jelenleg mintegy 4500 ember dolgozik, és a tervek szerint évente 100 ezerrel több autó készül majd itt – olyan mennyiség, amely eddig Németországban gördült le a gyártósorokról.

Az opportunizmus rossz oldala

A lapban később véleménycikk is megjelent, mely középpontjában a Mercedes és a Bosch magyarországi terjeszkedése áll. A szerző, Matthias Schmidt arra figyelmeztet: miközben a német ipar vezetői új piacokat keresnek a világ feszültségekkel teli térségeiben, egyre gyakrabban kötnek üzleteket olyan kormányokkal, amelyek nyíltan figyelmen kívül hagyják a demokratikus szabályokat. „Jó lehetőségeket felismerni és kihasználni: ez a vállalkozói szellem megvalósulása. Ez az opportunizmus jó oldala. A rossz oldala akkor mutatkozik meg, amikor ezért túl könnyen háttérbe szorulnak a saját értékek” – fogalmaz a szerző.

Schmidt szerint a világkereskedelem zavarai, az amerikai vámháborúk és a kínai gazdasági nyomás közepette a német vállalatok éberen figyelik, hol nyílnak meg kapuk az üzlet előtt – gyakran olyan országokban, ahol nem érvényesülnek az európai demokratikus normák.

„A világkereskedelem felfordulásának árnyékában fokozódik a verseny a munkahelyekért és a jólétért. A Washingtonnal és Pekinggel kapcsolatos aggodalmak azonban nem homályosíthatják el annak felismerését, hogy jelenleg Európában is azok látszanak hasznot húzni, akik a legkevésbé törődnek a demokratikus szabályokkal.”

A cikk külön is kitér arra, hogy Magyarország alacsony költségekkel vonzza a beruházásokat. Példaként említi, hogy a Bosch bezárja a Leinfeldenben működő gyáregységét, és a termelést – részben – Magyarországra helyezi át, miközben a Mercedes németországi kapacitásokat csoportosít át Kecskemétre. Schmidt megjegyzi: a cégek ugyan élnek az uniós szabad mozgás lehetőségével, de láthatóan maguk is érzik ezeknek az üzleteknek a kényes természetét.

„Hogy maguk az érintettek sem érzik teljesen komfortosan magukat ezekkel az üzletekkel, az abból is látszik, milyen titokban akarta kezelni a Mercedes vezérigazgatója, Ola Källenius a legutóbbi látogatását Orbánnál.”

A szerző végül arra hívja fel a figyelmet, hogy a jelenlegi kihívások idején is érdemes lenne újragondolni az alapértékeket és a vállalati felelősség kérdését. „A jelenlegi helyzet talán nem kedvez az elvi alapvetések átgondolásának – de szükség lenne rá.”

Kérdéseinket elküldtük a német Mercedes-Benz AG-nak, válaszaikkal bővítjük cikkünket. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!