7p

Csatlakozzon az év egyik legfontosabb egészségügyi szakmai eseményéhez,
ahol a finanszírozási kihívásoktól kezdve a menedzserbetegségek kezelésén át egészen a legújabb digitális egészségügyi megoldásokig minden fontos témát érintünk!

Egészséggazdaság - Menedzser egészség 2025. március 27-én
Merkely Bélával, Kóka Jánossal, Kulja Andrással, Zacher Gáborral
és más neves szakértőkkel - jelentkezzen március 3-ig kedvezményes áron!

Részletek és jelentkezés itt!

A stuttgarti székhelyű autógyártó évente 100 ezer autót szeretne inkább Magyarországon gyártani, mint Németországban. Több ezer munkahely vándorolhat hazánkba.

Az összehasonlítás azt mutatja, hogy a költségmegtakarítás óriási — írja a helyi Stuttgarter Nachrichten. Magyarországon „nem lehet olyan könnyen beteget jelenteni” – mondta a Mercedes főnöke, Ola Källenius tavaly év végén. A betegszabadság aránya Németországban néha több mint kétszerese más országokban tapasztalhatónak. Most a Mercedes komoly lépésre szánta el magát: bejelentette, hogy Németországból tömegesen Magyarországra helyezi át a termelést. A cég meg sem próbálja leplezni költségmegtakarítási célját.

Nehéz úton tanultuk meg, hogy az elektromos és belsőégésű motoros autók közötti profitkülönbség nem egyenlíthető ki az elektromos járművek árának emelésével – mondta Harald Wilhelm pénzügyi igazgató. Ez az oka annak, hogy most „lézerpontossággal a költséghatékonyságra összpontosítunk”.

A Mercedes vezérigazgatója, Ola Kallenius jelentős átcsoportosításokat jelzett
A Mercedes vezérigazgatója, Ola Kallenius jelentős átcsoportosításokat jelzett
Fotó: X/@MercedesF1_Hub

A C- és E-osztályból, valamint ezek változataiból álló nagy volumenű Mercedes „Core” szegmensből a jövőben évente 100 ezer modell készül majd Németország helyett a magyarországi Kecskeméten – ezek lehetnek a C-osztály vagy a GLC jövőbeli elektromos változatai.

A főként béreket tartalmazó úgynevezett tényezőköltségek Magyarországon 70 százalékkal alacsonyabbak, mint Németországban – mondja Wilhelm.

A Mercedes magyarországi termelés-áthelyezési terveiről laptársunk, a szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Privátbanár ír részletesebben.

Tényleg ekkora a bérkülönbség?

Valóban alacsonyabb az éves fizetés Magyarországon, és a bruttó órabér is kisebb, valamint ritkábban jelentenek beteget a munkavállalók, de pontos összehasonlítás az eltérő statisztikák miatt nem lehetséges. Azonban a rendelkezésre álló adatok azt mutatják, hogy az állítások nem túlzóak.

Az Eurostat uniós statisztikai hivatal adatai szerint a teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagos éves fizetése 2023-ban Magyarországon 16 895 euró, Németországban pedig 50 998 euró volt. Magyarország költségelőnye tehát 67 százalék.

Magyarországon a szak- és a betanított munkások bruttó órabére a Trenkwalder személyzeti szolgáltató tanulmánya szerint 5,24 euró, míg a Mercedes szakmunkásai (fémmunkások) átlagosan 35 700 eurós éves bruttó fizetésre számíthatnak a Kununu pályázó portál adatai szerint. Ez körülbelül 20 eurót jelent óránként. A különbség 74 százalék, ami egészen közel áll a Wilhelm által említett 70 százalékhoz.

Fontos, hogy jó kezekben legyen a kormány is
Fontos, hogy jó kezekben legyen a kormány is
Fotó: X/@MercedesBenz

Hiányzások, termelékenység

A béreken túl, további költségelőnyt jelent Magyarország számára a kevesebb hiányzás, amelyek mértékét az OECD rendszeresen rögzíti. A nemzetközi szervezet jelentése szerint 2022-ben Németországban átlagosan 24,9 napot volt távol egy munkavállaló, míg Magyarországon mindössze 9,4 napot. Ez azt jelenti, hogy Németországban a munkaadóknak lényegesen több munkaidő-kiesést kell finanszírozniuk, mint Magyarországon, ami tovább növeli a szakadékot.

Ez az összehasonlítás azonban kizárólag az egészségbiztosítóknak bejelentett hiányzásokon alapul, ami Németországban különösen megengedő. Az adatok minőségének javítása érdekében az Eurostat évente felmérést készít az alkalmazottak távolmaradásairól. E statisztika szerint Németországban a munkaidő 6,8 százaléka, míg Magyarországon 2,0 százalék a betegszabadság. Tehát itt is jelentős a különbség.

A távollét más formája ellen is fellép az autógyártó: a Mercedes azt szeretné, ha dolgozói ismét rendszeresen jelen lennének az irodában — írja a Schwarzwälder Bote. Egy belső e-mail szerint a személyes eszmecsere és a spontán egyeztetések kulcsfontosságúak a vállalat sikeréhez. A cég vezetősége már tavaly év végén közölte a mintegy 200 felsővezetővel, hogy számukra véget ér a home office időszaka. Az elvárás az, hogy 2025 januárjától alapvetően munkahelyükön tartózkodjanak munkaidejük alatt.

A személyi költségekben elvileg nemcsak a bérek, a szabadságok és a távolléti idők játszanak szerepet, hanem a termelékenység is. A különbségek azonban ma már csekélyek, mivel a gyártók világszerte szabványosított gyárakat üzemeltetnek azonos gyártási módszerekkel. Ennek eredményeként a bérkülönbségeket már nem lehet kompenzálni a magasabb termelékenységgel, mint korábban.

A Mercedes barátai fenntartásokat is megfogalmaznak

Az a döntés, hogy magas árú prémium autókat állítanak elő az alacsonyabb gyártási költségekkel rendelkező országokban, kérdéseket vet fel a márka identitásával és a minőség megítélésével kapcsolatban — írja a Mercedes Fans. Ola Källenius vezetése alatt a Mercedes-Benz egyre inkább luxusmárkaként pozicionálta magát, a magas színvonalú és kívánatos termékekre fókuszálva. A termelés áthelyezése azonban ronthatja az exkluzivitás imázsát. Azok a vásárlók, akik hajlandóak magas árat fizetni egy prémium járműért, nem csak első osztályú minőséget várnak el, hanem esetleg ennek a szabványnak megfelelő gyártási folyamatot is. A termelés növelése egy alacsony bérű országban ezért negatívan befolyásolhatja a márka megítélését — érvel a portál.

Irónikus módon Orbán Viktor és a kínaiak nyernek rajta

Van benne némi irónia, hogy épp az a Magyarország, amelyet – egy nyolcéves megszakítással – immár 26 éve Orbán Viktor irányít, most jelentős mértékben profitál az elektromobilitás térnyeréséből, mivel a magyar miniszterelnök nemrég államfőhöz méltó fogadtatásban részesítette az AfD vezetőjét, Alice Weidelt, miközben az AfD – több más párthoz hasonlóan – elutasítja az EU belső égésű motorokra vonatkozó tilalmát. Ennek ellenére Magyarország az egyik legnagyobb nyertese az elektromos átállásnak, amelyet az EU szabályozásai is elősegítenek — teszi hozzá a Stuttgarter Nachrichten.

Ez nemcsak amiatt igaz, hogy a Mercedes várhatóan egy új elektromos modellt telepít Magyarországra, hanem azért is, mert az ország egyik legnagyobb befektetője, a BMW Debrecenben egy hatalmas gyárat épít a teljesen elektromos Neue Klasse járművei számára. A több milliárd eurós beruházás jelenleg próbagyártásokat végez az X-modellből, hogy felkészítse az üzemet, amely az év végén megkezdi a sorozatgyártást.

Orbán Viktor miniszterelnök fogadja Vang Csuan-fut, a BYD elnök-vezérigazgatóját tavaly februárban
Orbán Viktor miniszterelnök fogadja Vang Csuan-fut, a BYD elnök-vezérigazgatóját tavaly februárban
Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán

A magyarországi autóipar két éve került reflektorfénybe, amikor a kínai BYD, az elektromos autók piacvezetője bejelentette, hogy Szegeden építi meg első európai gyárát, ahol több ezer munkavállalót fog foglalkoztatni.

A döntés indoklása fájdalmasan hangozhat Németországban: a BYD szerint az egyik legfontosabb tényező „Magyarország jól kiépített ipari bázisa” volt. Az ország erős autóipara révén az évek során egy szorosan összefonódó gyártói és beszállítói hálózat alakult ki – hasonlóan a korábbi németországi délnyugati régiókhoz –, amely most az elektromos járműgyártásra is alkalmassá válik, új szereplőket vonzva.

A Magyarországon már jelen lévő autóipari szereplők között ott van az Audi, a Bosch és az Opel, valamint a Mercedes, amely immár 12 éve működtet nagy gyárat az országban. A kecskeméti üzemben 2023-ban 4500 dolgozóval 174 ezer autót gyártottak, köztük A-osztály, CLA és EQB modelleket.

Orbán Viktor 2023 júniusi stuttgarti látogatásán találkozott Ola Källenius Mercedes-vezérigazgatóval. Szijjártó Péter külgazdasági miniszter az egyeztetés után kijelentette, hogy 1,5 milliárd eurós beruházásban bízik, és reméli, hogy néhány éven belül megduplázzák a kecskeméti gyár dolgozói létszámát. A Mercedes németországi munkahelyeinek Magyarországra telepítése most igazolja ezt a várakozást, és azt is, hogy Magyarország képes hasznot húzni Németország romló üzleti környezetéből.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!