Kivitelezhetőnek tartja az idősebb dízelautók utólagos tömeges átalakítását a károsanyag-kibocsátás csökkenése és ezzel a belvárosi behajtási tilalom bevezetésének az elkerülése érdekében a német autószervizek szakmai szervezete, a ZDK. A ZDK (Zentralverband deutsches Kraftfahrzeuggewerbe e.V.) alelnöke, Thomas Peckruhn a dpa hírügynökségnek adott interjúban rámutatott, hogy korábbi hasonló programok, például a dízelmotorok koromszűrővel való ellátása, valamint a nyolcvanas években a benzines autók katalizátorral való utólagos felszerelése során szerzett tapasztalatok alapján az ágazat fel van készülve a feladat elvégzésére. Véleménye szerint már a jövő évben megkezdődhet a dízelautók tömeges átépítése.
A német kormánypártok a hétfő estétől kedd reggelig folytatott egyeztetésen megállapodtak abban, hogy ösztönzőkkel támogatják az idősebb dízelautók tulajdonosait járműveik átalakításában vagy új modellre cserélésében annak érdekében, hogy elkerülhető legyen a leginkább szennyezett német nagyvárosokban az autóhasználati tilalom bevezetése.
A német autógyártók ígéretet tettek a kormánynak arra, hogy "vonzó prémiumokat vagy árkedvezményt" tartalmazó csereprogramot kínálnak az Euro 4-es és az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású dízelautók tulajdonosainak. A motorok utólagos átalakításához viszont még hiányzik a német autógyárak beleegyezése. A BMW és az Opel határozottan elutasítja autói utólagos átalakítását, a Volkswagen és a Daimler viszont jelezte részvételi készségét egy átépítési programban - mihelyt rendelkezésre áll a szükséges hatósági engedélyekkel rendelkező berendezés.
A kipufogógáz-kezelésre szakosodott Baumot vállalat igazgatója, Marcus Hausser a dpa hírügynökségnek elmondta, hogy folyamatban van egy szűrőberendezés engedélyeztetési eljárása a KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) német gépjármű-felügyeletnél. "A kormányprogram megadhatja az átépítések megkezdéséhez szükséges utolsó lökést" - mondta. Hozzátette: a Baumot sok éves tapasztalattal rendelkezik és nem lát problémát abban, hogy garanciát vállaljon berendezéseire. "Nagy ködösítés folyik a témában" - jegyezte meg, utalva azokra a médiabeszámolókra, amelyek szerint az autóipar nem lesz hajlandó garanciát vállalni az utólag beépített berendezésekre.
A Baumot igazgatója szerint a dízelmotorok átépítési költsége 1500-2000 euró körül lehet, "ami még csereprémiummal együtt is jóval vonzóbb megoldás lehet számos tulajdonos számára autója új modellre cserélésénél".
Az IG Metall német gépipari szakszervezet üdvözölte a létrejött megállapodást. "A megoldás összességében növeli az ágazatban dolgozók munkahelyének biztonságát amellett, hogy fenntartja a nyomást az alternatív hajtásláncok bevezetésére is" - fogalmazott Jörg Hofmann, a szakszervezet vezetője. Megjegyezte ugyanakkor, hogy fontos lenne, hogy a külföldi autógyárak is részt vegyenek a programban.
A Volkswagennél egyébként nem mindenki hisz abban, hogy sikeresen átszerelhetők a régi dízelautók. Egy felsővezető néhány nappal ezelőtt egyenesen arról beszélt, hogy ennek nincs realitása.