4p

A pandémia éve alapjaiban formálta mind az Európai Unió, mind Magyarország lakosságának költekezési szokásait – vajon mire költöttünk több vagy éppen kevesebb pénzt? Összegyűjtöttük.

2020-ban a háztartások fogyasztási kiadásai példátlanul, 8 százalékkal csökkentek 2019-hez képest az Európai Unióban – ez azonban nem minden, hiszen nemcsak a kontinens szintjén, hanem minden egyes tagállamban is visszaestek a költések.

Az Eurostat összefoglalójában kiemelte, hogy ez a legnagyobb mért csökkenés az adatgyűjtés kezdete óta, és elsősorban a világjárvány hatásainak tudható be – a kötelező távolságtartás, az utazási és vásárlási korlátozások, valamint a nem alapvető gazdasági tevékenységekre fordított összeg visszaesése mind jelentősen befolyásolta a háztartások fogyasztási kiadásait.

(Fotó: MTI)
(Fotó: MTI)

Uniós szinten a legnagyobb visszaesést az „Éttermek és szállodák” (-38 százalék), a „Ruházat és lábbelik”, a „Közlekedés” és a „Rekreáció és kultúra” (mindegyik -17 százalék) kategóriák esetében tapasztalták. A legjobban a kiadások ezzel szemben az „Élelmiszerek és alkoholmentes italok” (+3 százalék) és a „Kommunikáció” (+2 százalék) kategóriákban nőttek – olyannyira, hogy a járvány évében az összes kiadás több mint negyedét az élelmiszertermékek megvásárlása jelentette.

Így költekeztek a magyarok és a régió

Az Európai Unióban észlelt tendencia a régiós összehasonlításban is megjelenik, hiszen kivétel nélkül a V4-ek minden országában csökkentek a költések a járvány első évében – mindezek mellett a legnagyobb különbséget Csehországban és Magyarországon mérték. 2020-ban Magyarországon 4,6, míg Csehországban 8,7 százalékkal esett vissza a háztartások költekezése, megtörve ezzel a több éve tartó ütemes emelkedést.

Annak fényében, hogy 2020-ban minden eddiginél több időt töltöttünk otthon, ráadásul a szigorítások és a lezárások miatt aki csak tehette, bespájzolt, egyáltalán nem meglepő, hogy a háztartások lényegesen többet költöttek élelmiszerre. Érdekesség, hogy az Eurostat adatai alapján Magyarországon ebből a szempontból alig zajlott le változás, a magyarok mindössze 0,4 százalékkal hagytak több pénzt az élelmiszerboltokban, mint 2019-ben, hasonlóan a csehekhez. Ezzel szemben a legjobban az élelmiszerboltokat Szlovákiában rohanták meg, és ez a számokban is megjelent: közel 10 százalékkal nőttek a háztartások ilyen jellegű költései északi szomszédunknál.

A legérdekesebb a háztartások járvány alatti költéseiből azonban egyértelműen a rezsi befizetésére fordított összeg változása. Itt Magyarország ugyanis élesen szembe ment mind az uniós, mind a régiós átlaggal, hiszen míg 2020-ban mindenhol csökkentek a rezsikiadások, addig itthon közel 6 százalékkal több pénzt kellett kiadnia a lakosságnak erre a célra. A legjobban egyébként a csehek jártak, hiszen itt 2,5 százalékkal kevesebbet kellett a rezsidíjak fedezésére fordítania a háztartásoknak.

Mire költöttek jóval kevesebb pénzt a magyar háztartások a járvány alatt?

Azt tehát már tudjuk, hogy a magyaroknak a rezsidíjak megfizetése miatt mélyebben kellett a zsebükbe nyúlnia 2020-ban, de vajon mik azok a területek, ahol jóval kevesebb pénzt költöttünk, mint korábban? A válasz eltér az uniós tapasztalattól: bár az étterem- és szállodalátogatás terén is komoly visszaesés volt, a győztes a közlekedés – a több mint 40 százalékos visszaesés a karantén, a lezárások, valamint a közösségi közlekedés egyes rétegek számára történő ingyenessé tétele mellett egyáltalán nem meglepő.

Összességében tehát meglehetősen felemás képet mutat a hazai háztartások költése a járvány első évében: hiszen míg a rezsire többet kellett költeni, addig például a régióval össszehasonlítva a magyarok élelmiszerköltései csak minimálisan változtak 2020-ban az előző évhez képest. Az persze megint más kérdés, hogy a hasonló, 2021-es adatok megjelenésekor mit tapasztalunk majd – mi nagy tétben fogadnánk arra, hogy az elszálló infláció mellett már nem lesz ilyen szerény az élelmiszerre költött összeg növekedése.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!