4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nemcsak az infláció csökkent júliusban, 0,7 százalékponttal, 4,6 százalékra, hanem az indirekt adóktól szűrt maginfláció is, 0,3 százalékponttal, 3,5 százalékra. Ez utóbbi alapján hozza meg döntését a jegybanki alapkamatról a Magyar Nemzeti Bank (MNB) monetáris tanácsa, ezt a mutatót viszonyítja a 3 százalékos középtávú inflációs célhoz.

Mint arról beszámoltunk, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint júliusban az éves infláció 4,6 százalék lett.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – mindig a KSH közlését követően publikált – legfrissebb adataiból pedig az is kiderül, hogy a maginfláció és az indirekt adóktól szűrt maginfláció 3,5 százalékon alakult. 

 

Míg az infláció júliusban az előző hónaphoz, azaz júniushoz képest 0,7 százalékponttal lett alacsonyabb, addig a maginfláció csak 0,3 százalékponttal mérséklődött. Az infláció csökkenését döntően az üzemanyagok, illetve az iparcikkek tavalyi áremelkedéséhez kapcsolódó bázishatások okozták.

A tartósabb inflációs tendenciákat megragadó jegybanki mutatók – a keresletérzékeny termékek árindexe és a ritkán változó árú termékek és szolgáltatások inflációja – is mérséklődtek az előző hónaphoz képest. 

2021 júliusában a keresletérzékeny termékek, a szabályozott árú termékek és indirektadó-hatások (az ingyenes parkolás tavaly júliusi megszüntetése, illetve a korábbi dohány jövedékiadó-emelések bázisból való kifutása következtében) inflációs hozzájárulása egyaránt csökkent. Az üzemanyagok továbbra is jelentősen, 1,3 százalékponttal járultak hozzá az inflációhoz.

Az árazási döntéseket a koronavírus-járvány megjelenését követően nagyobb változékonyság és a szokásostól eltérő szezonális mintázat jellemezte – állapította meg az MNB. Az idei év első hónapjaiban a tavalyinál alacsonyabb, míg áprilistól – a gazdaság nyitásával párhuzamosan – magasabb átárazás valósult meg. A korlátozások feloldása júniusban lényegében teljessé vált. Júliusban tavalyhoz képest lassult az átárazás üteme, azonban a korábbi évek átlagánál így is magasabban alakult. 

Az úgynevezett inflációs főcsoportok ára a következőképpen alakult: 

Az iparcikkek éves inflációja mérséklődött júliusban. A termékkörön belül a tartós iparcikkek árindexe lényegében nem változott. Az éves áremelkedés magasabb a korábbi évek átlagánál, amihez hozzájárulhatott, hogy a globális nyersanyagár-emelkedés fokozatosan, egyre szélesebb termékkörben jelenik meg a fogyasztói árakban. A nem tartós iparcikkek árindexe ugyanakkor csökkent előző hónaphoz képest. Az árindex mérséklődése a termékek széles körében jellemző volt. 

piaci szolgáltatások árai az előző hónaphoz képest 0,5 százalékponttal nőttek. A termékkörön belül a korábbi éveknek megfelelő volt az árdinamika. 

Az élelmiszerek inflációja lényegében nem változott júniushoz képest. A termékkörön belül a feldolgozatlan élelmiszerek esetében elsősorban a friss zöldségekhez és a baromfihúshoz kapcsolódott az infláció emelkedése, míg a feldolgozott élelmiszerek árindexének mérséklődéséhez több termék együttesen járult hozzá. 

szabályozott termékek árai júniushoz képest lényegében nem változtak.

lakosság inflációs várakozását mérő mutatókat, hasonlóan a fogyasztóiár-indexhez, a szokásosnál nagyobb változékonyság jellemzi. A mutatók júliusban az előző hónaphoz képest emelkedtek – derül ki az MNB ma közzétett inflációs alapmutatóiból.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!