7p

Keleti szomszédunk a 2024-ben felavatott, mintegy 200 kilométeres autópálya-építési rekordja után idén több mint 250 kilométernyi új gyorsforgalmi út átadását tervezi. A magyar tervek szerények.

Hogy kerül a sál a címbe? – kérdezheti olvasónk. A magyar úthálózat állapota sok kritikára ad alapot, amely a közvélemény ingerküszöbét is elérte. Ezért a fejlesztések, építések reflektorfénybe kerülnek, különösen a kormányzat részéről. Emlékezzünk Orbán Viktor tavaly év végi videós autóút megnyitásaira, ami jelzi, hogy e kérdés kiemelt fontosságúvá vált, hiszen — sálba burkolt — személyes megjelenésével adott hangsúlyt nekik. A miniszterelnök december 14-én az M85 kilométeres szakaszának soproni átadóján, és két nappal később a soltvadkerti elkerülő út megnyitóján tűnt fel. Hogy idén mire számíthatunk, azt érdemes gyorsan fejlődő keleti szomszédunk terveivel összevetni.

Orbán Viktor sálban nyit új utakat
Orbán Viktor sálban nyit új utakat
Fotó: Facebook/Orbán Viktor

Románia ambíciózus tervei

December 23-án hivatalosan is megnyílt a forgalom az A7-es Ploiești-Buzău autópálya 21 kilométeres szakaszán, amivel az A7-es vagy moldovai autópálya összesen 320 kilométeréből 102 kilométer már használható — írta a Romania Insider. Az egész autópályát az EU Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszközének (RRF) finanszírozásával valósítják meg.

A román Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium (MTI) kormányprogramban szereplő célkitűzései között szerepel, hogy 2028 végére elkészül a Kárpátokat átszelő első hegyi autópálya, beleértve az első hegyi alagutakat is — ismerteti az Energy World az új  szociáldemokrata (PSD) – nemzeti liberális (PNL) – RMDSZ kormány tervét. Szintén 2028 végére kívánják teljes mértékben kiépíteni a Fekete-tenger és Közép-Európa gyorsforgalmi összeköttetését. A tervek szerint az A0-as, A1-es, A3-as, A7-es és A8-as autópályákon hiányzó, a jelentősebb gazdasági növekedési pólusok közötti folyamatos kapcsolatot biztosító szakaszok is elkészülnek, a következő négy évben pedig a Bukarestet körülölelő A0-s autópálya, a hozzátartozó felvezető sugárutakkal is használhatóvá válik.

Románia: idén 280 kilométer

A román államapparátus szerint szerint 2025-ben legalább 250 kilométernyi autópályát és gyorsforgalmi utat kell megnyitni Romániában — írja a Szabad Európa román nyelvű kiadása. A román Nemzeti Közúti Infrastruktúra vállalat (CNAIR) képviselői a fenti számhoz hozzáadják még a két, 2024-re már majdnem kész, tavasszal járhatóvá váló szakaszt is, és így az új kilométerek száma idén elérné a 280 kilométert. Majdnem annyit, amennyit Románia 2023-ban és 2024-ben együtt avatott fel.

Románia gyorsforgalmi úthálózata mára elérte az 1280 kilométert.

Az idei tervek közül a legambiciózusabb a mintegy 170 kilométernyi szakasz megépítése a moldovai A7-es autópályán, Focșani és Pașcani között. A tervek megvalósulása esetén a forgalom lebonyolítására alkalmassá válna az autópálya Ploiești és Pașcani közötti teljes, mintegy 320 kilométeres szakasza.

A romániai autópálya-projekteket felügyelő Pro Infrastructure szövetség képviselői továbbra is óvatosabb becslésekkel rendelkeznek az idei évre, annak ellenére, hogy a 2024-re vonatkozó terveket messze túlszárnyalták. Körülbelül 150 új kilométer tekinthető szinte biztosnak, ebből körülbelül 60 kilométer Focșani és Pașcani között, az A7-esen – becsüli a szövetség elnöke, Ionuț Ciurea. Ha az útépítő cég, az UMB új rekordokat állít fel a moldvai autópályán, akkor valóban látványosan növekedhet a végső szám – ismerte el.

Az A3-as autópálya Észak-Erdélyen keresztül köti össze hazánkat Bukaresttel
Az A3-as autópálya Észak-Erdélyen keresztül köti össze hazánkat Bukaresttel
Fotó: Wikipédia

A Román Országos Út- és Autópálya-kezelő Társaság (CNAIR) előrejelzései szerint 2025-ben nagyjából 280 kilométer autópálya és gyorsforgalmi út készül el. Jelentős fejlesztések várhatók a moldvai A7 autópályán, a bukaresti A0 körgyűrűn, valamint a dél-erdélyi A1, és az észak-erdélyi A3 autópályán. Emellett átveszik a Brajlát Galaccal DEx6 és a Tordát Déssel DEx4 összekötő gyorsforgalmi utakat is.

 

Átpolitizált autópálya-építések a magyar ugaron

A Tisza Párt felemelkedésével a médiafigyelemért küzdő Demokratikus Koalíció is kapott az autópálya-építés fókuszba állítására kínálkozó lehetőségén, és az idei év első munkanapján be is jelentette, hogy kikéri a 2010 kötött autópálya-építési, és -felújítási szerződéseket, „hogy az Orbán-kormány ne tudja eltitkolni az elmúlt 15 év legnagyobb lopását. Sajtóinformációk szerint a régiós országokhoz képest kimagaslóan drágán épülnek a magyar autópályák, kilométerenként akár 8-10 milliárd forintból. A közpénzből finanszírozott útépítéseken pedig a fideszes milliárdosok vagyona hízik tovább.”

A kormányt támogató média is foglalkozik a kérdéssel. „Magyarország mára több gyorsforgalmi úttal rendelkezik, mint Ausztria. Ezt az Eurostat 2021-es adatai is alátámasztják: amíg nyugati szomszédunknál 1749 kilométer autópálya szolgálja az autósok kényelmét, addig hazánkban 1850 kilométeren épült ki gyorsforgalmi út” — büszkélkedett szerdán az Origo,  az országok közötti területnagyság és domborzati viszonyok közötti különbségekről nagyvonalúan megfeledkezve.

Tavaly az M6-os autópálya hiányzó szakasza mellett az M44-es egy újabb szakaszát és az M85-ös soproni alagútpárját vehették birtokba az autóval közlekedők. Az M6-os autópálya esetében a horvát oldalon a tervek szerint idén tavasszal fejeződhetnek be a munkálatok, így Budapesttől egészen a bosnyák határig 300 kilométer egybefüggő közlekedési kapcsolat jön létre a páneurópai folyosó, a VC korridor részeként — tette hozzá a lap.

Idei hazai penzum: 32,2 kilométer

Az állammal kötött koncessziós szerződés alapján a Magyar Koncessziós és Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2034-ig 279 kilométer új gyorsforgalmi út építését vállalta, 299 kilométeren pedig új sávokkal bővítik a már meglévő hálózatot. Idén már februárban várható autópálya-átadás, befejeződhet az M44-es autóút építése Békéscsaba és Kecskemét  között az M5-ös kecskeméti csomópontja és Szentkirály közötti 32,2 kilométeres utolsó szakaszának üzembe helyezésével. Az M44-es autóútból eddig 93,3 kilométer épült meg, de tervezik annak meghosszabítását Békéscsabától a román határig. A kapacitásbővítési munkák közül idén ősszel elindul az M1-es autópálya kétszer három sávra történő kiterjesztése az M0-s autóút és Győr között. A munkálatok négy évig tartanak.

Az M100-as Esztergomot, és a Suzuki-gyárat köti be az autópálya-rendszerbe
Az M100-as Esztergomot, és a Suzuki-gyárat köti be az autópálya-rendszerbe
Fotó: Budakeszi Hírmondó

Az M100-as felújított ígérete — talán jövőre: 16,9 kilométer

Lázár János építési és közlekedési miniszter tavaly látványosan felújította az M100-as autóút 2021-ben elhalasztott tervét. A kormányzati médiapolitika szokásos forgatókönyve szerint, Menczer Tamás, a térség országgyűlési képviselője is megszólalt az ügyben, közölve, hogy a terv már megkapta az építési engedélyt, és a kivitelezésére még az idén feltételes közbeszerzési eljárást írnak ki. Az építést két szakaszra bontják — írta még az eredeti közbeszerzés kiírása után a tervekről az Infostart. Először 16,9 kilométeren épül az M1-es autópálya és Úny között, leállósáv nélkül, 2x2 sávon, 4 nagy csomóponttal és 26 híddal. A beruházás második szakasza az únyi csomóponttól Esztergomig tartó 15,4 kilométer hosszúságú, 2x2 sávos szakasz két csomóponttal, 26 híddal és 3 alagúttal.

A következő években 62,6 kilométer, és 17,6 kilométer

A tervek szerint jövőre, 2026-ban 34,4 kilométernyi gyorsforgalmi út átadása várható az év közepén: az M4-es autópálya Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti szakasza készülhet el, a tervek szerint 133,9, milliárd forintból. Az M4-es kiépítéséből eddig 118 kilométer valósult meg. Jövőre az M49-es autóút építése fejeződik be, amely 45 kilométer hosszon 2023-ban kezdődött Nyíregyháza és a román határ, illetve Szatmárnémeti között, a Nyíregyháza-Ököritófülpös közötti 28,2 kilométeres szakasz átadása 2026 őszén várható. 2027-ben eddig láthatóan csak az M49-es kisebb 17,6 kilométeres szakaszának átadása várható. Továbbá ekkor indulhat el az M7 bővítése és talán az M200-as építése is. Az utóbbi — a korábban M81 néven ismert projekt — Komáromot köti majd össze Sárbogárddal.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!