8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Már 20 nap sincs hátra az idei évből és talán még soha ennyi bizonytalanság nem övezte az újévet és a közeljövőt. Az Orbán-kormány idén ugyanis csúcsára járatja a tervezhetőség, kiszámíthatóság, átláthatóság hiányát.

Azt, hogy milyen mértékű tudatosság van abban, a kormány a rendkívüli körülményekre való tekintettel sem tért el a költségvetési törvény összeállításának és annak elfogadásának korábbi években megszokott menetrendjétől, rejtély övezi. Az viszont szinte biztos, hogy ezzel a végletekig fokozta a kiszámíthatatlanságot hazánkban és újabb szintre emelte az átláthatatlanságot.

December 12-ét írunk ugyanis és gyakorlatilag nincs 2023-as költségvetése Magyarországnak, ami nem csak és kizárólag az államháztartás ügyeire van hatással.

Nem tudni ugyanis, mely területekről akar esetleg elvonni pénzt a kabinet és azt hová csoportosítja át. Nem tudni, mennyivel fogják emelni a nyugdíjakat, milyen béremelést kapnak a tanárok, mi lesz az egészségügyi törvénnyel. De nem tudni azt sem, vajon milyen adónemeknél lesz még változtatás, mint ahogy azt is homály fedi, hogy a kormány milyen jövőt vázol fel magának és a társadalomnak, annak minden szereplőjének 2023-ra. Csak félinformációk, váratlanul megjelent kormányrendeletek azok, amelyekből következtetni lehet az előttünk álló év elképzeléseire. Ez pedig mindent szolgál, csak épp azt a kiszámíthatóságot és tervezhetőséget, amire hivatkozva a kormány rendre már nyár elején elkészíti és elfogadtatja a következő évi költségvetést.

Ez békeidőkben talán kis kockázattal járó lépés, és olyankor még talán érteni is lehet, miért gondolja úgy a kormány, hogy ezzel a korai elfogadással a kiszámíthatóságot erősítik. Ha azonban egy koronavírus-járvány vagy egy szomszédban dúló háború a végletekig fokozza a gazdasági bizonytalanságot egész Európában és a világban is, akkor már joggal nevezhető botorságnak a költségvetés korai elfogadása. Hogy mennyire más a helyzet most és akkor, azt a makrogazdasági prognózisok jól bemutatják.

Most hétvégén is volt kormányülés. Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher
Most hétvégén is volt kormányülés. Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher

A kormány ugyanis júniusban úgy számolt, hogy a magyar gazdaság 2023-ban 4,1 százalékkal fog növekedni, az infláció pedig 5,2 százalékos lesz. Az idei évre pedig 4,7 százalékos GDP-bővülés mellett 8,9 százalékos éves átlagos fogyasztóiár-indexszel kalkuláltak. Nos, ehhez képest az előirányzott gazdasági növekedés még csak-csak összejöhet az idén, jövőre azonban a legjobb esetben is csak egy minimális 1-1,5 százalékos bővülésre látszik esély. Az inflácót viszont nagyon elszámolta a kormány, hiszen 8,9 százalék helyett akár 17 százalékos átlagos pénzromlási ütem sem kizárt az idén, és jövőre sem várható ennél lényegesen alacsonyabb ráta.

Egy valami azonban nem változott a júniusi tervezés óta eltelt időben: a bizonytalansági faktor, melyet az Orbán-kormány saját hatáskörben is fokoz a lépéseivel. Vagy helyesebben azok hiányával, késleltetésével.

Azt ugyan felismerték, hogy a jövő évi költségvetés elfogadása óta eltelt időben olyan mértékben megváltoztak a körülmények, hogy szükség lesz a költségvetés átírására. Bár ennek szükségét elemzők és ellenzéki politikusok is már hónapok óta jelezték, a kormány csak a késő őszi hónapokban jelezte, hogy decemberben át kell dolgozni a büdzsét. 

Mégis ezt gyakorlatilag az év utolsó napjaira hagyták, úgy határoztak ugyanis, hogy ezzel megvárják a Magyar Nemzeti Bank (MNB) idei utolsó inflációs jelentését, vagyis a legfrissebb hazai mérvadó prognózist (amelynek főbb számai - GDP, infláció - december 20-án válnak ismertté). Noha az üdvözlendő, hogy a jegybanki szakértők véleményére kívánnak hagyatkozni, ezzel csak a bizonytalanságot fokozzák.

20 nappal az év vége előtt ugyanis még számos fontos kérdés tisztázatlan.

Ráadásul a folyamat és a jövő évi költségvetés átláthatóságát egyáltalán nem segíti az, hogy a legutóbbi kormányrendeletek egyikével a kormány eldöntötte: rendeleti úton kívánja átalakítani a költségvetést. Ugyan lehetősége lett volna rendkívüli ülést összehívni a parlamentben és a kormánypártok kétharmados többségével a javaslataik elfogadása sem lett volna kérdéses, mégis úgy döntöttek, nem vesztegetik az időt és a látszatra sem adnak, egyszerűbb, ha a Magyar Közlönyből tudja meg mindenki, aki érdeklődik vagy érdekelt a jövő évi büdzsé számait illetően, hogy hogyan változtat a kormány a már elfogadott számokon.

A tisztánlátás tehát egyáltalán nem egyszerű és egyelőre csak annyi biztos, hogy az extraprofitadókból a tervezettnél is nagyobb bevételt szeretne elkönyvelni a kormány, miután a Molt is érintő teher mértékét jelentősen megnövelték.

Ha már az adóknál tartunk, a korábbi - idei - tapasztalatok alapján akár egyik napról a másikra képes egy adónemet megszüntetni, vagy épp az adó mértékét jócskán felemelni a kormány (lásd extraprofitadó). Mivel a következő év sem lesz sokkal könnyebb az ideinél, sőt, elemzők sora arra figyelmeztet, hogy 2023 lesz az igazán nehéz év, nem alaptalan a felvetés, hogy az adókhoz is hozzá kellene nyúlnia a kormánynak valamilyen formában. A költségvetés feszítettségét jól alátámasztja az, hogy Orbán Viktor a KAVOSZ rendezvényén tartott beszédében kijelentette: nincs lehetőség járulékcsökkentésre. Ez ráadásul a minimálbér-tárgyalásokat is megnehezíti, a munkáltatók ugyanis az inflációt lefedő emelés érdekében kormányzati segítségben, járulékcsökkentésben reménykedtek.

Teljesen homályos a kormányzati elképzelés a családtámogatásokat illetően is, melyekről az elmúlt hetekben már egy szó sem esett. Pedig még ősz elején maga Orbán Viktor jelezte, a demográfiai mutatók javulása érdekében újabb családtámogatási elemeket terveznek. Ezek egyike a háromgyerekes anyák szja-mentessége lenne, ám a költségvetés kifeszített állapotából kiindulva nagy kérdés, hogy ezt vagy bármilyen más új ösztönzőt beépítenek-e most a rendszerbe. Ezeknek ugyanis mindenképpen lenne valamekkora költségvetési forrásigénye.

Azzal egyébként, hogy nem ismert a kormány inflációs várakozása, 2 millió magyart tartanak bizonytalanságban; a nyugdíjak emelése ugyanis az inflációhoz kötött. Ráadásul, mint azt múlt heti cikkünkben levezettük, ők már most hátrányt szenvednek, a novemberi kiegészítő emelés ugyanis nem fedezi a tényleges áremelkedési ütemet. Éppen ezért nagy kérdés lesz, mit lép a kormány, a szokáos év eleji, januári emelést megtoldja-e a most elmaradt, várhatóan 2 százalékpont körüli mértékkel.

Hasonló bizonytalanságban tartja a kormány az immár hónapok óta tüntető pedagógusokat is. Ugyan megígérte nekik a 10 százalékos emelést, azt az uniós pénzektől tette függővé. Utóbbiak kérdésében egyébként még mindig nem látni tisztán. Bár a kormány helyreállítási tervét elfogadta Brüsszel és jelen állás szerint megnyílik a lehetőség a partnerségi megállapodások aláírására is, az Európa Tanács végső döntéséig még semmi sem vehető készpénznek. Ráadásul amennyiben év végéig nem születik tényleges megállapodás a helyreállítási alap pénzeiről, akkor jelentős forrásvesztéssel számolhat Magyarország. Ez a kérdés pedig értelemszerűen a jövő évi költségvetésre is jelentős hatással bír.

Azt már csak zárójelben jegyezzük meg, hogy az sem ismert, meghosszabodnak-e a most december 31-éig érvényes élelmiszerár-sapkák, mint ahogy a lakossági gáz- és áram-átlagfogyasztás felett érvényes árakról sem tudni semmit. Márpedig ezek szintén olyan kérdések, melyek érdemben befolyásolni tudják az infláció mértékét. Noha a kormány részben emiatt is várja a jegybank inflációs jelentését, döntések hiányában az MNB is csak feltételezni tud, pontos becslést adni már kevésbé.

Jól látható tehát, hogy a kormány számos fontos kérdésben az utolsó napokra hagyja a döntést, ami csak a bizonytalanságot és a tervezhetőség hiányát fokozza a társadalom, a gazdaság szereplői és a költségvetési szervek irányába is. Hiszen, még ha semmi mást nem tenne a kormány, csak az inflációs várakozását emelné meg - tesszük hozzá, jelentős módosítás feltételezhető a jelenleg érvényes 5,2 százalék után -, akkor is több elszenvedője lehet ennek a lépésnek. Csak egy nagyon egyszerű példával élve: ha az egészségügynek 5,2 százalékos inflációt feltételezve 2669 milliárd forintot szánnak, a költségvetési törvényben szereplő új inflációs adat pedig 15 százalék lesz, csak egyetlen adat átírása jelentős reálérték-csökkenést eredményez e fontos területen. De említhetnénk akár a költségvetés bevételeit is, melyek a magasabb infláció miatt az áfa-soron jóval magasabban alakulhatnak, ami pluszforrást jelenthet. A kormány tehát pont ezért van különösen nehéz helyzetben, hiszen a december 12-én papíron még érvényes jövő évi költségvetés a gazdasági folyamatok alakulása miatt már régen, oly mértékben az érvényét vesztette, hogy azt ától cettig újra kellene alkotni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!