6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Vége a 20-40 százalékos növekedéseknek. Mínuszba került az online kiskereskedelem is, ami nem csoda. A fellendülés pedig nem jön egyik napról a másikra.

Az elmúlt években a kiskereskedelmi forgalom egyik motorját jelentették az online vásárlások. A hivatalos adatok szerint 2000 óta minden évben két számjegyű volt a növekedés. Persze ebben szerepe van annak, hogy viszonylag új kiskereskedelmi alternatíváról van szó, így az előző éves forgalom, tehát a bázis viszonylag alacsony volt. 

2011 és 2021 között a csomagküldő és internetes kiskereskedelmi forgalom – amelybe nem tartoznak bele az élelmiszer-eladások – 19-45 százalékkal bővült évente. Az ebben az időszakban látott dinamikus növekedés miatt tehát már a bázis is egyre méretesebb volt. Ez a szegmens a teljes kiskereskedelmi forgalomból egyre nagyobb szeletet hasított ki magának. 2011-től 2013-ig mindössze 1 százalékos volt a részesedése, majd jött a növekedés, 2018-ban már 5 százalékot tett ki, 2021-ben pedig elérte a 10 százalékot. 

Aztán jött 2022 és 2023, vagyis az inflációs nyomás és a bizonytalanabb gazdasági környezet. Így jöttek a korábban masszív pluszok után a havi negatív eredmények. Tavaly végül közel 2 százalékkal csökkent a forgalom volumene az online és csomagküldő kiskereskedelemben, a 2023-as év első tíz hónapjában pedig 6,2 százalékos volt az éves csökkenés. Ez jelentős, de még mindig jobb, mint a teljes kiskereskedelem 9 százalékos hanyatlása. Ugyanakkor a több mint 6 százalékos esés 3,3 százalékos forintban még forgalombővüléssel párosult. Azaz erre a szegmensre is igaz, ami a teljes kiskereskedelemre, hogy kevesebbet vásároltak az emberek online, de többet fizettek a megrendelt termékekért. 

2023 első féléve az online kiskereskedelem szereplőinek egyfajta sokkhatással ért fel. A 2022 nyarán bejelentett, ám az őszi-téli időszakban valósággá vált energiaárak után a 2023 elején ért csúcsára az inflációs sokk is, ami visszafogta a lakosság költéseit és egyúttal visszaterelte a vásárlókat a hagyományos üzletekbe. Bár az online vásárlói réteg az átlagos háztartásoknál jobb anyagi helyzetben van, a reálbér-csökkenés szinte mindenkit érintett, így az elmúlt hónapokban a jobb anyagi helyzetben levők is óvatosabban, megfontoltabban költöttek – ez a fogyasztói magatartás pedig nem kedvezett az online forgalomnak. Erre a kiszámíthatatlanságokkal tarkított időszakra az online kereskedők nem voltak kellően felkészülve. A visszafogott költés és az egyébként is magas tavalyelőtti bázis lényegesen gyengébb első negyedéves eredményt hozott, megtörve a látványos növekedés lendületét. A tavalyi első negyedév jelentette mélypont után a második negyedév már a javulás jeleit mutatta, mind forgalom, mind rendelésszám tekintetében. Ez részben a vásárlók alkalmazkodása, részben a trendfordulón túljutó és javuló gazdasági mutatóknak köszönhető – értékelte az online kiskereskedelem 2023 első felében látott eredményeit a GKI Digital (GKID) Digitális Kereskedelmi Körkép című, idén októberben publikált kiadványa. 

Az elemzés szerint a gazdasági hatások között az e-kereskedők leginkább az inflációt (75 százalék) és a vásárlóerő csökkenését (69 százalék) tekintették kockázatnak. A növekedés belső korlátaiként – összhangban a vásárlóerő csökkenésével – leginkább az új vásárlók szerzését (47 százaláék) látják az e-kereskedők, emellett – illetve ezzel szintén összefüggésben – kiemelkedő problémának érzik a kereskedők a hatékony marketinget is (38 százalék).

Hátramenetbe kapcsolt a sztárszektor. Fotó: Depositphotos
Hátramenetbe kapcsolt a sztárszektor. Fotó: Depositphotos

Az online élelmiszer-kiskereskedelemről a GKID-s szakértők azt írták: 

Az online élelmiszert aktívan vásárlók köre így fél év alatt közel 9 százalékkal csökkent – még annak ellenére is, hogy közben a teljes online vásárlói sokaság folyamatosan bővült. A jelenleg 550 ezer fő körüli vásárlói bázis már egy olyan kört takar, amely magasabb jövedelmi helyzettel jellemezhető, és elsősorban kényelmi okokból vásárol online. Ez a réteg – bár méretében csökkent – az elmúlt fél évben is növelni tudta a vásárlási gyakoriságát, azaz, aki aktív vásárló, az egyre többet rendel, miközben kevésbé csábítható el a megszokott, bevált kereskedőjétől.

Ahogy a teljes kiskereskedelmi forgalom esetében, úgy az online vásárlásoknál is az az egyik leglényegesebb kérdés, hogy az inflációs nyomás enyhülése, a reálbérek emelkedése nyomán mikor tér vissza a vásárlói bizalom és vásárlóerő, ami lökést adhat mindkét területnek. Hirtelen megugró forgalomra egyelőre 2024-ben nem igazán lehet számítani, sőt. Virovácz Péter, az ING Bank makrogazdasági elemzője az októberi kiskereskedelmi adatok megjelenését értékelve december elején azt mondta, hogy 

"a vártnál gyengébb kezdés a negyedik negyedévben arra utal, hogy a szektor előtt hosszú és fájdalmas út áll, mire képes lesz ledolgozni az elvesztegetett éveket. Hiszen nem szabad elfelejteni, hogy a jelenlegi kiskereskedelmi forgalom volumene a 2020-ban látott átlagos teljesítménynek felel meg. A következő hónapokban is folytatódik majd a reálbérek növekedése, ez vélhetően még nem fordul át a fogyasztás dinamikus bővülésébe. A háztartások elsősorban a tartozásaikat csökkentik, a tartalékait feltöltik majd, mielőtt beindulna a fogyasztás. Erre utal az is, hogy a fogyasztói bizalom továbbra is közel 10 éves mélypontján tartózkodik. Először tehát a fogyasztói bizalomnak kell helyreállnia ahhoz, hogy a lakosság érdemben elkezdje a fogyasztás növelését. Éppen ezért a növekvő vásárlóerő reálgazdasági hatásait várhatóan majd csak 2024 folyamán látjuk tükröződni a kiskereskedelmi adatokban".

A hirtelen megurgó forgalomra tehát 2024 elején nem lehet számítani, hiába lesznek pozitív tartományban a reálbérek. A mostani kilátások szerint inkább az idei év első felének végén vagy az év közepétől várható dinamikusabb fellendülés a kiskereskedelemben, valamint az online forgalomban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!