6p

Kétségtelenül a hazai bankrendszer 1987 óta íródó történetének legnagyobb átalakulását hozta az idén júliusban lezárult takarékszövetkezeti integráció. Hét év alatt 126 hitelintézet több lépcsőben egyesült, és létrejött egy egységes, univerzális kereskedelmi bank, a Takarékbank. A cégjogi átalakítások mellett óriási szervezeti-üzleti megújítást hajtottak végre, amelyek gyökeres változásokat hoznak a Takarék Csoport működésében, hatékonyságában és versenyképességében. A konszolidációs folyamatnak több tanulsága is van, amely a komoly kihívások előtt álló és gyorsan átalakuló hazai bankpiac más szereplői számára is értékes lehet.

A 2010-es évek elején még több mint 120 szövetkezeti hitelintézet (takarék) működött Magyarországon, egymástól teljesen eltérő termékekkel és szolgáltatásokkal, eltérő szabályok mentén, különböző arculattal és informatikai rendszerekkel, sokszor egymással is versenyezve. A korábbi években a takarékok jelentős lemaradásba kerültek a piaci versenytársaikhoz képest az ügyfelek összetételében, hitelezésben, értékesítésben, digitalizációban, hatékonyságban és profitabilitásban egyaránt. Félő volt, hogy komolyabb szervezeti-üzleti változások nélkül a piaci lemaradás folyamata visszafordíthatatlanná válik, és a takarék szektor elsorvad a piaci versenyben.

A korábbi, többnyire erőtlen konszolidációs próbálkozásokat a 2013-as szövetkezeti hitelintézeti törvény elfogadása, illetve annak 2016-as módosítása gyorsította fel. A szektorban elindult fúziók révén 2016 végére 122 takarékból 52 maradt, amelyek a következő lépcsőben, 2017 végére 15 regionális székhelyű szövetkezeti hitelintézetben egyesültek. Közben, 2015-ben a korábbi FHB Jelzálogbank Nyrt. és az FHB Kereskedelmi Bank Zrt. is belépett az integrációba, amelyek 2018-ban Takarék Jelzálogbank Nyrt.-re, illetve Takarék Kereskedelmi Bank Zrt.-re változtatták a nevüket. A fúziók utolsó állomásaként, 2019. április 30-án három, majd 2019. október 31-én a maradék 11 takarék és a Takarék Kereskedelmi Bank egyesült az új Takarékbankban. Időközben a szektor központi bankja is nevet változtatott és 2019 áprilisa óta MTB Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. néven működik, míg a Takarék Jelzálogbank Nyrt. – jelentős profiltisztítást végrehajtva – szakosított hitelintézetként, tisztán jelzáloglevél-kibocsátói és refinanszírozói tevékenységét végez.

Létrejött egy egységes, univerzális kereskedelmi bank. Fotó: Takarékbank
Létrejött egy egységes, univerzális kereskedelmi bank. Fotó: Takarékbank

A hétéves folyamat során a cégjogi fúziókat alapvető üzleti-szerkezeti átalakítások kísérték, a korábbi takarékok és a Takarék Kereskedelmi Bank teljes lakossági és vállalati hitel-, betét- és számlaállománya az új Takarékbankhoz került. A termékkonszolidáció keretében 60 évnyi termékfejlesztést, a korábbi takarékok hatvanezer termékét egységesítették úgy, hogy a fejlesztések, egyesülések, jogszabálykövetések miatt termékenként hússzor-ötvenszer kellett módosítani a termékszabályzaton. Az új Takarékbankba hétezer – sokszínű vállalati kultúrához szokott – alkalmazottat integráltak fokozatosan, egységesítve a munkaköröket és a szerződéseket. Konszolidálták a vállalatirányítást, az üzleti folyamatokat és üzletágakat, a szervezeti struktúrát és kultúrát, valamint az olyan háttérműveleti tevékenységeket, mint az operáció, a pénzügy, a kontrolling és a jog.

Az országos fúziók egyik legfontosabb területe az informatika volt. Ennek során 377 pénzintézeti migrációt hajtottak vége, és kiépítették a Takarék Csoport egységes informatikai rendszerét. A korábbi kilenc, teljesen eltérő kapacitású és minőségű számlavezető alaprendszerből egyet tartottak meg és egységesítették a szatellitrendszereket, valamint a netbankot. A migrációk során mintegy 3,4 millió gigabyte adatot kezeltek és költöztettek át. Csaknem ezer szatellitrendszerből végül csupán mintegy százat őriztek meg, a szervertermek számát húszról kettőre csökkentették. A korábbi takarékok által kiépített 6 netbankrendszert egyetlen közösbe integrálták. Az utolsó 6 migrációt az azonnali fizetési rendszer (afr) zavartalan működtetése mellett kellett végrehajtani, ami rendkívüli kihívást jelentett a Takarékbank, valamint a fúziók informatikai támogatásával és az afr bevezetésével megbízott Takarékinfo Zrt. számára.

Az egyesítési folyamat során bevezették a központi értékesítés-támogatást, az értékesítők oktatását, a próbavásárlói rendszert, átszervezték az ügynöki rendszert és a biztosítás-közvetítést. Egységes prémium és private banking területet alakítottak ki, önálló agrár üzletágat hoztak létre. Egységesítették a tájékoztató anyagokat, a telefonos ügyfélszolgálatot, a bankjegykiadó automaták (ATM) működtetését, a brandet és a közös fiókhálózati arculatot.

Az üzleti-szervezeti átalakítások komplexitását és költségeit jelentősen növelték a szigorodó nemzetközi tőkekövetelmények (Basel IV, CRD5/CRR2), a hazai piaci és szabályozói változások (az azonnali fizetési rendszerre való átállás, a PSD2, az IFRS9, a GDPR), valamint az informatikai és digitalizációs piaci igények erőteljes fokozódása.

Az átalakítások komplexitása mellett az üzletmenet folyamatos fenntartását nevezték az elmúlt hét év legnagyobb kihívásának a Takarékbanknál. Kiugró egyéni teljesítményekre, a takarékszövetkezeti rendszert jellemző elkötelezettségre és túlórákra volt szükség a nehézségek sikeres leküzdésére. Az sem meglepő, hogy az átalakulás során számos kisebb váratlan fejlemény is felszínre került, amelyeket – mint fogalmaznak – „a kollégák legjobb tudását, tapasztalatát felhasználva kellett kezelni”. Összességében azonban az átalakítást jelentősen befolyásoló, más irányba mozdító fejlemény nem volt, a tervek szerint sikerült végrehajtani a csoport megújítását.

Bár az átalakítási folyamat rendkívül komoly munkával és költségekkel járt az elmúlt években, a Takarék Csoport megőrizte piaci pozícióját és 1,1 millió ügyfelét, sőt növelni tudta a hitelállományát, felülmúlva a saját, neves nemzetközi tanácsadók közreműködésével kitűzött terveit is.

Egerszegi Ádám, a Takarékbank alelnöke és általános vezérigazgató-helyettese. Fotó: Takarékbank
Egerszegi Ádám, a Takarékbank alelnöke és általános vezérigazgató-helyettese. Fotó: Takarékbank

„A korábbi több mint száz kis takarékból egyetlen, egységes, erős, országos, univerzális bankot építettünk fel, miközben folyamatosan kiszolgáltuk és megőriztük az ügyfeleinket”, – értékelte az integrációs folyamatot Egerszegi Ádám, a Takarékbank alelnöke és általános vezérigazgató-helyettese. „Ennek során olyan, a hazai piacon példa nélküli konszolidációs és fúziós tapasztalatokat szereztünk, amely más piaci szereplők számára is rendkívül értékes lehet.”

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!