Odakint szakad a havas eső, szürke köd ült az utcákra. Mit tanácsolna ilyen időben a külföldről érkező vendégeinek, mit csináljanak Budapesten?
Nem csak szabadtéri programjai vannak a fővárosnak, a világhírű termálfürdőinkben is nagyon kellemesen el lehet tölteni néhány órát, amíg nem lesz szebb az idő. Sokan érdeklődnek a kulturális, művészeti programjaink, történelmi emlékhelyeink iránt is, és a jobbnál jobb éttermeinkben elköltött finom ebéd vagy vacsora is jól tud esni ebben a hidegben.
Láthatóan egyre több a külföldi turista a városban. Mivel lehet megfogni őket? Célzott turisztikai kampányokkal, vagy a hírek is segítenek, amelyek biztonságos helyként mutatják be térségünket?
Mindegyiknek fontos szerepe van. Szükség van a szervezett marketingre, de legalább ilyen fontos, hogy milyen vélemény alakul ki rólunk, vendéglátókról az ide látogató külföldiekben. Ha jó benyomásokat szereztek, akkor arról fognak mesélni otthon. A vendégek által megosztott élményeknek a jelentőségét nem szabad alábecsülni. Amikor a gyermekem kisebb volt, mi is az óvodai, iskolai csoporttársak családi élményei alapján választottunk legtöbbször úti célt. A turista a jó hírünket vigye haza, ennél jobb marketingeszköz nem is kell. Természetesen kellenek a szervezett kommunikációs kampányok is, ott kell lennünk a digitális világban, olyan innovatív applikációkkal, amelyek segítenek a döntésben, hogy hova menjenek a pihenni vágyók.
Ebben mennyire aktív a magyar piac?
Elképesztő sebességgel fejlődnek a világban a turisztikai innovációk, de szerencsére a magyar piaci szereplők időben csatlakoztak ehhez a trendhez. Nagyon jó magyar fejlesztésű appok vannak. A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítványnál (BVK) erre jó rálátásunk van, versenyeinken látjuk, hogy mennyire erősek a fővárosi start-up cégek. Csak a példa kedvéért megemlíteném a PocketGuide és Route4U applikációkat, amelyeket a nemzetközi piacon is ismernek. A for-profit szféra mellett az állam és az önkormányzatok is aktívak. A kormány turisztikai stratégiát fejleszt, a Főváros a 2015-ben elfogadott gazdaságélénkítési stratégiájában fókuszba helyezte a turizmust, de még a budapesti közműcégek is odafigyelnek a turizmus támogatására. Bár ez nem a fő fókuszuk, de vannak új appjaik, amelyek hozzátesznek a fővárosi élmények kínálatához. A Főkert Zrt. BudapestGeen applikációja bemutatja a védett fákat, történelmi környezetbe helyezi a védett növényeket. De olyan, napi szinten hasznos információk is eljutnak a turistákhoz, hogy hol találnak a városban ivókutakat, mosdókat. Emellett természetesen a város biztonsága kulcskérdés. Budapestet biztonságos városnak ismerik, ahol sokkal jobb a helyzet, mint sok más európai metropoliszban.
A turisztikai propaganda mellett mennyit hoz Budapestnek, hogy a filmvilág felfedezte a magyar fővárost? Ez átkonvertálható turisztikai eredményekre?
Nagyon is! Ha egy személyes példát mondhatok, a középiskolás gyermekem diákcsere programon vett részt, s hozzánk Belgiumból jöttek a fiatalok néhány napra. A belga fiúk kérték, hogy vigyük el őket a Bálnába, ahol a Mentőexpedíció című filmben látott NASA-központ volt. Onnan pedig átvillamosoztunk a MÜPÁ-ba, a filmbeli kínai űrközpontba. Ez felnőttként is eszükbe fog jutni Budapestről, s már itt tervezték, hogy meg kell mutatni majd egyszer a családjuknak is.
Eddig csak pozitív tapasztalatokról esett szó, de nem mehetünk el szó nélkül az olyan jelenségek mellett sem, amelyek miatt rossz szájízzel távoznak innen a turisták. Az éttermi lehúzásokra, túlszámlázásokra gondolok. Ezek sajnos visszatérő elemei a magyar vendéglátásnak.
Sajnos így van, és fontos, hogy minél hamarabb megtisztuljon a piac. Sem a reptéren, sem a taxisoknál, személyfuvarozóknál, sem a vendéglátóknál nem elfogadható az ilyen magatartás. De a törvény szigora mellett segít visszaszorítani ezeket a jelenségeket a digitalizáció előretörése. Ma már rengeteg mód van arra, hogy a vendégek véleményezzék a kereskedelmi szálláshelyeket, éttermeket. Én úgy látom, nagy ereje van az online értékeléseknek, az emberek odafigyelnek ezekre a véleményekre, s komolyan befolyásolja a választásaikat.
Mennyi vendéget tud fogadni most Budapest? Van elég szálláshely-kapacitás? Mi van azokkal a fejlesztésekkel, amelyek a konferenciaturizmus fellendítését célozták meg?
Látni kell, hogy fontos része az idegenforgalomnak a konferenciaturizmus, de a hozzánk látogató külföldiek közül sokan elsősorban nem ezért, hanem a pihenési lehetőségekért és a kulturális programokért keresik fel Budapestet. A Sziget Fesztiválnak például nagy vonzereje van. Nagyon sokan töltenek itt egy hosszú hétvégét. Ennek a közönségnek más típusú szállásigényeik vannak, nem annyira a konferencia- és üzleti ellátást, inkább a wellness szolgáltatásokat keresik. Tapasztalataim szerint szépen bővült a kisebb szálláshelyek kínálata az elmúlt időben, s említést kell tennünk az Airbnb típusú szállásokról is. Ugyanazt a pályát futjuk be e tekintetben, mint Prága vagy Bécs.
És mi a helyzet a jobb minőséget kínáló szálláshelyekkel?
Ahogy szépen kijutunk a válság mély gödréből, úgy indultak meg a fejlesztések, felújítások. Lassan eljön az ideje a beruházások, karbantartási munkálatok elindításának a nagyobb szállodákban is.
Milyen évet zárt tavaly a budapesti turizmus?
A piac lendületben van, hatalmas a fejlődés. Tavaly nőtt az egy éjszakára jutó árbevétel, a vendégéjszakák száma pedig soha nem látott szintre, 10 millióra emelkedett Budapesten. 2010-ben még csak 6 millió vendégéjszakát töltöttek nálunk a turisták, úgyhogy tényleg nagy volt az ugrás. Közben alkalmazkodni kellett a megváltozott feltételekhez: a hiányzó munkaerő kiváltására új technológiai megoldásokat, újításokat kellett bevezetni.
Erről mindenképpen akartam kérdezni. Szóval hogyan bírja el az ágazat, hogy párhuzamosan – és összefüggően – béremelési és munkaerő-piaci nyomás van jelen a magyar gazdaságban?
Az ágazatban a nemzetgazdasági átlagot meghaladó mértékű béremelések voltak tavaly, de tudni kell, hogy az idegenforgalomban a fizetések az átlag alatt vannak. A béremelések forrására volt fedezet: emelkedett vendégéjszakák száma, és árakat is tudtak emelni a szálláshelyek.
De mi lesz 2018-ban, ugyanilyen ütemben folytatódik a bérek emelkedése?
Számítunk rá, hogy lesznek további béremelések az ágazatban. A minimálbér kisebb mértékben emelkedett, mint tavaly, de folytatódik a bérfelzárkózás. Az OECD előzetes becslése szerint a magyar gazdaságban várható a legnagyobb béremelkedés a szervezet tagállamai közt. Ez mindenképpen meg fog jelenni a turizmusban is.
Sokan szervezett utazással érkeznek a fővárosba. Februárban tartják az idegenvezetők világnapját. Mit lehet tudni erről a részterületről, mennyire tiszta, átlátható, jól szabályozott ez a piac?
Ez egy jól szabályozott terület és jól képzettek az idegenvezetőink. Ez a piac is folyamatosan megújul, ma már lehetőség van egyedi igények szerinti utak szervezésére is, van olyan vállalkozás, amelyik személyre szabott utakat, kreatív élménytúrákat kínál az érdeklődőknek. Egészen más már ez a terület, mint korábban megszoktuk.
Baka F. Zoltán
mfor.hu