7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Interjú Szalai Piroskával, a BVK kuratóriumi elnökével.


Odakint szakad a havas eső, szürke köd ült az utcákra. Mit tanácsolna ilyen időben a külföldről érkező vendégeinek, mit csináljanak Budapesten?

Nem csak szabadtéri programjai vannak a fővárosnak, a világhírű termálfürdőinkben is nagyon kellemesen el lehet tölteni néhány órát, amíg nem lesz szebb az idő. Sokan érdeklődnek a kulturális, művészeti programjaink, történelmi emlékhelyeink iránt is, és a jobbnál jobb éttermeinkben elköltött finom ebéd vagy vacsora is jól tud esni ebben a hidegben.

Láthatóan egyre több a külföldi turista a városban. Mivel lehet megfogni őket? Célzott turisztikai kampányokkal, vagy a hírek is segítenek, amelyek biztonságos helyként mutatják be térségünket?

Mindegyiknek fontos szerepe van. Szükség van a szervezett marketingre, de legalább ilyen fontos, hogy milyen vélemény alakul ki rólunk, vendéglátókról az ide látogató külföldiekben. Ha jó benyomásokat szereztek, akkor arról fognak mesélni otthon. A vendégek által megosztott élményeknek a jelentőségét nem szabad alábecsülni. Amikor a gyermekem kisebb volt, mi is az óvodai, iskolai csoporttársak családi élményei alapján választottunk legtöbbször úti célt. A turista a jó hírünket vigye haza, ennél jobb marketingeszköz nem is kell. Természetesen kellenek a szervezett kommunikációs kampányok is, ott kell lennünk a digitális világban, olyan innovatív applikációkkal, amelyek segítenek a döntésben, hogy hova menjenek a pihenni vágyók.

Ebben mennyire aktív a magyar piac?

Elképesztő sebességgel fejlődnek a világban a turisztikai innovációk, de szerencsére a magyar piaci szereplők időben csatlakoztak ehhez a trendhez. Nagyon jó magyar fejlesztésű appok vannak. A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítványnál (BVK) erre jó rálátásunk van, versenyeinken látjuk, hogy mennyire erősek a fővárosi start-up cégek. Csak a példa kedvéért megemlíteném a PocketGuide és Route4U applikációkat, amelyeket a nemzetközi piacon is ismernek. A for-profit szféra mellett az állam és az önkormányzatok is aktívak. A kormány turisztikai stratégiát fejleszt, a Főváros a 2015-ben elfogadott gazdaságélénkítési stratégiájában fókuszba helyezte a turizmust, de még a budapesti közműcégek is odafigyelnek a turizmus támogatására. Bár ez nem a fő fókuszuk, de vannak új appjaik, amelyek hozzátesznek a fővárosi élmények kínálatához. A Főkert Zrt. BudapestGeen applikációja bemutatja a védett fákat, történelmi környezetbe helyezi a védett növényeket. De olyan, napi szinten hasznos információk is eljutnak a turistákhoz, hogy hol találnak a városban ivókutakat, mosdókat. Emellett természetesen a város biztonsága kulcskérdés. Budapestet biztonságos városnak ismerik, ahol sokkal jobb a helyzet, mint sok más európai metropoliszban.


Szalai Piroska, a BVK kuratóriumi elnöke
Szalai Piroska, a BVK kuratóriumi elnöke

A turisztikai propaganda mellett mennyit hoz Budapestnek, hogy a filmvilág felfedezte a magyar fővárost? Ez átkonvertálható turisztikai eredményekre?

Nagyon is! Ha egy személyes példát mondhatok, a középiskolás gyermekem diákcsere programon vett részt, s hozzánk Belgiumból jöttek a fiatalok néhány napra. A belga fiúk kérték, hogy vigyük el őket a Bálnába, ahol a Mentőexpedíció című filmben látott NASA-központ volt. Onnan pedig átvillamosoztunk a MÜPÁ-ba, a filmbeli kínai űrközpontba. Ez felnőttként is eszükbe fog jutni Budapestről, s már itt tervezték, hogy meg kell mutatni majd egyszer a családjuknak is.

Eddig csak pozitív tapasztalatokról esett szó, de nem mehetünk el szó nélkül az olyan jelenségek mellett sem, amelyek miatt rossz szájízzel távoznak innen a turisták. Az éttermi lehúzásokra, túlszámlázásokra gondolok. Ezek sajnos visszatérő elemei a magyar vendéglátásnak.

Sajnos így van, és fontos, hogy minél hamarabb megtisztuljon a piac. Sem a reptéren, sem a taxisoknál, személyfuvarozóknál, sem a vendéglátóknál nem elfogadható az ilyen magatartás. De a törvény szigora mellett segít visszaszorítani ezeket a jelenségeket a digitalizáció előretörése. Ma már rengeteg mód van arra, hogy a vendégek véleményezzék a kereskedelmi szálláshelyeket, éttermeket. Én úgy látom, nagy ereje van az online értékeléseknek, az emberek odafigyelnek ezekre a véleményekre, s komolyan befolyásolja a választásaikat.

Mennyi vendéget tud fogadni most Budapest? Van elég szálláshely-kapacitás? Mi van azokkal a fejlesztésekkel, amelyek a konferenciaturizmus fellendítését célozták meg?

Látni kell, hogy fontos része az idegenforgalomnak a konferenciaturizmus, de a hozzánk látogató külföldiek közül sokan elsősorban nem ezért, hanem a pihenési lehetőségekért és a kulturális programokért keresik fel Budapestet. A Sziget Fesztiválnak például nagy vonzereje van. Nagyon sokan töltenek itt egy hosszú hétvégét. Ennek a közönségnek más típusú szállásigényeik vannak, nem annyira a konferencia- és üzleti ellátást, inkább a wellness szolgáltatásokat keresik. Tapasztalataim szerint szépen bővült a kisebb szálláshelyek kínálata az elmúlt időben, s említést kell tennünk az Airbnb típusú szállásokról is. Ugyanazt a pályát futjuk be e tekintetben, mint Prága vagy Bécs.

És mi a helyzet a jobb minőséget kínáló szálláshelyekkel?

Ahogy szépen kijutunk a válság mély gödréből, úgy indultak meg a fejlesztések, felújítások. Lassan eljön az ideje a beruházások, karbantartási munkálatok elindításának a nagyobb szállodákban is.

Milyen évet zárt tavaly a budapesti turizmus?

A piac lendületben van, hatalmas a fejlődés. Tavaly nőtt az egy éjszakára jutó árbevétel, a vendégéjszakák száma pedig soha nem látott szintre, 10 millióra emelkedett Budapesten. 2010-ben még csak 6 millió vendégéjszakát töltöttek nálunk a turisták, úgyhogy tényleg nagy volt az ugrás. Közben alkalmazkodni kellett a megváltozott feltételekhez: a hiányzó munkaerő kiváltására új technológiai megoldásokat, újításokat kellett bevezetni.

Erről mindenképpen akartam kérdezni. Szóval hogyan bírja el az ágazat, hogy párhuzamosan – és összefüggően – béremelési és munkaerő-piaci nyomás van jelen a magyar gazdaságban?

Az ágazatban a nemzetgazdasági átlagot meghaladó mértékű béremelések voltak tavaly, de tudni kell, hogy az idegenforgalomban a fizetések az átlag alatt vannak. A béremelések forrására volt fedezet: emelkedett vendégéjszakák száma, és árakat is tudtak emelni a szálláshelyek.

De mi lesz 2018-ban, ugyanilyen ütemben folytatódik a bérek emelkedése?

Számítunk rá, hogy lesznek további béremelések az ágazatban. A minimálbér kisebb mértékben emelkedett, mint tavaly, de folytatódik a bérfelzárkózás. Az OECD előzetes becslése szerint a magyar gazdaságban várható a legnagyobb béremelkedés a szervezet tagállamai közt. Ez mindenképpen meg fog jelenni a turizmusban is.

Sokan szervezett utazással érkeznek a fővárosba. Februárban tartják az idegenvezetők világnapját. Mit lehet tudni erről a részterületről, mennyire tiszta, átlátható, jól szabályozott ez a piac?

Ez egy jól szabályozott terület és jól képzettek az idegenvezetőink. Ez a piac is folyamatosan megújul, ma már lehetőség van egyedi igények szerinti utak szervezésére is, van olyan vállalkozás, amelyik személyre szabott utakat, kreatív élménytúrákat kínál az érdeklődőknek. Egészen más már ez a terület, mint korábban megszoktuk.

Baka F. Zoltán

mfor.hu


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!