5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Akkora a kereslet a sokat tudó raktárosokra és logisztikusokra, mint még soha. Egyértelmű, hogy a járvány áll e mögött, az e-kereskedelem ugyanis annyira megdobta a korszerű raktározásban jártas szakemberek keresletét, hogy azokból már-már hiány van. A raktárak és logisztikai központok közben gombamód nőnek ki a földből Magyarországon is, a fejlesztők ráéreztek a keresletre.

Egy február elején közölt tanulmány szerint az e-kereskedelem lendülete a tavaly májusi csúcs után visszaesett, majd az év végére a legtöbb iparágban stabilizálódott, de potenciál még számos területen van: nemzetközi statisztikákból kiolvasható, hogy a korlátozások miatt a magasabb jövedelmű háztartásoknál szemmel jól látható jövedelem halmozódhatott fel, amit ezek a háztartások korábban utazásra, étteremre, sportra költöttek, de a pandémia miatt nem használtak fel. A szakértők szerint a magyar piacon is jelen van ez a vásárlói réteg. Megfelelő célzással és prémium termékkínálattal meg is lehet őket találni.

Nincs elegendő jól képzett raktáros (fotó: Prologis)
Nincs elegendő jól képzett raktáros (fotó: Prologis)

Mi következik mindebből? A tovább erősödő online piacot az infrastrukturális és szakképzési oldalról is érdemes megtámasztani. Utóbbi ugyan zajlik, de nem elég átfogóan és a mennyiséget tekintve sem érjük el a szükséges szinteket. Egy logisztikai szakember és a raktárakban dolgozó szakmunkások is komoly informatikai képzésen esnek át, noha az automatizáció és a robotizáció itt is gyorsan halad. A raktár rendszereket tudni kell megfelelően üzemeltetni, ehhez folyamatos utánképzések is kellenek.

Jöjjön egy kis fizetési körkép!

A fizetések.hu szerint a szállítmányozásban és a logisztikában 235-500 ezer forint közé esik a havi bruttó átlagbér, pótlékokkal és juttatásokkal együtt, de a közép és felsővezetőknél jóval magasabb ez a sáv. Bontásban ez úgy néz ki, hogy a legalul lévő raktáros 220-384 ezer forint közötti bruttó alapbért kap, egy raktárvezető már 300-720 ezer forint közötti értékeket. A logisztikai menedzserek bruttó fizetése 350-970 ezer forint között mozog, míg a csúcsvezetőké 600 ezer és 1,5 millió forint között. 

Nézzük most az ingatlanos infrastruktúrát!

Mára a korszerű raktárak szinte teljesen megteltek, a kihasználtság 98 százalékos Budapesten és a fővárosi agglomerációban. A big boxoknak is hívott logisztikai központok már nem képesek kiszolgálni az e-kereskedelemben érintett vállalkozásokat. Nem véletlen, hogy legutóbb a Futureal, az egyik legnagyobb hazai ingatlanfejlesztő cég önálló raktáros üzletágat nyitott, hatalmas egységeket fog építeni a következő években a főváros körül.

Tavaly a negyedik negyedévben két új logisztikai létesítményt adtak át Budapest környékén: az Inpark Páty területén egy 10 630 négyzetméteres, míg a nagytarcsai Budapest East Business Parkban egy 13 170 négyzetméteres új épület került az állományba. A negyedév végén a Budapest környéki modern ipari/logisztikai állomány 2 374 900 négyzetmétert tett ki. Mindegyik új projektnél az elsők között szerepelnek a környezettudatos, vagyis a zöld szempontok.

Érdemes kiemelni, hogy miközben a kereslet negyedévről-negyedévre rohamosan emelkedik, tovább csökken az átlagos tranzakcióméret, vagyis egyre kisebb területeket bérelnek a vállalkozások, tavaly az utolsó negyedévben ez már csak 5 510 négyzetmétert tett ki.

Mind több tehát a szereplő a keresleti oldalon, egyre többen vágnak bele az e-kereskedelembe és kezdetben nem feltétlenül nagy területre vágynak. Az év végén összesen 48 000 négyzetméternyi terület állt üresen, és mindössze egy épületben volt elérhető 5 000 négyzetméternél nagyobb szabad raktárterület. 

Nincs hátradőlés, fejleszteni kell

A LogiNet Systems belső felmérése szerint tavaly közepes és nagyvállalati partnereinek leggyakrabban a megszakadt ellátási lánc és a növekvő kereslet kielégítése volt a legnagyobb probléma, de sok helyen kihívást jelentett a készletkezelés, az ügyfélszolgálat leterheltsége, illetve a kiszállítási kapacitási korlátok menedzselése is. A jövőben többségük a webes infrastruktúra fejlesztését, az online marketing-költségvetés növelését és e-kereskedelmi jelenlétük bővítését tervezi. “E-kereskedelmi partnereink túlnyomó többsége az elmúlt év fogyasztói és piaci változásaira reagálva több egyedi fejlesztést terveznek a digitális csatornákon. Ennek sikere attól is függ, mennyire képesek helyesen reagálni ezekre a trendekre. A 2021-es év a vizsgázás éve lesz: kiderül, kik azok, akik sikeresen tudják majd alkalmazni 2020 tapasztalatait.” - mondta Máriás Zsigmond, a LogiNet Systems Kft. ügyvezetője.

Európában a befektetők sem pihennek, elegendő talán egyetlen adat: tavaly logisztikai ingatlanokra 38,64 milliárd eurót költöttek, 2013 óta ez a legmagasabb összeg ilyen célra. A Savills nemzetközi ingatlan tanácsadó szerint a vén kontinensen hamarosan fizikailag is megjelennek a nagy kínai és más ázsiai e-kereskedők, köztük az Alibaba. Ez az óriáscég nagyot ment tavaly is: nemzetközi nagykereskedelmi bevételei 53 százalékkal nőttek és elérték az 577 millió dollárt – idézte az adatokat a cnbc.com összeállítása.

Szingapúrból a GIC szuverén alap két nagyobb logisztikai ingatlanügyletet is végrehajtott 2020-ban, ezzel tovább növelte európai jelenlétét. Az ugyancsak szingapúri, ipari ingatlanokat is kezelő GLP pedig arról számolt be, hogy tavaly 69 százalékkal nőtt a bérlői aktivitás a hozzá tartozó európai logisztikai központokban, összesen kicsit több mint egymillió négyzetméternyi területet kötöttek le olyan bérlők, mint az Amazon, a DHL, az XPO Logistics és a kínai SF Express. Az amerikai Blackstone magánbefektető cég eközben Dél-Kínában nyomult, lezárt egy 1,1 milliárd dolláros tranzakciót, amely során többségi tulajdont szerzett egy ottani logisztikai központban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!