4p

2016 óta lehet a tisztán elektromos hajtású járművek kedvezményeit a plug-in hibridekre is alkalmazni, 2026-ban viszont le kell szedni róluk a zöld rendszámokat.

Szeptember elsejétől zöld rendszámot kizárólag a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek kaphatnak, az 5P (külső töltésű) és az 5N (növelt hatótávolságú) környezetvédelmi osztályba sorolt járműveken 2026. november 30-ig le kell cserélni. Lezárul a zöld rendszámos luxusterepjárók kora - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM).

A közleményben felidézték, hogy 2016. január elejétől a plug-in hibrid járművek jelentős, a zéró emissziós, azaz tisztán elektromos és hidrogén meghajtású gépjárművekkel megegyező mértékű kedvezményekben részesültek. Az eltelt nyolc év azonban vegyes tapasztalatokat hozott mind a technológia környezetvédelmi értékére, mind az ezt használó autókra vonatkozóan.

Olyan autók is kaptak zöld rendszámot, amik kicsit sem zöldek

Az Európai Számvevőszék az elmúlt években figyelemmel kísérte a közúton közlekedő külső töltésű, hibrid üzemű gépjárművek általános üzemeltetési gyakorlatát, valamint az ezzel összefüggő károsanyag-kibocsátási tapasztalatokat és megállapította, hogy  a hálózatról tölthető hibridek valós vezetési feltételek melletti kibocsátása átlagosan háromszorosa-ötszöröse a laboratóriumban mért kibocsátásnak, ami az ilyen autókban lévő belső égésű motorok vártnál gyakoribb és nagyobb mértékű használatával magyarázható.

Egy csapásra sokat veszít vonzerejéből Magyarországon a plug-in hibrid.
Egy csapásra sokat veszít vonzerejéből Magyarországon a plug-in hibrid.
Fotó: Depositphotos

Másrészről az elmúlt években nagyobb számban terjedtek el azok a járművek, amelyek az átlagos benzin vagy dízelüzemű autóknál nagyobb belső égésű motorral rendelkeznek, de egy elektromos meghajtással kiegészítve úgy részesülhetnek a környezetkímélő, nulla kibocsátású autókkal megegyező mértékű kedvezményekben, hogy valójában lényegesen szennyezőbbek, mint az átlagos, fosszilis üzemanyagot használó járművek - mutatott rá az ÉKM.

Tekintettel arra, hogy a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, mint a zéró kibocsátású járműveké, ráadásul lehetővé teszi, hogy zöld rendszámú luxusterepjárók élvezhessék a környezetkímélő autóknak járó kedvezményeket, az Építési és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint nem indokolt a zéró kibocsátású és plug-in hibrid járművek azonos mértékű kedvezményének fenntartása.

Hány autót érint?

A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint a tisztán elektromos hajtású gépkocsik száma az idén június végén elérte az 59 209-et. Az úgynevezett növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsiké 29 646 volt, a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsiké (plug-in hibrid) pedig 12 358.

Bő két évig még zöld rendszámmal furikázhatnak, aztán cserélni kell

Felhívták a figyelmet arra, hogy a Magyar Közlöny 2024. július 31-i számában megjelent két rendelet - a kormány 221/2024. (VII. 31.) Korm. rendelete a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet módosításáról, valamint az építési és közlekedési miniszter 22/2024. (VII. 31.) ÉKM rendelete a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról - értelmében 2024. szeptember 1-jétől a zöld rendszámra kizárólag a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek lesznek jogosultak az első belföldi forgalomba helyezés során. 

A kevésbé környezetkímélő tulajdonságokkal rendelkező - 5P (külső töltésű) és az 5N (növelt hatótávolságú) környezetvédelmi osztályba sorolt - hibrid elektromos járművekre eddig kiadott zöld rendszámtáblákat a tulajdonos kezdeményezésével legkésőbb 2026. november 30-ig le kell cserélni fehér alapszínű rendszámtáblára. A fentieknek megfelelően folyamatban van a zöld rendszámhoz kapcsolódó adókedvezmények felülvizsgálata is - közölte az ÉKM.

Történelmi időket élünk az e-mobilitásban - milyen támogatási programok vannak és milyenek várhatóak? Hogyan alakul a villanyautók ára, és mennyit érnek használtan? Mennyibe kerül majd egy töltés? Üzemanyag-cella, vagy akkumulátor a jövő? Minderről szó esett a Klasszis Média által szervezett E, mint energia konferencia kerekasztal-beszélgetésén:

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!