Hadházy Ákos betekinthetett a Miniszterelnökségen annak a koncessziós szerződésnek a mellékleteibe, amellyel a kormány koncesszióba adta a Molnak 35 évre, évi 100 millió forintért a teljes hulladékgazdálkodási üzletágat.
Úgy kapta meg nagyon olcsón az ország teljes hulladékvagyonát a Mol, hogy ezért cserébe nagyon keveset vállalt, a melléklet legrészletesebb számításai arról szólnak, hogy a Mol számára mindenképpen nyereséget termeljen ez az üzlet – írja Facebook-bejegyzésében az ellenzéki politikus.
„A dokumentumok átolvasása után még kevésbé értem, miért éri ez meg az országnak” – jelentette ki Hadházy.
Az egyik legfontosabb dolog, amit megtudott: a melléklet szerint is minden hulladék azonnal a Mol tulajdonába kerül, fémhulladékok, köztük bontott autók is. Ez azért lényeges, mert ezek a hulladékok komoly értéket jelentenek, s azokat a Mol monopolhelyzetéből adódóan adhatja el azoknak az üzemeknek, amelyek ezek feldolgozásából élnek.
Az ellenzéki politikus posztja szerint az általa megtekintett melléklet legrészletesebb, legkonkrétabb része azt taglalja, hogyan fogja az állam a lakossági és közületi szemétszállítási díjakat megemelni azért, hogy a Mol nyeresége mindenkor az „elvárható szinten” maradjon. Mint írja Hadházy, rezsicsökkentésről szó sincsen a mellékletben, csak az elvárható haszonról.
Szerinte jóval felületesebb, hogy mit vállal cserébe a Mol. Elvileg 2025-re 55, 2035-re 65 százalékra emelkedik majd az újrafeldolgozott lakossági hulladék aránya, de arra nem látott utalást az ellenzéki politikus, mi történik, ha ezt nem sikerül hozni. A Mol olyan vállalást is tesz, hogy igyekezni fog minél több szelektíven gyűjtött papírt, fémet és műanyagot házhoz menve elszállítani...
Valamint a Mol beruházásokra is ígéretet tett, azonban ennek jó részét EU-s támogatásból szeretné finanszírozni. Két korszerű, hulladékkal működő erőművet (hulladékégetőt) ígér, valamint körülbelül 100 milliárd forint értékben 83 hulladékudvart, 10 átrakodó üzemet, 10 új válogató üzemet, 12 felújítottat, 750 ezer biohulladék-gyűjtőedényt, 820 ezer szelektív kukát (darabját 15 ezerért), 120 ezer házi komposztáló edényt, 226 új kukásautót (darabját 140 millióért) és végül új országos kuka azonosító rendszert 5 milliárdért.
Hadházy egyébként feljelentést tett, azon a címen, hogy a Mol kérésére találták ki a rendszert és az ő kívánságának megfelelően írták ki a közbeszerzést, de azt a rendőrség elutasította, méghozzá úgy, hogy egyszerűen semmit nem foglalkozott a feljelentés részleteivel.