5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A 2020-es évet is akkora deficittel zárta a költségvetés nyugdíjalapja, amekkorára az Orbán-kormány ideje alatt még nem volt példa. Ennek oka az emelkedő bérekben, a cserélődési hatásban, valamint az adócsökkentésekben és -kedvezményekben rejlik.

A napokban tette közzé a Pénzügyminisztérium a 2020-as évre vonatkozó részletes államháztartási adatokat, mely szerint az államháztartás központi alrendszerének hiánya egészen elképesztő összeget tesz ki, de a társadalombiztosítási alapokból is rengeteg pénz hiányzott az év végén.

  • A központi alrendszer 5500 milliárd forintos mínuszban zárt, ezen belül
  • a nyugdíjbiztosítási alapban 310,4,
  • az egészségbiztosítási alapban pedig 331,3 milliárdos hiány halmozódott fel.

A 2010-ben hatalomra került Orbán-kormány alatt egyszer nem volt példa hasonló mértékű deficitre, igaz, azt sem szabad elfelejteni, hogy a koronavírus-járvány, az általa okozott gazdasági problémák és a gazdaságmentő intézkedések milliárdjai extrém módon terhelték meg a 2020-as költségvetést. Ezek mind hozzájárultak nemcsak a központi költségvetés, de a társadalombiztosítási (nyugdíjbiztosítási és egészségbiztosítási) alapok eddig még nem látott hiányához. De más kiváltó okok is megbújnak a háttérben.

Nagy a gond a nyugdíjkasszánál

Az a lenti ábrán is egyértelműen kirajzolódik, hogy az elmúlt három évben a nyugdíjkassza bevételei szinte semmit sem változtak, míg a kiadások annál inkább. A folyamatnak egyetlen következménye lehet: az egyre nagyobb hiány. Mivel az ide vezető kiváltó okok minden jel szerint a jövőben is fennmaradnak, a nyugdíjkasszát érintően egyre nagyobb lesz a probléma, annak egyenlegét nagyon nehéz lesz nullszaldó közelében tartani.

A közzétett mérlegből kiderül: a kormány 2020-as bevételeket túltervezte, a kiadásokat pedig alulbecsülte a büdzsé tervezése során. Az viszont, hogy a bevételek elmaradtak a várttól, nem meglepő. 3587 milliárd forint helyett 3341 milliárd folyt be az alapba.

Egyrészt a koronavírus okozta válság miatt bevezetett munkaadói és munkavállalói kedvezmények miatt kevesebb pénz folyt be szociális és hozzájárulási adóból. Ugyanakkor a gazdaságvédelmi intézkedéseken kívül, békeidős kedvezményekkel is lehet élni. Az igénybevétel pontos mértékét és az emiatt kieső bevételeket szintén nehéz megbecsülni. A foglalkoztatás-bővülés értekében többféle jogcímen érvényesíthetők ilyen kedvezmények, a hátrányosabb helyzetben lévők foglalkoztatása után részben vagy teljesen mentesülnek a munkaadók a szociális hozzájárulási adó megfizetése alól. Ez az alábbi csoportok esetében fordulhat elő:

  • három vagy több gyermeket nevelő, munkaerőpiacra lépő nők,
  • szakképzettséget nem igénylő, mezőgazdasági munkakörről van szó,
  • megváltozott munkaképességű munkavállalónál
  • vagy közmunkás esetében.

A meglévő és az átmeneti kedvezmények miatt így a nyugdíjalap is kevesebb bevételhez jutott.

Másrészt az elmaradó bevételekben szerepet játszhatott a szochó időközben életbe lépő csökkenése is. Míg 2019 januárjában még 19,5 százalék volt annak mértéke, 2020 januárjában 17,5, augusztustól kezdődően pedig 15,5 százalék. Bár ezek a csökkentések a hatéves bérmegállapodás alapján történtek meg, a 2020-as büdzsé 2019 tavaszi tervezése során nem lehetett biztosan tudni, hogy a szochó-csökkentés feltételéül szabott reálbér-növekedés megvalósul-e. Azt ugyanis a megelőző három negyedévben realizált reálbér-változás adja ki (vagyis a bruttó bér százalékos változásának és a tényleges infláció hányadosa).

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

Az elmaradó bevételekkel párhuzamosan a nyugdíjkassza kiadásait sem sikerült teljesen jól belőnie a kormánynak, hiszen azt jócskán alulbecsülte. 3587 milliárd forint helyett 3692 milliárd áramlott ki az alapból.

Az alultervezés hátterében szintén több indok azonosítható. A tervezés során ugyanis még nem tudtak számolni a vártnál magasabb infláció miatt szükségessé vált 0,7 százalékos kiegészítő nyugdíjemeléssel, ami önmagában a 2020-as évre betervezett kiadásokat is megnöveli. Ugyanez a helyzet a tavaly év végén végrehajtott 1,2 százalékos mértékű visszamenőleges kiegészítéssel is, mellyel a büdzsé tervezésekor nem tudott kalkulálni a kormány.

Végezetül, de nem utolsó sorban nagy mértékben befolyásolja a kiadásokat az úgynevezett cserélődési hatás is. Ez azt jelenti, hogy a nettó átlagkeresetek növekedésével összhangban magasabb összegű új ellátásokat állapítanak meg. Emiatt az állományon belül egyre jobban emelkedik a magasabb összegű nyugdíjjal rendelkezők aránya. Akik tehát most mennek nyugdíjba - pontosabban az elmúlt években megfigyelt bérrobbanás óta -, sokkal kedvezőbb ellátásban reménykedhetnek, mint azok a társaik, akik a bérrobbanás előtt mentek.

A 2020-as évet ugyan drasztikusan befolyásolta költségvetési szinten a koronavírus-járvány és annak gazdasági következményei, a nyugdíjkasszát illetően az adócsökkentésekre, bérnövekedésre épülő alapfolyamatok is egyre nagyobb hiányokat eredményeznek. Bár a kormány a nyugdíjkiadásokhoz szükséges forrásokat mindig biztosítani fogja, hosszú távon fenntarthatatlanná válik a nyugdíjkassza. Főleg, ha egyre több magasabb ellátási összegre jogosult kerül be a rendszerbe, amelyben egyébként az Orbán-kormány eltörölte a nyugdíjplafont, így sok százezres és milliós nyugdíjakat is lehetővé tett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!