3p

Még hogy csak az oroszok szeretik a vodkát? A magyarok sincsenek épp lemaradva: egy év alatt 31 milliárd (!) forintot költöttünk vodkára. Már aki, mert hogy más a gyomorkeserűt kedveli.

A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe kilencféle égetett szeszes ital - gyomorkeserű, vodka, whisky, pálinka, likőr, vermut, rum, gin és brandy - forgalmát vizsgálta. Ezek összesített forgalma 2020. december és 2021. november között meghaladta a 124 milliárd forintot, amely 18 százalékos bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest.

Az értékesített mennyiség 12 százalékkal nőtt, azaz közel 219 ezer hektoliter égetett szesz került a vásárlók kosarába.

A legnagyobb bevételt a gyomorkeserűk érték el – több mint 34 milliárd forintnyit –, a korábbi periódushoz képest ez 19 százalékos növekedést takar. A mennyiségi eladásuk is kétszámjegyű, azaz 13 százalék feletti emelkedést mutat, így az meghaladta az 52 ezer hektolitert. Továbbra is kedvelt tehát az gyomorkeserű-sör kombó, amelyet sokan a szocreál korszakhoz kötnek, igaz, akkor nem eredeti volt a receptje ennek a híres márkának.

Több mint 31 milliárd forintnyi értékben vásároltunk vodkát, amely ezzel a második legnagyobb forgalmat érte el a szeszes italok között. Értékben 15 százalékos, volument tekintve pedig 11 százalékos növekedést regisztrált a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe.

Rákaptak a ginre a magyarok (Fotó: MTI)
Rákaptak a ginre a magyarok (Fotó: MTI)

Egyre divatosabb a gin, és főleg a fiatalok körében, a gin-tonic menő koktél lett. A gin forgalma értékben 53 százalékkal, mennyiségben pedig 39 százalékkal gyarapodott, így a legnagyobb mértékű erősödést tudhatja magáénak a vizsgált kategóriák közül. Közel 4 milliárd forintért vásároltak a fogyasztók, több mint 5 ezer hektoliter gint.

A whisky növekedése szintén meghaladta a szeszesital-kategóriák átlagát – több mint 18 és fél milliárd forintos forgalmat ért el, amely 21 százalékos bővülést jelent értékben. Mennyiségben 17 százalékos növekedést láthatunk.

Több mint 14 milliárd forintos forgalmat regisztráltak a pálinka szegmensben, ez értékben 14, mennyiségben 10 százalékos növekedést takar.

A likőrök forgalma a pálinkával azonos mértékben, értékben 14, mennyiségben 10 százalékkal növekedett. Az elmúlt 12 hónap alatt több mint 9 és fél milliárd forintért közel 22 ezer hektolitert vásároltunk ebből az italféléből.

A rum forgalomgyarapodásának mértéke szintén két számjegyű: értékben 19, mennyiségben 13 százalékos volt, és több mint 4 és fél milliárd forintos forgalmat ért el.

A brandy forintban mért piaca 17 százalékkal erősödött, így 5 és fél milliárd forintot tesz ki. A hazai fogyasztók 11 ezer hektoliter brandy-t tettek a kosarukba, ami 12 százalékkal haladta meg a megelőző, azonos időszakot.

Értékben legkisebb forgalmúak a vermutfélék, amelyre mintegy 2 milliárd forintot költöttünk a kiskereskedelemben. Értékben 12, mennyiségben 6 százalékkal bővült a piaca. 

A szeszesital-kategóriákban továbbra is a gyártói márkák a meghatározók: minden szegmensben megközelítik az értékbeli forgalom négyötödét. Arányuk a gyomorkeserűk körében a legmagasabb – a forgalom közel 90 százalékáért felelnek. Ezzel szemben a legalacsonyabb részesedéssel a ginek között bírnak, ahol a saját márkás termékek az eladások közel 30 százalékát adják.

Ne feledjük: a kiskereskedelmi forgalmat tükrözik a fenti számok és százalékok, ebben tehát a vendéglátás nincs benne, mint ahogy az otthoni pálinka és likőrfőzés adatai sem.

Azt pedig már csak mi tesszük hozzá: ekkora forgalombővülésben bizonyára szerepe volt annak is, hogy a home office idején kevésbé gyakran ültünk volán mögé.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!