A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe kilencféle égetett szeszes ital - gyomorkeserű, vodka, whisky, pálinka, likőr, vermut, rum, gin és brandy - forgalmát vizsgálta. Ezek összesített forgalma 2020. december és 2021. november között meghaladta a 124 milliárd forintot, amely 18 százalékos bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Az értékesített mennyiség 12 százalékkal nőtt, azaz közel 219 ezer hektoliter égetett szesz került a vásárlók kosarába.
A legnagyobb bevételt a gyomorkeserűk érték el – több mint 34 milliárd forintnyit –, a korábbi periódushoz képest ez 19 százalékos növekedést takar. A mennyiségi eladásuk is kétszámjegyű, azaz 13 százalék feletti emelkedést mutat, így az meghaladta az 52 ezer hektolitert. Továbbra is kedvelt tehát az gyomorkeserű-sör kombó, amelyet sokan a szocreál korszakhoz kötnek, igaz, akkor nem eredeti volt a receptje ennek a híres márkának.
Több mint 31 milliárd forintnyi értékben vásároltunk vodkát, amely ezzel a második legnagyobb forgalmat érte el a szeszes italok között. Értékben 15 százalékos, volument tekintve pedig 11 százalékos növekedést regisztrált a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe.
Egyre divatosabb a gin, és főleg a fiatalok körében, a gin-tonic menő koktél lett. A gin forgalma értékben 53 százalékkal, mennyiségben pedig 39 százalékkal gyarapodott, így a legnagyobb mértékű erősödést tudhatja magáénak a vizsgált kategóriák közül. Közel 4 milliárd forintért vásároltak a fogyasztók, több mint 5 ezer hektoliter gint.
A whisky növekedése szintén meghaladta a szeszesital-kategóriák átlagát – több mint 18 és fél milliárd forintos forgalmat ért el, amely 21 százalékos bővülést jelent értékben. Mennyiségben 17 százalékos növekedést láthatunk.
Több mint 14 milliárd forintos forgalmat regisztráltak a pálinka szegmensben, ez értékben 14, mennyiségben 10 százalékos növekedést takar.
A likőrök forgalma a pálinkával azonos mértékben, értékben 14, mennyiségben 10 százalékkal növekedett. Az elmúlt 12 hónap alatt több mint 9 és fél milliárd forintért közel 22 ezer hektolitert vásároltunk ebből az italféléből.
A rum forgalomgyarapodásának mértéke szintén két számjegyű: értékben 19, mennyiségben 13 százalékos volt, és több mint 4 és fél milliárd forintos forgalmat ért el.
A brandy forintban mért piaca 17 százalékkal erősödött, így 5 és fél milliárd forintot tesz ki. A hazai fogyasztók 11 ezer hektoliter brandy-t tettek a kosarukba, ami 12 százalékkal haladta meg a megelőző, azonos időszakot.
Értékben legkisebb forgalmúak a vermutfélék, amelyre mintegy 2 milliárd forintot költöttünk a kiskereskedelemben. Értékben 12, mennyiségben 6 százalékkal bővült a piaca.
A szeszesital-kategóriákban továbbra is a gyártói márkák a meghatározók: minden szegmensben megközelítik az értékbeli forgalom négyötödét. Arányuk a gyomorkeserűk körében a legmagasabb – a forgalom közel 90 százalékáért felelnek. Ezzel szemben a legalacsonyabb részesedéssel a ginek között bírnak, ahol a saját márkás termékek az eladások közel 30 százalékát adják.
Ne feledjük: a kiskereskedelmi forgalmat tükrözik a fenti számok és százalékok, ebben tehát a vendéglátás nincs benne, mint ahogy az otthoni pálinka és likőrfőzés adatai sem.
Azt pedig már csak mi tesszük hozzá: ekkora forgalombővülésben bizonyára szerepe volt annak is, hogy a home office idején kevésbé gyakran ültünk volán mögé.