3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Parlament ezen a héten szavaz az európai károsanyag-kibocsátás következő évtizedben történő csökkentését célzó uniós éghajlat-változási szabályozásról. A javaslatokat többszörösen módosítják, és a legambiciózusabb tervek közül többnek is bizonytalan a sorsa.

Az Európai Unió klímapolitikájának legfontosabb célkitűzése, hogy a blokk 2030-ra az 1990-es szinthez képest 55 százalékkal csökkentse az üvegházhatású gázok nettó kibocsátását. A parlamenti képviselők több száz olyan módosító javaslatot mérlegelnek, amelyek növelhetik vagy gyengíthetik az EU éghajlat-politikájának hatását, ezek közül nyolc javaslatot kedden vitatnak meg, majd szerdán szavaznak róluk. A szavazás célja, hogy a parlament megerősítse álláspontját az uniós országokkal a végleges jogszabályokról folytatott alkudozásokat megelőzően.

Kiskaput hagyhatnak a benzines és dízel autóknak. Fotó: Pexels
Kiskaput hagyhatnak a benzines és dízel autóknak. Fotó: Pexels

Az egyik javaslat az EU szén-dioxid-piacának 2005-ös elindítása óta annak legnagyobb átalakítását jelenti. A javaslat megerősítené azt a rendszert, hogy az uniós jogszabályokat kidolgozó Európai Bizottság eredeti terve szerint 2030-ig 61 százalékkal csökkentse az általa lefedett ágazatok kibocsátását. Egyes törvényhozók próbálják ezt a vállalást 67 százalékos kibocsátáscsökkentésre emelni. Peter Liese, a szén-dioxid-piac reformjának vezető törvényhozója a Reutersnek elmondta: optimista azzal kapcsolatban, hogy a 63 százalékos csökkentést célzó kompromisszum elnyeri a többség támogatását.

Egy másik, az EU éghajlati célkitűzése szempontjából kulcsfontosságú javaslat az új autók CO2-kibocsátásának 100 százalékos csökkentését írná elő 2035-ig – gyakorlatilag betiltva az új, belső égésű motorral hajtott autók értékesítését. Az Európai Néppárt, a parlament legnagyobb frakciója módosító indítványaival ezt 90 százalékos CO2-csökkentésre próbálja gyengíteni. A közlekedési ágazatban az elmúlt években jelentősen nőtt a kibocsátás, ma személyautók az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának nagyjából 13 százalékáért felelősek az EU-ban, a kisteherautók pedig kettő százalékért.

Eközben a törvényhozók, úgy tűnik, hogy szintén visszavesznek az új uniós szén-dioxid-piacra vonatkozó tervekből, amely az épületekben és a közlekedésben használt szennyező üzemanyagokra CO2-költségeket vetnének ki. A Parlament környezetvédelmi bizottsága a múlt hónapban megszavazta, hogy a rendszert a kereskedelmi szektorra korlátozzák, a magánfogyasztókat pedig mentesítsék.

„Ez a kibocsátás kétharmadát kivonja a rendszerből” – mondta Frans Timmermans, az EU éghajlat-politikai vezetője, aki sürgette a törvényhozókat, hogy támogassák a szabályozás módosítását, és az abból származó bevételeket fordítsák a kiszolgáltatott háztartások tiszta energiára való átállításának segítésére. Az európai klímapolitika felelőseként elsősorban Timmermans feladata az Európai Uniót 2050-re klímasemlegessé tevő projekt levezénylése, ami számos ipari és egyéni érdeket sért, és a társadalmi támogatottsága akkor biztosítható, ha nem jár az életszínvonal csökkenésével és számos munkahely elvesztésével.

Szoros szavazás várható arról az uniós tervről is, amely a világon elsőként CO2-adó kivetését kezdeményezi az olyan szén-dioxid-intenzív termékek behozatalára, mint az acél és a cement. Ennek célja a szigorúbb környezetvédelmi előírások alá tartozó uniós termelés versenyképességének fenntartása.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!