4p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Egy volt Google-mérnök szerint a Meta, a Facebook és az Instagram webhelyekbe fecskendezett meta-kód segítségével követi azokat, akik az alkalmazásaiban lévő linkekre kattintanak. Azaz szinte mindannyiunkat.

A korábbi munkatárs szerint a közösségi platformok tulajdonosa módosította a felhasználók által kedvelt webhelyeket, így a vállalat vígan követheti őket a világhálón. Elég, ha rákattintottak az alkalmazásokban található hivatkozásokra. Ilyen egyszerű.

Állítólag két olyan alkalmazás is van ezeken a közösségi oldalakon, amelyek arra apellálnak, hogy a linkekre kattintó felhasználók a Facebook vagy az Instagram által vezérelt böngészőből jutnak a weboldalakra, nem pedig a felhasználó által választott egyéb webböngészőből, például a Safarin vagy a Firefoxon át.

Hihetetlen, mi mindent tudnak rólunk. Fotó: Depositphotos
Hihetetlen, mi mindent tudnak rólunk. Fotó: Depositphotos

"Az Instagram minden megjelenített webhelybe beilleszti a követőkódját, beleértve a hirdetésekre való kattintást is, így figyelni tudják az összes felhasználói interakciót, például minden megérintett gombot és linket, szövegkijelöléseket, képernyőképeket, valamint bármilyen űrlapbevitelt, például jelszavakat, címeket és hitelkártyaszámokat”- állítja Felix Krause adatvédelmi kutató, aki 2017-ben ő maga alkotta meg a Google-nál azt az alkalmazásfejlesztő eszközt, aminek segítségével ezt az észrevételt tette.

A Meta közleményében ugyanakkor azt hangsúlyozza, hogy a követőkód beszúrásával eleget tett a felhasználók kívánságának, miszerint ezzel ők maguk engedélyezték, hogy az alkalmazásokon keresztül követhessék őket, és különben is csak az adatok összesítésére szolgál mindez– írja a The Guardian cikke.

"Szándékosan fejlesztettük ki ezt a kódot, amivel a platformainkon abszolút tiszteletben tartjuk az emberek döntéseit. A kóddal összesíteni tudjuk a felhasználói adatokat, mielőtt azokat célzott hirdetési vagy mérési célokra használnánk fel. A kódot azért szúrjuk be, hogy a pixelekből (képelemekből) összesíthessük a konverziós eseményeket” - tette hozzá a cég szóvivője, aki szerint az alkalmazáson belüli böngészővel történő vásárlások esetén a felhasználó hozzájárulását kérik a fizetési adatok automatikus mentéseihez.

Krause azonban az általa készített eszközzel észrevette a kódbefecskendezést. Az eszköz felsorolja a böngésző által a webhelyhez adott összes extra parancsot. 

Normál böngészőknél és a legtöbb alkalmazásnál az eszköz nem észlelt változást, de a Facebook és az Instagram esetében akár 18 kódsort is talált, amelyet az alkalmazás hozzáadott. 

Úgy tűnik, hogy ezek a kódsorok egy többplatformos nyomkövető készletet keresnek, s a Meta Pixel nevű nyomkövető eszközt aktiválva lehetővé teszi a vállalat számára, hogy kövesse a felhasználókat az interneten, és pontos profilt készítsen érdeklődési körükről.

A cég nem árulja el a felhasználóknak, hogy ilyen módon valójában átírja a weboldalakat. Krause azt mondja, hogy a WhatsApp-nál nem adnak hozzá ilyen kódot az alkalmazásaikon belüli böngészőhöz.

Az úgynevezett „Javascript-befecskendezés” - amikor extra kódot adnak egy weboldalhoz, mielőtt az megjelenne a felhasználó számára - gyakran emlegetik a kibertámadások egyik típusaként. A Feroot kiberbiztonsági vállalat például egyértelműen fenyegetésként értékeli, mert „ezzel manipulálni tudják a webhelyeket vagy a webes alkalmazásokat, amivel olyan érzékeny adatokat gyűjtenek, mint például személyazonosításra alkalmas adatokat vagy fizetési információkat”.

Ugyanakkor semmi nem utal arra, hogy a Meta ezt a Javascript-injekciót alkalmazta volna ilyen érzékeny adatok gyűjtésére. A cég leírásában a Meta Pixelről, - amelyet általában önkéntesen adnak hozzá a webhelyekhez, hogy segítsenek a cégeknek hirdetni az Instagramon és a Facebookon -, az szerepel, hogy az eszköz csupán „lehetővé teszi a látogatók tevékenységének nyomon követését a webhelyén”, ami alkalmas lehet kapcsolódó adatok gyűjtésére is.

Az sem világos, - hívja fel a cikk a figyelmet -, hogy a Facebook mikor kezdett kódot alkalmazni a felhasználók nyomon követésére azzal, hogy a linkekre kattintanak. Az elmúlt években a cégnek zajos vitája volt az Apple-lel, miután az utóbbi előírta az alkalmazásfejlesztőknek, hogy kérjenek engedélyt a felhasználók követésére. A felszólítás megjelenése után sok Facebook-hirdető nem tudta megcélozni a felhasználókat a közösségi hálózaton, ami végül 10 milliárd dollár bevételkieséshez és a cég részvényárfolyamának 26 százalékos eséséhez vezetett az év elején a Meta szerint.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!