A Nielsen piackutató adatait ismertetve elmondta, hogy a magyar piacon a legnagyobb szegmensnek számító őrölt kávé forgalma tavaly 15 százalékkal 7,9 ezer tonnára csökkent, az értékesítési mennyiség 22 százalékkal 28,9 milliárd forintra nőtt.
A kávé ára jelentős részben az alapanyag drágulása és a gazdasági környezet alakulása miatt emelkedett, a drágulás miatt kevesebbet vásároltak a fogyasztók.
A Coca-Cola HBC Magyarország által képviselt márkák - a Costa Coffee és a Caffe Vergnano - szempontjából legfontosabb a szemes kávék és a Nespresso kompatibilis kapszulák piaca - emelte ki.
A szemes kávék piaca értékben 28 százalékkal 15,4 milliárd forintra emelkedett, a forgalom 3 százalékos csökkenés mellett. A Nespresso kompatibilis kapszulák piaca 501 ezer kilogrammról 503 ezer kilogrammra nőtt 2022-ben 2021-hez képest.
Az alapanyag-beszerzési árak tavaly duplájára emelkedtek és szeptemberben tetőztek, azóta - nagy ingadozás mellett - nagyjából öt százalékkal csökkentek.
A gyengébb terméshozam is hozzájárult az árak emelkedéséhez, ráadásul a pandémia után a munkaerőhiány miatt a termés egy részét nem tudták betakarítani. Mindez a kiskereskedelmi piacon 2022 május és 2023 májusa közötti időszakban csaknem 40 százalékos áremelkedést jelentett - közölte Árok Gábor.
Megjegyezte azt is, a piaci trendeket a jövőben meghatározza, hogy a klímaváltozás miatt folyamatosan csökkennek a termőterületek. A kutatás eredményei szerint a magyar vásárlók 96 százaléka, ezen belül 48 százaléka nagy hipermarketekben szerzi be a kávét, 3 százalék vásárol online.
A válaszadók 65 százaléka szerint a legfontosabb szempont a kávévásárlásnál az íz, 61 százalék szerint a minőség, míg 51 százalék az árat jelölte meg, amely a 2021-es időszakhoz képest emelkedett.
A prémium szegmensben a vevők 84 százalékban az ízintenzitás alapján dönt és csak 48 százalékban az ár alapján.
A Coca-Cola HBC kávé üzletágának retail piaci részesedése jelenleg 2,1 százalék, amely a cég várakozásai szerint idén 3 százalékra növekedhet. A tervek szerint idén 30 százalékkal növekedhet a Costa Coffee eredménye 8 százalékos volumennövekedés mellett.
"Az a szegmens, ahol a Costa Coffee releváns piaci szereplő, az a teljes kávépiac 9 százaléka. A prémium brandek közül az első háromban van" - fogalmazott a cégvezető.
Nyári kávészokások
Árok Gábor ismertette a Costa Coffee és a gkid 2023 júniusában készült közös reprezentatív kutatását, amely azt vizsgálta, hogyan változnak a kávéfogyasztási szokások nyáron.
Az elsődlegesen a jegeskávé fogyasztást vizsgáló kutatásból kiderült, hogy napszak szerint a legtöbben (68 százalék) leginkább délután fogyaszt jegeskávét. A válaszadók 36 százalék délelőtt, míg 21 százalék reggel. Korosztály szerint a 18-29 korosztályból tízből tízen válaszoltak úgy, hogy fogyasztanak nyáron jegeskávét, míg a 30-39 év közöttiek esetében tízből már csak heten mondták ezt. A kor előrehaladtával még tovább csökken az arányuk.