7p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) monetáris tanácsának mai ülésén a jegybanki alapkamat mellett az lesz a fő téma, hogyan reagáljanak a legutóbbi, tavaly december közepén kiadott MNB-prognózis óta jelentősen súlyosbodott járványhelyzetre. Nem tudni, a harmadik hullám miatt mikor és hogyan kerülhet sor a korlátozások enyhítésére, így azt sem, az hogyan befolyásolja a gazdaság visszapattanását, valamint az inflációt.

Ismét eltelt három hónap, amit abból is lehet érzékelni, hogy kedden ismét olyan ülést tart az MNB monetáris tanácsa, amelyen megtárgyalja a jegybanki stáb aktualizált előrejelzéseit tartalmazó inflációs jelentést. A fogyasztóiár-indexre és a gazdasági növekedésre adott prognózisról alkotott véleményét az MNB vezetése – az eddigi gyakorlat szerint Matolcsy György elnök és három alelnöke – a kamatdöntés bejelentését követően meg is osztja a nyilvánossággal, míg a többi makrogazdasági adatot csütörtökön ismerhetjük meg.  

Idézzük fel, mit várt az MNB tavaly december közepén.

Jól tetten érhető a koronavírus-járvány lefutásával kapcsolatos bizonytalanság: míg a korábbi – mondhatni, békebeli – években a hosszabb távú GDP-előrejelzéseknél volt a megadott sáv nagyobb tartományú, ezúttal a közeljövő megítélése viszonylag nagy amplitúdójú. Tükrözve, hogy gyakorlatilag senki nem tudta (és nem tudja ma sem) megmondani, a gazdaság annyira várt (és érthetően sokak által szuggerált) visszapattanása mikor kezdődhet el, és mennyit „hozhat vissza” a 2020 tavaszán berobbant járvány miatt jócskán mínuszossá vált GDP-adatokból. 

A december közepén publikált inflációs jelentés még így fogalmazott: „...a járvány második hullámának következményeként a gazdasági kilábalás a korábban vártnál jobban elhúzódik. A gazdasági élet normalizálódása a koronavírus elleni vakcina széles körű elterjedésével párhuzamosan, 2021 második negyedévétől indulhat meg.” 

Ma már tudjuk, hogy a járványhelyzet azóta rosszabbodott. Immár nem második, hanem harmadik hullámról beszélhetünk, amely jóval durvább – a Covid-korszak alatt soha nem látott – fertőzöttségi és halálozási számokhoz vezetett. Amelyek láttán a kormány március 8-án kénytelen volt a tavaly tavaszinál ugyan enyhébb, ám a nőnap előtti időszaknál szigorúbb intézkedéseket bevezetni. Először csak két hétre, amit aztán további egy héttel, március 29-éig meghosszabbított, de a legfrissebb adatok alapján nem lennénk meglepve, ha további prolongálás következne be, akár április 19-éig – ahogy azt a kormányzati intézkedésekben általában jól értesült Index megszellőztette. Annak ellenére, hogy a nemzeti konzultációs kérdőíveket kitöltők többsége már nyittatna, s a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara is ezt kéri.

Mindenki érzékeli ugyanis, hogy az éttermek és szállodák bezárása fontos GDP-faktort vesz ki a rendszerből. Vélhetően az MNB-ben most ennek a hatását próbálják számszerűsíteni. Finoman szólva sincs könnyű dolguk. „A GDP-előrejelzés tekintetében 2021-re lefelé mutató kockázatot jelent a járvány kiújulása, az előrejelzési intervallum így tovább tágulhat” – írja elemzésében a Danube Capital R&A Zrt. (Amire azért is érdemes figyelni, mert e csapat tagjai is vájtfülűeknek számítanak, lévén, hogy a cég a kormányközelinek számító MKB Bank Nyrt. stratégiai és elemzési csapatából verbuválódott 2019-ben, egyesek még most is a bank főállású alkalmazottjai.)

Matolcsy György egy korábbi kamatdöntő ülés utáni sajtótájékoztatón. Forrás: az MNB élő YouTube-os közvetítése
Matolcsy György egy korábbi kamatdöntő ülés utáni sajtótájékoztatón. Forrás: az MNB élő YouTube-os közvetítése

Mindenesetre a kormány részéről Varga Mihály március elején azt mondta, „a korábbi prognózisokat nem kell felülvizsgálni, a második negyedévben jelentős változás történhet”, hozzátéve: „ha húsvét után, megfelelő átoltottság esetén nyitni lehet, akkor van remény arra, hogy a magyar gazdaság a tavalyi év 5 százalékos visszaesése után az idén 4-4,5 százalékos növekedést érjen el”. De a pénzügyminiszter két és fél héttel ezelőtti kijelentésekor még úgy volt, hogy a vakcinára regisztráltak közül mindenkit beoltanak, azóta azonban ez már úgy módosult, hogy már csak az idősek oltását ígérik április 4-éig. E sorok írásáig nem jelent meg információ arról, hogy a megnevezett feltétel változása tükrében Varga felülvizsgálta-e (vagy fogja) a prognózisát. Az MNB-stáb mindenesetre már ennek tudatában véglegesítette inflációs jelentését, még ha azt a hagyományok szerint egy héttel a publikálás előtt meg is tette, esetünkben tehát múlt csütörtökön.

Az infláció megítélése a GDP várható alakulásához képest kétségtelenül kevésbé változott három hónap alatt, noha ezt is természetesen befolyásolja a korlátozások elhúzódása. Már a múlt év végén tele voltak a lapok azzal, hogy „2021 az infláció éve lesz”, abból kiindulva, hogy a szigorítások után a kiszabaduló – és feltehetően beoltott – emberek óriási költekezésbe kezdenek, s a keresletük felhajthatja az árakat, amennyiben azok maradéktalan kielégítésére a kínálat nem lesz elegendő. Bár az kétségtelenül aggasztó, hogy a gazdasági visszaesés ellenére milyen mértékben növekszik az árszínvonal, az MNB tulajdonképpen erre is felkészített minket.

Mint írták, „az árazási döntéseket a következő negyedévekben is nagy változékonyság jellemzi. A dohánytermékek jövedéki adójának év eleji növekedése és bázishatások következtében a fogyasztóiár-index 2021 tavaszi hónapjaiban várhatóan átmenetileg 4 százalék körül alakul.” Hozzátéve: „A járványhelyzet időbeli lefutása és a gazdaság várható helyreállása a továbbiakban is változékony árazási mintázatokat eredményezhet, ezért a tartósabb inflációs hatások megítélésében a szokásosnál is nagyobb óvatosság indokolt”.

Az azonban kétségtelen, hogy a februári inflációs adatok továbbra is jelentősebb árnyomásra utalnak, s ha azok fokozódnak, akkor arra az MNB-nek reagálnia kell. Első körben kommunikációs eszközökkel, ha pedig az nem elegendő, akkor kamatemeléssel. De alapvetően nem a 0,6 százalékos irányadó jegybanki ráta növelésével, sokkal inkább kerülhet szóba az a megoldás, amelyhez tavaly augusztusban folyamodott a bankok bankja: akkor 0,15 százalékponttal, 0,75 százalékra srófolta a kereskedelmi bankok nála egy hétre elhelyezett betétek után fizetett kamatot.

Igaz, akkor az MNB igazgatósága azért tette vonzóbbá az egyhetes betétjeit, hogy megálljt parancsoljon az euróval szemben a 370-es történelmi mélypont közelébe érkezett forint gyengülésének. Bár ezt expressis verbis nem jelentették ki a Szabadság téren, hiszen már Matolcsy György jegybankelnöki kinevezése (2013. március) óta azt hirdetik, hogy az MNB-nek nincs árfolyamcélja, lépéseit kizárólag az határozza meg, hogy az infláció a 3 százalékos középtávú célhoz képest hogyan alakul. Csak ha az több mint 1 százalékponttal eltér attól – s ami a lényeg: tartósan –, az hozza lépéskényszerbe a jegybankot. Kérdés, ez a policy csak a monetáris tanácsé, vagy a betéti kamatokat meghatározó igazgatóságra is vonatkozik, noha a két testület személyi összetételben erős az átfedés.

"Ameddig az inflációs kockázatok indokolják, addig a jegybank az alapkamat és az egyhetes betéti eszköz kamata között különbséget tart fenn" – olvasható a monetáris tanács legutóbbi, február 23-ai ülését követően kiadott közleményben. Kérdés, e megközelítést felülírja-e, hogy a forint az euróval szemben most is gyenge – kedd reggel a 366-367-es sávban cserélt gazdát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!