5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az év elején megugró olajáraknak köszönhetően a magyar autósok számára nem emelkedik a jövedéki adó. Ennek mértéke ugyanis emelkedik, ha negyedéves alapon a brent olaj átlagára 50 dollár alá kerül.

Nem emelkedik a jövedéki adó

A magyar autósok a töltőállomásokon nem csak az autójukat, hanem az állami büdzsét is tankolják. Az üzemanyagok árában ugyanis igen jelentős tételt képviselnek a különböző adónemek. Ahogy arról korábban írtunk, az ár nagyjából felét így az állam teszi zsebre. Ráadásul van egy különlegessége is az egyik adófajtának, a jövedéki adónak. Ha az olaj ára túl alacsony, akkor az autósok ebből származó nyereségét az állam zsebre teszi, 50 dolláros átlagár alatt ugyanis magasabb adótétellel sújtják az üzemanyagokat.

A NAV negyedéves időszakokat vesz alapul, és amennyiben a vizsgált időszakban 50 dollár fölött maradt az ásványolaj Brent napi jegyzések alapján meghatározott hordónkénti átlagára, akkor benzin jövedéki adója literenként 120 forint, a gázolajé pedig 110,35 forint. Ha azonban az átlagár 50 dollár alá kerül, akkor a benzin jövedéki adómértéke literenként 5 forinttal, a gázolajé pedig literenként 10 forinttal nő.

Ezúttal úgy tűnik szerencséje volt a magyar autósoknak, hiszen a NAV számítása szerint 61,497 dollár volt az átlagár. Ez a mostanában tankolók számára talán meglepő lehet, hiszen hosszú évek óta nem találkozhattunk ilyen alacsony árakkal a benzinkutaknál. Más kérdés, hogy a 300 forint alatti benzinárakat csak az autós társadalom egy része használhatja ki, a kijárási korlátozások miatt ugyanis sokan letették az autójukat és otthon maradnak.

Januárban még emelkedett, azután összeomlott az olaj ára

Az első negyedéves események talán már a múlt ködébe vesznek, de érdemes felidézni, hogy januárban az amerikai-iráni konfliktus miatt jelentős drágulást láthattunk, sőt számos elemző akkor még 100 dolláros árakkal riogatott. Azóta viszont a világon végigsöprő koronavírus járvány miatt erősen visszaesett az olaj iránti globális kereslet. Ezt tetézte az is, hogy a legnagyobb olajtermelők hetekig nem tudott megegyezni a kvóták csökkentéséről, és a kialakult szaúdi-orosz olajkonfliktus az árak erőteljes esését hozta. Ennek a vitának a végére vasárnap tettek pontot a felek, amikor az OPEC és a szervezeten kívüli nagy olajtermelő országok OPEC+ néven ismert informális közössége négy napig tartó egyeztetést követően kitermelésük napi 9,7 millió hordós, az elmúlt évek átlagos globális olajkeresletének közel tíz százalékával egyenlő csökkentésében állapodtak meg.

Nehezen állapodtak meg a kitermelők a kvóták csökkentésében
Nehezen állapodtak meg a kitermelők a kvóták csökkentésében

Más kérdés, hogy a felek ugyan a hét elején végre megállapodtak, ám a befektetők továbbra is pesszimisták az árak kapcsán, mivel a kvóták csökkentése ellenére is túlkínálat van. A Nemzetközi Energia-ügynökség (IEA) szerdán közzétett, szokásos havi jelentésében közölte, hogy számításai szerint az egy évvel ezelőttihez képest áprilisban napi 29 millió hordóval, a második negyedévben pedig 23,1 millió hordóval lesz alacsonyabb a globális kereslet. A második félévben fokozatos fellendülés várható, ám decemberben még így is napi 2,7 millió hordóval maradhat el a kereslet az egy évvel korábbihoz képest. Az IEA elemzői arra számítanak, hogy a 2020-as év egészében a globális olajkereslet napi 9,3 millió hordóval lehet kevesebb az előző évinél, a globális olajkitermelés viszont csak napi 2,3 millió hordóval maradhat el a tavalyi szinttől.

A Goldman Sachs és UBS bankházak olajpiaci szakértői már a hét végén figyelmeztettek arra, hogy a globális kitermelés napi 15 millió hordós - az elmúlt évek átlagos olajkeresletének nagyjából 15 százalékával egyenértékű - csökkentése nem biztos, hogy elegendő lesz az áresés megállításához, mert a koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozások és termelésleállások egyes becslések szerint harminc százalékkal is visszavethették a világ olajfelhasználási igényét.

Mire számíthatnak a magyar autósok

A fenti előrejelzés alapján nagyon valószínűnek látszik, hogy a második negyedévet követően a brent olaj átlagára bőven 50 dollár alatt lesz. Ha megnézzük április első két hetét, azt láthatjuk, hogy a tőzsdéken eddig a lokális rekord 35 dollár volt, április első napjaiban azonban járt 25 dollár alatti is a kurzus. Szerdán a nemzetközi jegyzés 28 dollár körül mozgott. Ha áprilisban a mostani szinthez közeli lesz a kurzus, akkor májusban és júniusban átlagosan legalább a mostani szint duplájára kellene ugrania az árfolyamoknak. A tőzsdén is igaz ugyan az a James Bond klasszikus, hogy "Soha ne mondd, hogy soha", ám a gazdasági előrejelzéseket – például az IMF által várt jelentős recessziót – nézve finoman szólva is nehéz elképzelni ilyen áremelkedést.

Nagy valószínűséggel tehát az olaj ára a következő hónapokban is mérsékelt maradhat, és ha ezt nem írja felül a forint további jelentős gyengülése, vagy a fogyasztói árakra ható másik fontos tétel, a finomítói árrés (margin) mértéke nem ugrik meg jelentősen, akkor az üzemanyagok árában sem kell drasztikus változásra számítani. Természetesen, ha a korlátozások enyhülnek, és a kereslet világszerte elkezd növekedni, akkor prognosztizálható a drágulás, ám a mostani információk szerint ez a harmadik negyedévben lehet majd aktuális.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!