Csütörtökön tartott sajtóértekezletén a német kancellár leszögezte, hogy nem állna összhangban a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályaival egy olyan megállapodás, amelynek csak az Európai Unió és az Egyesült Államok a részese. Ezért a vámok csökkentéséről folyó tárgyalásokban nemcsak az Európai Uniónak és az Egyesült Államoknak, hanem a nemzetközi autókereskedelemben érintett minden országnak részt kell vennie.
Donald Trump két hete nyíltan megfenyegette Európát, hogy az Egyesült Államok 20 százalékos vámot vet ki az Európai Unióból importált autókra, ha az európaiak nem bontják le gyorsan az amerikai termékeket sújtó vámokat és kereskedelmi akadályokat. Az Egyesült Államokban a személyautók importját jelenleg 2,5 százalékos, a platós terepjárókét és a kisteherautókét pedig 25 százalékos vám terheli. Az Európai Unióban 10 százalékos vám sújtja az amerikai autókat.
A kétoldalú tárgyalások lehetőségét elvetve Merkel kancellár leszögezte, hogy biztosítani kell az egyenlőséget az unió minden kereskedelmi partnerének. Az autókereskedelem esetében az egyik lehetőség az, hogy minden érintett ország részt vesz az autókat sújtó vámok lebontását célzó tárgyalásokon. A másik lehetőség pedig egy szabadkereskedelmi megállapodás, amely alapján a termékek legalább 90 százalékának esetében döntést hoznak a vámokról - mondta a kancellár.
Megjegyezve, hogy az Európai Unió, mint tömörülés fog tárgyalni, a német kancellár emlékeztetett arra, hogy Jean-Claude Juncker, a brüsszeli bizottság elnöke még júliusban ellátogat Washingtonba és tárgyal a kereskedelmi viták elsimításának lehetőségeiről. Hozzátette, hogy közös európai álláspontra van szükség a kérdésben, ennek kimunkálása folyamatban van.