2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Unióban gyártott összesen 3,6 millió autó 21 százaléka a közép-kelet-európai régióban gördült le a futószalagról 2014-ben - írta az MTI-nek megküldött elemzésében a Coface hitelbiztosító.

A közép-kelet-európai országokban összesen 33 autógyár működik, és a régióban 2013-ban több mint 850 ezren dolgoztak az autóiparban. A Coface elemzése szerint a térségben elsősorban Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban, Szlovéniában és Romániában jelentős az autógyártás mértéke. "A Skoda és a Dacia két olyan rendkívül erős helyi márka a régióban, amely a külföldi tőkebefektetések magas szintjének köszönhetően versenyben maradt a globális piacon" - írta a Coface.

A szektor több országban az egész nemzetgazdaság szempontjából meghatározó. Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában a teljes ipari termelés 10 százalékát teszi ki a járműgyártás. Szlovákiában a teljes export 25 százalékára rúg a járműipari kivitel. A közép-kelet-európai autógyártás ugyanakkor nagymértékben függ a külföldi kereslettől, hiszen a járművek nagy része külföldi piacokra - elsősorban az eurózóna országainak piacaira - készül.

"Jelenleg azt látjuk, hogy az euróövezet kezd magához térni, növekszik a kereslet, így javulnak a kilátások. Bár az orosz kereslet csökkenése negatív hatással van a szektorra, ezt kompenzálja az egyéb exportpiacok növekvő kereslete és a közép-kelet-európai régión belüli eladások"- összegez Gyurácz Németh Iván, az exportkooperáció szakértője.

Közép-Kelet-Európa belső keresletére jó hatással van, hogy a helyi háztartások szerint javultak a kilátások: a munkaerőpiacon kezd javulni a helyzet, nyomott az infláció, az olajárak alacsonyak, és vonzók a kamatszintek. A költésre való nagyobb fokú hajlandóság eredményeként egyre több autót adnak el a régió gazdaságaiban. A vásárlók pedig nemcsak magánszemélyek, hanem azok a vállalkozások is, akik bővíteni szeretnék személyautó- vagy haszongépjármű-flottájukat. A haszongépjárművek iránti megnövekedett keresletnek pozitív üzenete van, főleg a lengyel gyárak számára, mivel a kishaszongépjárművek jelentős része ott készül - mondta a szakértő. A Coface és az M27 Absolvo tanácsadó cég Exportkooperáció néven futó projektjében magyar kis- és közepes vállalkozásokat (kkv) igyekszik felkészíteni az exporttevékenységre.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!