5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szeptemberre gyakorlatilag eltűnt a nyugdíjasok inflációja az élelmiszerüzletekben, hiszen az előző évhez képest alig változtak az árak és forintosítva is régen lehetett ennyi pénzből megoldani a havi bevásárlást.

Működnek a kormányzati csodafegyverek? Ezt kimutatni aligha lehet, sőt. A kiskereskedelmi forgalom visszaesése miatt az üzletek még jóval a kormány rendelkezése előtt lázas akciózásba fogtak, hogy visszacsalogassák a vevőket. Az viszont biztos, hogy a lépés mellett szeptemberben minden eddiginél nagyobb mértékben játszott szerepet az Mfor Nyugdíjas Árkosár-indexének alakulásában a bázishatás - melyről a kormány előszeretettel feledkezik meg a kommunikáció szintjén.

Hatalmasat fékezett az infláció. Fotó: Depositphotos
Hatalmasat fékezett az infláció. Fotó: Depositphotos

Pedig ennek lehet a legnagyobb szerepe abban, hogy számításaink szerint közel 2,5 éves mélypontját érte el az index a legfrissebb felmérésünk alapján.

Módszertan
Laptársunk, a Privátbankár.hu immár 16 éve elvégzett Árkosár felmérésére támaszkodva állítottuk össze a Nyugdíjas Árkosarunkat, mely azt hivatott bemutatni, hogy mennyibe kerül egy nyugdíjas havi bevásárlása. Egy aktív, valamint egy nyugdíjaskorú fogyasztói kosara ugyanis eltér egymástól, bizonyos termékeket nagyobb, míg másokat egyáltalán nem, vagy kisebb mennyiségben vásárolnak idős honfitársaink.

A termékek meghatározásához a Központi Statisztikai Hivatal életszínvonal statisztikáját hívtuk segítségül, mely egyik táblája mennyiségek szerint tartalmazza, hogy miből mennyit vásárol egy nyugdíjas háztartás egy évben, ezt pedig elosztottuk a hónapok számával. Ez alapján állítottuk össze a 21 termékből álló nyugdíjas kosarunkat, melyben a legnagyobb mennyiségben vásárolt alapvető élelmiszerek szerepelnek. Ehhez súlyozva társítottuk a három nagy hipermarket árait laptársunk adatbázisából. Így nemcsak arra kapunk választ, hogy idős honfitársaink melyik hipermarketben mennyiért tudják beszerezni az élelmiszereket, de ennek átlagát véve az is kiderül, mennyit kell fizetniük egy havi nagybevásárlásért. Nyugdíjas Árkosarunkat egészen 2020 januárjáig visszamenőlegesen is kiszámoltuk, mely lehetőséget ad arra, hogy egy, a mindennapokban érzékelhető árindexet számoljunk.

Szeptemberben forintosítva éves mélypontját érte el a nyugdíjasok havi bevásárlására becsült összeg: 27 113 forintba került beszerezni a 21 termékből álló kosarat. Ennél olcsóbban legutóbb pont egy évvel ezelőtt, 2022 szeptemberében lehetett bevásárolni, akkor még a 26 ezer forintot sem érte el a költség.

Ami pedig magát az Mfor Nyugdíjas Árkosár-indexet illeti, annak értéke 2021 májusa óta a legalacsonyabb, hiszen a mostani bevásárlás költsége mindössze 2 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti szintet.

Így sorban ez már a hetedik hónap, hogy a nyugdíjasok termékkosara kisebb mértékben drágul, mint a Privátbankár családi bevásárlást leképező Árkosár-indexe. A részletekért kattintson laptársunk cikkére >>>

Az előző hónaphoz képest is jelentős csökkenés mutatkozott, hiszen augusztushoz mérten 4,9 százalékkal lett alacsonyabb a bevásárlás értéke.

De még ez is kevés...

Ahogy azt rendszeres olvasóink már megszokhatták, az alap éves és havi adatok mellett rendre kitérünk arra is, hogy az elmúlt két év távlatában hogyan alakult a nyugdíjak reálértéke a bevásárlások alapján. Nos, a jó hír még mindig várat magára, viszont lassan kezd összeérni a nyugdíjemelés és az árak növekedésének az üteme.

Amit 2021 szeptemberében 19 466 forintért lehetett beszerezni, azért most 27 113 forintot kellett kiadni, a drágulás mértéke 39,2 százalékos. Ezzel szemben áll a vizsgált időszak alatt végrehajtott 37,4 százalékos nyugdíjemelkedés.

Vagyis a felmérésünk alapján a legalapvetőbb és leggyakrabban vásárolt termékek alapján a bolti, érzékelhető infláció még mindig magasabb, a nyugdíjak kétéves reálértéke 1,2 százalékos mínuszban van. Az árak elmúlt két évben tapasztalt elszállása miatt ennyivel kevesebb élelmiszert tudnak a kosarukba tenni a nyugdíjasok.

Még így is van, ami brutálisan drágult

Hiába fékezett hatalmasat az áremelkedések üteme, ha a 21 terméket nézzük, akkor még így is akadnak olyanok, melyek ára nemcsak éves, de havi szinten is nagyot ugrott. Mutatjuk a toplistát!

Augusztushoz képest csupán a kosárba leggyakrabban kerülő termékek harmadánál emelkedett a három hipermarketben rögzített átlagár. Ezek között viszont akad egy kiemelkedő:

az ásványvíz ára 22,3 százalékkal emelkedett előző hónaphoz képest.

Ezen kívül

  • a joghurt 8,
  • a sajt 5,9,
  • a tojás pedig 5 százalékkal kerül többe.

A lista másik végén viszont jelentős árcsökkenéseket látni:

  • a csirkemell 18,2,
  • a krumpli 17,4,
  • az alma pedig 12,2 százalékkal kerül kevesebbe most szeptemberben, mint augusztusban.

Éves bázison viszont még továbbra is brutális mértékű áremelkedéseket lehet tapasztalni a boltokban néhány termék esetében.

  • A cukor ára 61,7,
  • a joghurté 59,4,
  • az ásványvízé pedig 47 százakékkal magasabb most, mint volt egy éve.

De kiemelkedik még a májkrém is, ami 25,8 százalékkal került többe.

Az ugyanakkor pozitív fejleményként értékelhető, hogy egyre több termék esetében egyre nagyobb mértékű árcsökkenéseket lehet látni.

  • A sajt ára 31,3 százalékkal lett alacsonyabb,
  • a margarin 25,8,
  • a párizsi pedig 17,7 százalékkal kerül kevesebbe.

(Székely Sarolta szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!