Az MTI-hez eljuttatott MTA közlemény szerint a Közoktatási Elnöki Bizottság a teljes tudós testület véleményére, száznál több szakember munkájára támaszkodva értékelte a Nemzeti alaptanterv 2018. augusztus 31-én vitára bocsátott tervezetét, rámutatva annak kérdéses mozzanataira, és felajánlotta segítségét a további munkálatokhoz. Arról a Közoktatási Elnöki Bizottságról van szó, melynek 2016-ig elnöke volt, most pedig állandó meghívott tagja az a Csépe Valéria pszichológus, egyetemi tanár, akinek vezetésével 2018. augusztusára elkészült az új NAT, de a kormány nem fogadta el, ezért alapvető módosításokkal hozták nyilvánosságra január utolsó napján.
"A tudományos közösség azt tapasztalja, hogy a nyilvánosság kizárásával elvégzett átdolgozás eredményeként 2020. január 31-én egy kormányrendelet olyan Nemzeti alaptantervet léptetett hatályba, amelyet több pedagógusszervezet pedagógiai, tananyag-szervezési és tartalmi szempontból aggodalommal fogadott" - írták. Hozzátették, hogy továbbra is készek szakmai segítséget nyújtani a NAT, illetve a kerettantervek kialakításához és a megszülető tankönyvek lektorálásához.
Együttműködési igény esetén az MTA megszervezi a bevezetés tapasztalataival kapcsolatos szakmai eszmecserét, amelynek során - komplex hátterével - segítheti a tanulási területek közötti kapcsolatok erősödését is – tették hozzá.
Az új NAT nyilvánosságra hozatala óta eltelt napokban egymást érik a tiltakozók melletti állásfoglalások. Nem sokan akadnak, akik az új NAT-ot elismerő szavakkal illetik, a ritka kivételek egyike a Történelemoktatók Szakmai Egyesülete, az ő véleményükre reagált a Történelemtanárok Egylete. Mindeközben folyamatosan gyűlnek a NAT 2020 – NEM! petíciójának aláírói, akiknek véleményéből szemez a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének FB-oldala:
„Aláírom, mert korszerű tudásra és kompetenciákra van szükség ahhoz, hogy az új generáció versenyképes tudással rendelkezzen, és boldog és kiegyensúlyozott felnőtt legyen. Az új NAT egészen más céloknak alárendelten készült, sajnos.”
„Aláírom, mert a hazaszeretet nem feltételhez kötött, nem a múlt miatti kesergésről szól, hanem a jövőről, összefogásról, haladásról!„
„Aláírom, mert szakmai konszenzus nélküli, a gyerekek jövőjét elő nem segítő, képtelen logikájú, az európai oktatási jelenben szégyenkezésre és magyarázkodásra okot adó, a tanárt demotiváló dokumentum.”