5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Nincs elég kamionsofőr, hogy szállítsa a naftát, ezért a nagy olajcégek elkezdték bezárni a töltőállomásokat. A helyzet még nem teljesen tragikus, de az ország kollektív emlékezetében már most bizonyos, huszonegy évvel ezelőtti rémképeket idéz fel.

Szegény Nagy-Britanniát még az ág is húzza. Nem elég a kilövő földgázárak miatt egyre súlyosbodó energiakrízis és a dráguló élelmiszerek, most már annak is fennáll a veszélye, hogy hamarosan üzemanyaghiány lesz a benzinkutakon.

Az ország három legnagyobb benzinkút-üzemeltetője csütörtökön kongatta meg a vészharangot: a BP jelezte, hogy legalább 100 benzinkútján legalább egy üzemanyagtípusból vészesen megcsappantak a készletek, és néhány egységnek egyenesen be is kellett zárnia a hiányosságok miatt. Az Esso azt közölte, hogy ugyanez a probléma érinti "egy maroknyi," Tesco Express üzlettel egybeépített töltőállomását, és a Tesco több saját kútja is készlethiánnyal küzd. A Guardian szerint pénteken már felbukkantak a pániktankolók is: a kútkiszáradás veszélyének hírére London és Kent egyes töltőállomásain járműsorok kígyóztak.

Az újabb krízisre egy olyan találkozón derült fény, melyet azért hívtak össze, hogy több nagyvállalat vezetője tájékoztassa a brit kormányt a már eddig is meglévő krízisek helyzetéről. A megbeszélésen a BP Nagy-Britannia üzemanyag-ellátásáért felelős vezetője, Hanna Hofer úgy fogalmazott, hogy a helyzet "rossz, nagyon rossz", és arról beszélt, hogy jelenleg a normális, zökkenőmentes benzinkút-működéshez szükséges készleteknek csak a kétharmada áll a rendelkezésükre, és az is "rohamosan fogy."

A zavar oka az, hogy a Brexit miatt kamionsofőr-hiány állt be az országban, tehát nincs elég ember ahhoz, hogy elfuvarozza az üzemanyag-utánpótlást az olajfinomítókból a kutakra. A BP mintegy 1200 brit kútját a Hoyer nevű szállítmányozócég tölti, alapesetben körülbelül 400 sofőrrel - itt már egy maroknyi vezető kiesése is megboríthatja a normál munkamenetet. A Tesco 500 saját kutat üzemeltet, míg az Esso-Tesco Express együttműködés 200 töltőállomást tart fenn.

A Downing Street a probléma felmerülésére azt reagálta, hogy nincs az országban üzemanyag-hiány, de úgy tűnik, mások nem látják ilyen rózsásan a helyzetet. A három nagy cégen túl megszólalt a brit Közúti Fuvarozó Egyesület egyik vezető képviselője, Rod McKenzie is, aki szerint a képviselők "tehetetlenségi kormányzást" folytattak az elmúlt hónapokban, és hagyták, hogy a helyzet fokozatosan egyre rosszabb legyen. McKenzie szerint az lenne a minimum, hogy a kormány egy "nagyon rövid távú" intézkedés keretében a kamionsofőr-szakmát is felvegye arra a listára, mely a leginkább hiányos foglalkozásokat gyűjti, és szezonális munkavállalói vízumot állítson ki a külföldi sofőröknek.

A brit nemzeti statisztikai hivatal legutóbbi adatai szerint jelenleg az ország szállítmányozási és raktározási iparága cégeinek csak 80 százaléka működik, ami a legalacsonyabb arány Nagy-Britannia gazdaságának összes szektora között. A vállalatok egy része a pandémia miatt bezárt, más részük a munkaerőhiány miatt ideiglenesen szünetel. Utóbbit a Brexit mellett az okozza, hogy a töltöállomás-üzemeltetők csak nehezen tudnak maguknak kamionsofőrt fogni, illetve a vezetőiket megtartani, mert ez a munka egyszerre nehéz és viszonylag rosszul fizető - az élelmiszerbolt-láncok viszont vaskos bónuszokkal jutalmazzák az újonnan leszerződő szállítókat, így sokukat sikerül átcsábítani az olajosoktól.

Mintha már láttak volna ilyet

A kiszáradó benzinkutak réme a felnőtt brit korosztályban 2000 őszének áldatlan emlékét idézheti fel - akkor azért nem jutottak el a szállítmányok a töltőállomásokra, mert a kamionsofőrök és a gazdák sztrájkba léptek a magas üzemanyagárak miatt.

Ez akkor is pániktankolásra sarkallta a briteket, három nap alatt annyi üzemanyagot értékesítettek a töltőállomások, mint amennyit normális ügymenet esetén egy hét alatt. Az áruutánpótlás elapadása és a hisztérikus ütemben tankoló lakosság együtt azt eredményezte, hogy a sofőrsztrájk negyedik napjára 3 ezer benzinkút száradt ki országszerte.

Pánikvásárlók lepték el az élelmiszerboltokat is, egy üzletlánc odáig jutott, hogy jegyre adta a kenyeret és a tejet. A benzinhiány azzal is fenyegetett, hogy leállnak az egészségügyi szállítmányozások - például nem tudják kivinni a kórházakba a transzfúziós vért - és egy ponton a posta is jelezte, hogy már csak egy napi kézbesítésre való benzin maradt a járműveikben. A felfordulás közepette több mint 70 iskola zárt be ideiglenesen. A sofőrsztrájk óriási felfordulást okozott az ország életében - pedig csak egy hétig tartott.

Huszonegy évvel ezelőtt Tony Blair bevetette a hadsereget, az országos leállás alatt katonák segítségével látták el készletekkel a létfontosságú dolgozókat. Hasonló beavatkozásra Boris Johnson kormánya is kész: még a no-deal Brexit esetére indították el az Operation Escalin nevű kezdeményezést, mely keretében 1600 katonát képeztek ki tankervezetésre, őket tudnák most szükség esetén mozgósítani, ha tényleg kiszáradnának a kutak. Az újratöltésüket 80 katonasági üzemanyagszállító teherautóval tudnák megoldani. Kormányzati források azonban nem győzték hangsúlyozni a Guardiannek, hogy egyelőre semmi szükség a sereg bevetésére.

Annyi biztos, hogy nagyon kellemetlen lenne Boris Johnsonnak, ha a novemberre esedékes glasgowi klímacsúcsot egy leállt ország látná vendégül. Ha a huszonegy évvel ezelőtti, bénító demonstrációhoz hasonló most nem is lesz Nagy-Britanniában, így is adódhatnak addig drámai jelenetek. Az energiakrízis ugyanis a predikciók szerint enyhülni nem, csak súlyosbodni fog. És csütörtökön azt közölte a Bank of England, hogy a háztartási energiaszámlák megugrása idén télen 4 százalék fölé hajtja az inflációt, és ezzel a megélhetési költségek növekedésének üteme évtizedes csúcsra tör. Sőt, a bank arra számít, hogy az energiaárak legalább jövő év közepéig magasban tartják a szigetországi inflációt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!