5p

A 2024. február 11-i Super Bowl, amikor a Kansas City Chiefs és a San Francisco 49ers megmérkőzik, egy újabb óriási lehetőség az év egyik legnézettebb televíziós eseményén megjelenő hirdetőknek. Miközben egyes régi szponzorok ismét ott lesznek a több mint 110 millió néző előtt, addig lesznek olyan törzsvendégnek számító hirdetők, akik most hiányozni fognak.

Mindig érdemes megnézni a világ egyik legnézettebb műsora, a Supe Bowl hirdetőit az új trendek után kutatva. A legérdekesebb dolog nem is az, hogy ki hirdet, hanem hogy ki nem. Például eltűnt négy nagy autógyártó – a Ford, a General Motors, a Chrysler anyavállalata, a Stellantis és a Toyota –, amelyek úgy döntöttek, hogy dollárjaikat jobban célzott marketingkampányokra fordítják. Csak a Kia és a BMW hirdeti új elektromos járműveit, a Volkswagen pedig reklámsorozattal ünnepli fennállásának 75. évfordulóját az Egyesült Államokban.

Idén hiányzik a GoDaddy is, akinek a Super Bowl hirdetései az évek során pörögtek fel. A vezetőség jelezte, hogy a vállalat olyan egyéb marketing lehetőségeket és célpiacokat vizsgál, ahol nagyobb az elköteleződés – mutat rá a nagy távolmaradókra a két marketinget és üzleti etikát tanulmányozó professzor, Linda Ferrell és OC Ferrell.

Milliók fognak ismét a tévé képernyőjére tapadni. Fotó: Facebook
Milliók fognak ismét a tévé képernyőjére tapadni. Fotó: Facebook

A "touchdownt" kereső hirdetők

Az idei Super Bowl hirdetésekben, - amelyre a szabad kapacitások 2023 november elejére elfogytak -, az élelmiszer- és italmárkák dominálnak. Hiszen ezek a termékek széles célközönség számára vonzóak. 

Most többek között olyan első hirdetők, mint a Popeyes, a Drumstick, a Nerds és a Pepsi új citromos lime szódája, a Starry, csatlakozik az örökzöld reklámozókhoz: a Reese's-hez, az M&M's-hez, a Pringles-hez, a Frito-Lay-hez és a Mountain Dew-hoz.

A világ legnagyobb sörgyártója, az Anheuser-Busch InBev pedig azt tervezi, hogy különböző márkáival több reklámmal is előrukkol, beleértve a háttérbe szorult Bud Lightot is, abban bízva, hogy ezekkel be tud kerülni az ikonikus Super Bowl reklámok történetébe.

Ugyanúgy, mint tavaly, egy 30 másodperces reklámidő akár 7 millió dollárba is kerülhet.

Ábránkon látható, hogy pár év alatt mennyire felszaladtak az árak kivéve a legdurvább Covid-évben, 2021-ben, és furcsamód a tavalyi húzós  ár sem változott:

Ahogy mondják: a nagyszípnadon egy rövid szereplés sem olcsó. És akkor még nem volt szó a reklámfilmek költségvetéséről, amelyek gyakran több mint kétszer annyiba kerülnek, mint amennyi a mérkőzés napján elmegy a vetítésükre. 

Összességében: egyetlen egy reklámhely több mint 20 millió dollárba is kerülhet a vállalatoknak.

Megéri a hirdetők szerint mindez? 

Egyes társaságok számára egyértelműen igen. De érdemes figyelembe venni, hogy a leghatékonyabb hirdetések – azok, amelyek kiemelkednek a tömegből – jóval a meccs kezdete előtt, illetve utána hetekkel, sőt évekig is láthatók. A kedvcsinálók, az előzetesek és néha maguk a teljes hirdetések is általában a Super Bowl előtti hetekben jelennek meg, és mérettetnek meg a tévében, az interneten és a közösségi médiában.

Ez a „verseny” a mérkőzés után is folytatódik, a szavazások és a hírek szerint rangsorolják a hirdeetéseket, hogy melyek működtek, és melyek nem, azaz hétfő reggel hogy áll a reklámosztók mérlege. A legjobb Super Bowl-hirdetések némelyike ​​még azután is önálló életet él, hogy rég lezajlott a mindent eldöntő meccs. Mert ki tudná elfelejteni az ikonikus 1980-as Coca-Cola reklámot, amelyben a pittsburghi Mean Joe Greene odadobja egy fiatal rajongójának a mezét! Míg a hirdetés eredetileg 1979 végén jelent meg, néhány hónappal később sokkal szélesebb közönséget ért el.

Ez a hirdetés olyan népszerű maradt, hogy 30 évvel később a Coke Zero reklámjaként újra elkészítették Troy Polamalu Steelers játékossal. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint a Super Bowl előtti és utáni reklámok gyakran újraélesztik a korábbi ikonikus hirdetéseket – évtizedekkel később.

A tévés reklámdömping kicsit átalakul

Akkor miért hagyta el mégis a nagy négyes autógyártó, a GoDaddy és más korábbi Super Bowl-hirdetők a nagy döntőt? Mert a Z generációt különösen nem nyűgőzik le a Super Bowl-hirdetések, és az ügyet bonyolítja, hogy nem érdeklődnek a tévéadások iránt.

A marketingszakemberek szerint a TikTok és más közösségi oldalak már jobb platformok arra, hogy az üzenetek célzottan eljussanak egyes demográfiai csoportokhoz. 

A hirdetések megtérülése ugyanis ezeken a helyszíneken sokkal könnyebben nyomon követhető, és a reklámkiadások is könnyebben igazolhatók – különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ezeket a reklámokat milyen gyakran osztják meg a fogyasztók családjukkal és barátaikkal néhány másodperc alatt, néhány gombnyomással.

Ennek ellenére a mai, széttöredezett médiakörnyezetben a Super Bowl olyan ritka esemény, amely valóban tömeges vonzerővel rendelkezik: tavaly az amerikaiak több, mint 60 százaléka nézte a szuperdöntőt.

A marketingvezetők tisztában vannak azzal, hogy a Super Bowl TV-reklámjai akkor működnek a legjobban, ha tömegpiaci termékeket népszerűsítenek humorral, állatok szerepeltetésével, nosztalgiával és hírességekkel együtt. Illetve olyan társadalmi célok fókuszba állításával, amelyek a fogyasztók körében működnek. Egy márka emlékezetes és kreatív sztorival való összekapcsolása szintén hatékony módja egy márka láthatóságának növelésében. Voltaképpen ilyen "egyszerű" a képlet az idei Super Bowl reklámsikereihez.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!