3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Négy nagyvárosban összesen 867 gépkocsi állapotát mérték fel a Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akcióban szeptember 19. és 23. között.

Az Európai Mobilitási Hét állandó kísérőprogramján a szakemberek 94 jármű esetében állítottak meg hiányosságot, közülük 27 erősen szennyezőt kell két hónapon belül időszakos műszaki vizsgálatra vinni - írta közleményében a Technológiai és Ipari Minisztérium.

Idén Budapesten naponta három-három, Debrecenben, Győrben és Szegeden pedig egy-egy, összesen tehát harminc helyszínen végeztek kitereléses közúti ellenőrzéseket a kormányhivatalok szakemberei. A járműveket a műszaki vizsgálóállomásokon is alkalmazott technológiákkal, a benzineseket gázelemzővel, a dízeleseket füstölésmérővel vizsgálták. A szemrevételezés során szivárgások, a környezetre ártalmas meghibásodások, akár szabálytalan módosítások nyomait keresték - részletezték.

A több évtizede futó akciónak köszönhetően a tapasztalatok már hosszabb időtávon is összevethetők. Az ezredforduló környékén a dízelmotoros autók fele, a benzinesek kétharmada felelt meg maradéktalanul az előírásoknak. A technológiai fejlődésnek, szigorúbb kritériumoknak és rendszeres ellenőrzésnek is köszönhetően az elmúlt években tíz vizsgált járműből átlagosan már csak egy-kettő esetében találtak kifogásolnivalót a szakemberek.

Képünk Illusztráció. Fotó: Depositphotos
Képünk Illusztráció. Fotó: Depositphotos

2022-ben a teherautók és nyergesvontatók hibátlannak bizonyultak, de a viszonylag alacsony vizsgált darabszám miatt ebből aligha vonható le általános érvényű következtetés. A könnyű-tehergépjárművekből mérték meg a legtöbbet, megfelelőségi arányuk így is 97 százalék fölött alakult. A legtöbb probléma a személyautókkal volt, minden ötödiket kisebb-nagyobb hiányosságon érték. Míg a gázolajjal hajtott járművek környezeti állapota negyedszázada még jelentősen elmaradt a benzinesekétől, a dízelmotorosok egy évtizede beelőztek, és 2022-ben is megőrizték előnyüket.

Ilyen korú járművek az utakon

A legfiatalabb állomány a fővárosi a könnyű-tehergépjárműveknél (9,4 év) és a személyautóknál (12,8) is, a vidéki mérések 9,9 és 15,5 évre húzzák fel az összesített átlagéletkort. A nagyobb gépek értelemszerűen sokkal többet róják az utakat. Az autók 13 807 kilométeres átlagos évi futásteljesítményét a kisteherautók duplázzák (27 026), a nagyobbak közel háromszorosan (41 155), a kamionok pedig több mint hatszorosan (89 626) múlják felül. Mivel az új dízeles, elektromos vagy hibrid gépkocsik jellemzően kimaradtak a mintavételezésből, a mért adatok nem tükrözik a teljes hazai járműállomány mutatóit. A hatóság műszaki vizsgára rendelte be azokat a járműveket, amelyek nem voltak képesek határérték alatti kibocsátási értékeket produkálni.

(MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!