2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Alternatív kereskedelmi repülőgép-üzemanyagokon dolgoznak amerikai kutatók, a magas olajárak ugyanis nemcsak az autózási szokásokat változtatják meg. A két legígéretesebb alternatíva a biodízel és a folyékony hidrogén, egy új hajtóanyag bevezetése azonban még évekig, vagy akár évtizedekig is várathat magára.

A Boeing illetékese szerint a kerozin alternatíváját sokkal nehezebb megalkotni, mint egy közúti közlekedésre használt üzemanyagot. A bevezetést követően ráadásul valószínűleg sokkal drágább lesz az új hajtóanyag, mint a hagyományos, de az egyre emelkedő olajárak miatt a kereslet is növekszik - közli az AP.

Az új repülőgép-üzemanyag kifejlesztésének gyakorlati haszna azonban túlmutat a növekvő olajárakon, az is fontos tényező, hogy a légitársaságok a jövőben se maradjanak hajtóanyag nélkül.

Biodízel

Az egyik alternatíva az egyes személyautókban és tehergépkocsikban ma is használt biodízel lehet, amit például szójából vagy kukoricából lehetne előállítani. A probléma ezzel a hajtóanyaggal főleg az, hogy fagyáspontja sokkal magasabban van, mint a keroziné, ami miatt nagy magasságokban használhatatlanná válik a készítmény. A másik nagy gond a felhalmozható készlet. Szakértők szerint egyszerűen nincs elegendő megművelhető terület az USA-ban ahhoz, hogy az embereken kívül az utasszállítókat is etethesse. Elemzők szerint valószínű, hogy kezdetben kevert üzemanyaggal repülnek majd a gépek.

Hidrogén

Egy másik megfontolandó opció a folyékony hidrogén használata. A szakértők egyetértenek abban, hogy viszonylag kis módosítással a mai repülők képesek lehetnek hidrogénnel is üzemelni. Ez az anyag viszont - noha könnyebb a kerozinnál - több helyet foglal és persze rendkívül hideg. Ezért a fedélzeti tárolás szempontjából újra kéne tervezni az utasszállító-típusokat. További problémát jelenthet az előállítás is, hiszen természetes formában a hidrogén általában más elemekkel együtt (például oxigénnel, vizet alkotva) van jelen.

A hidrogén tisztán ég, melléktermékként vizet állítva elő. Egyesek szerint azonban ez is veszélyes lehet, hiszen egy magasan utazó repülőgép "felhőcsináló" géppé változhat át.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!