A megállapodás küszöbön álló aláírásáról a Szentpétervári Gazdasági Fórumon tájékoztatta a sajtót a Gazprom egyik illetékese. Alekszandr Medvegyev, a Gazprom vezérigazgató-helyettese szerint a megállapodás keretében az osztrák OMV határozza meg a részvényesi tőke szerkezetét a Gazprommal alakítandó vegyes vállalatban, amelynek feladata a gáz Baumgartenig történő szállítása lesz.
Ausztriát már tavaly augusztusban meghívták a projektbe, de a tárgyalások elhúzódtak, nem utolsósorban azért, mert éppen Ausztria a konkurens projekt, a közép-ázsiai gázt Oroszország elkerülésével Európába szállító Nabucco egyik mozdonya. Az év elején, amikor Brüsszel és az Egyesült Államok némi sikereket ért el a közép-ázsiai államokkal folytatott tárgyalásokon, Bécs a jelek szerint kételkedni kezdett abban, hogy érdemes-e csatlakoznia az orosz vezetékhez.
A Déli Áramlathoz csatlakozott már Bulgária, Szerbia, Magyarország és Görögország, s Medvegyev szerint Horvátországgal és Bosznia-Hercegovinával egyelőre tárgyalások nem, csupán konzultációk folynak, mivel a Gazprom először a fővezeték nyomvonalát akarja meghatározni, s az elágazásokról csak azután kíván dönteni.
Április elején aztán Alekszej Miller Gazprom-vezérigazgató Szlovéniában tárgyalt, felmerült, hogy a Dél Áramlat elkerülheti Ausztriát és Wolfgang Ruttenstorfer, az OMV vezérigazgatója sietett bejelenteni, hogy a vezetéknek mégiscsak Ausztrián kell áthaladnia. További lökést adott az OMV-nek, hogy miközben maga közvetlenül tárgyal Bakuval, a Gazprom felajánlotta Azerbajdzsánnak: piaci áron vásárol tőle gázt.
Ezenkívül Ausztriát nyilvánvalóan vonzza a kilátás, hogy saját szükséglete fedezésének biztosítása mellett bevételekre számíthat a tranzitdíjakból és a gáz tárolásából, elosztásából. Vagyis a Déli Áramlattal ugyanazt kapja, mintha a Nabucco építésében venne részt, csak csekélyebb ráfordítással és jóval kisebb kockázattal, s emellett jelentős európai gázelosztó központtá válik.
A lap szakértőket idéz, akik szerint Ausztria elkerülésével a Dél Áramlat rövidebb, s így olcsóbb is lenne, de a gazdasági szempont másodlagos. A szakemberek szerint Magyarország és Ausztria részvételével a Déli Áramlatban a Gazprom megszabadulhat a Nabucco konkurenciájától, annál is inkább, mivel a projekt az utóbbi időben ígéretesből problémássá vált. Az eredetileg remélt iráni gázra alapozását a politikai helyzet akadályozza, és a közép-ázsiai országok sem hajlanak arra, hogy megtöltsék gázzal a vezetéket, s ez igen kockázatossá teszi a megépítéshez szükséges hatalmas befektetéseket.
Ausztria csatlakozásával a Gazprom három legyet üt egy csapásra: Oroszország az Európai Unió energetikai biztonságának első számú garantálója lesz, erősíti jelenlétét egy stratégiailag fontos régióban, és csökkenti a Nabucco megvalósulásának esélyeit - vélték az RBK Dailynek nyilatkozó szakértők.