3p

A világ egyik legrangosabb autóversenyén, az Indy 500-on idén először használtak etanolkeveréket üzemanyagként, amely hozzájárulhat az alternatív hajtóanyag hétköznapi elterjedéséhez is.

[ajanlo=1317][igazitas=right/]Vasárnap 90. alkalommal rendezték meg a legfontosabb amerikai autóversenyt, az Indianapolis 500-at, amellyel kapcsolatban legalább annyit beszéltek az üzemanyagokról, mint a drámai körülmények között diadalmaskodó Sam Hornishról. Ennek oka, hogy az autókat a verseny 95 éves történetében először olyan üzemanyaggal tankolták meg, amelynek 10 százaléka etanolból állt. 2007-től az összes Indy Racing League (IRL) futamon 100 százalékig etanollal hajtott autók versenyeznek majd. Nagy sikere ez az etanolipar óriásainak - az ICM-nek, a Broinnak és a Fagennek -, akik hosszú éveket áldoztak pénzt és energiát nem kímélve az etanol üzemanyagként való tökéletesítésére és elfogadtatására.

A három vállalatot tömörítő Etanol Promóciós és Információs Tanács vezérigazgatója, Tom Slunecka elmondása szerint céljuk az volt, hogy bemutassák az Indy 500-at követő mintegy 300 millió amerikai tévénézőnek az etanol erejét, hatékonyságát és biztonságát. Mint mondta, a 80-as évek rossz tapasztalatai még mindig élénken élnek az emberekben az etanollal kapcsolatban, ezért mindenképp látványosan akarták demonstrálni, hogy az ezzel hajtott versenyautók jobbak, mint metanolos társaik. A tiszta etanol magasabb oktánszámú, mint a metanol vagy a gázolaj, amely segíti a motorokat a jobb teljesítmény elérésében.

Indianapolis 500 - A látványos balesetek szerves részét képezik a versenynek

Természetesen a metanolgyártók csalódottan vették tudomásul a hírt, és mint Gregory Dolan, a Methanol Institute alelnöke elmondta, szerintük nem szakmai alapon hozták meg a döntést. Dolan kiemelte, hogy az etanol drágább és alig vannak tapasztalatok vele kapcsolatban, ami költséges problémákhoz fog vezetni. Ezzel szemben Slunecka nem lát problémát a tiszta etanol használatában, sőt, mint hangsúlyozta, 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot kell majd használniuk annak hatékonysága miatt, és biztonsági szempontból is kedvezőbb a növényi alapú üzemanyag használata.

Az utcai autók számára jelenleg az E85 nevű üzemanyag a legelterjedtebb felhasználási formája az etanolnak. Az E85 etanol és gázolaj keveréke, melynek 85 százalékát az előző teszi ki, de ezt a hajtóanyagot csak speciális motorok képesek feldolgozni, a hagyományos típusokban könnyen kárt is tehet. Az E85 jelenleg Svédországban és Brazíliában a legnépszerűbb, de az évi 4,6 milliárd hordónyi etanolt termelő vállalatok elsődleges célja, hogy az Egyesült Államokban a legelterjedtebb üzemanyaggá tegyék terméküket.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!