A kiotói protokollban lefektetett követelmények betartása a legnagyobb emissziós jogosítvány felvásárlóvá teszi Japánt az ázsiai térségben. A kormány kimutatásai szerint Japán CO2-kibocsátása az 1990-es szintet 8,3 százalékkal haladta meg 2004 márciusára, holott a kiotói protokoll a kibocsátás 6 százalékos csökkentését írja elő 2008-2012-ig. A növekedés a biztonsági szempontok miatt végrehajtott atomerőmű-leállítások miatt következett be, mivel a kiesett áramtermelést fosszilis energiahordozók felhasználásával kellett pótolni.
Elemzők szerint az is hozzájárul a célszámok teljesítésének elmulasztásához, hogy az EU-val ellentétben a japán kormány nem fektetett le kötelező határértékeket a vállalatok számára, hanem kizárólag önkéntes alkalmazkodásukra támaszkodik. Európában például Spanyolország és Görögország növelte CO2 kibocsátását az 1990-es szinthez képest, de a kormány kötelező keretszámokat fektetett le az energia- és a termelőipari vállalatok számára - írja az MTI.
A Mitsubishi Corp., a legnagyobb japán kereskedőház és a kanadai Natsource LLC CO2-jogosítványokkal kereskedő brókercég, a Mizuho Securities Co., valamint a harmadik legnagyobb japán kereskedőház, a Mizuho Securities Co. részvételével megalakított közös vállalat, a Natsource Japan a széndioxid kibocsátási jogosítványokkal folytatott kereskedelem felfuttatását tűzte ki célul.
A második legnagyobb kereskedőház, a Mitsui & Co. számításai szerint az országnak akár 800 millió tonnányi kibocsátási jogosítványt is fel kell majd vásárolnia 2008 és 2012 között, azaz évente 160 millió tonnát. Ez lényegesen meghaladja a kormány által előirányzott évi 20 millió tonnát, ami a kibocsátási csökkentés 1,6 százalékának felelne meg.
A Mitsui és riválisa a Marubeni Corp., valamint a Tokyo Electric Power Co. (TEPCO) és a J-Power energiaipari vállalatok közvetlen befektetéseket hajtanak végre a CDM (clean development mechanism) kibocsátási jogosítvány kiváltási rendszer keretében külföldön, a fejlődő országokban. A TEPCO egymagában felelős a japán CO2 kibocsátás mintegy tizedéért. Az otthoni kibocsátás-csökkentő beruházások magas költsége miatt ezt tartják kifizetődő megoldásnak. Meglehetősen ambiciózus tervei szerint kibocsátását 2010-re a cég az 1990-es szinthez képest 20 százalékkal kívánja csökkenteni.
Amennyiben a beruházásokat az ENSZ Certified Emission Reductions (CERs) bizottsága elfogadja, azok évi 17,7 millió tonna CO2-vel járulnak hozzá Japán kibocsátási keretéhez, illetve ennyivel növelik a japán vállalatok által szabadon értékesíthető kibocsátási jogosítványok összértékét.
A kibocsátási jogosítványok árfolyama jelenleg 6-7 eurón áll tonnánként, ami lényegesen kevesebb az európai emissziós jogosítvány kereskedelmi rendszerben kialakult 23 eurós árfolyamnál. Az európai árfolyamok éppen a vállalatokra leosztott kötelező keretszámok miatt szöktek fel.