2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A becsült költségek rohamos emelkedése, a csúszó határidők és a források bizonytalansága miatt veszélybe kerülhet az Európai Unió és az Egyesült Államok által támogatott Nabucco gázvezeték megvalósítása, írta a The Washington Times című napilap csütörtöki mellékletében.

A nyugat-európai gázellátás forrásainak szaporítására tervezett Nabucco költségeit a korábbi hétmilliárd dollár helyett már 12 milliárdra becsülik. A gázvezeték építésének kezdetét eredetileg jövőre tervezték, ám ezt várhatóan 2010-re fogják halasztani.

A Nabuccón kaszpi-tengeri és közel-keleti földgázt szállítanának Törökországon, Bulgárián, Románián és Magyarországon át az ausztriai elosztóba. A gázvezeték enyhítené Európa függőségét a Gazprom orosz gázmonopóliumtól. Oroszország ugyanakkor maga is egy közvetlenül konkuráló gázvezeték, a Déli Áramlat kiépítését tervezi 2013-ra, amellyel megőrizhetné egyeduralmát a térségben, írta az amerikai újság.

Steven Pifer, a Brookings Intézet munkatársa rámutatott, hogy míg az Európai Unió mint közösség a Nabucco megvalósítását pártolja, néhány tagállam, például Németország és Ausztria kormánya önállóan a Déli Áramlat mellett teszi le voksát.

Egyes közép-kelet-európai országok, amelyek kezdetben a Nabuccót támogatták, újabban hajlanak megváltoztatni az álláspontjukat. A mindkét tervezett gázvezeték szempontjából kulcsfontosságú tranzitországnak számító Magyarország és Szlovénia már hivatalosan is megállapodott Oroszországgal a Déli Áramlatban való részvételről. A lap kiemelte, hogy a két ország állítja: döntésüket nem politikai megfontolás motiválta.

Zeyno Baran, a washingtoni Hudson Intézet szakértője úgy vélekedett a lapban, hogy a Nabucco-vállalkozás alapvetően azért akadozik, mert az európaiak megosztottak a kérdésben. Sem Brüsszel, sem a nagyobb nyugat-európai országok vezetői nem állnak ki nagyon határozottan a terv mellett, mert egyikük sem akarja magára haragítani Oroszországot.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!