Az osztrák McDonalds étteremláncnak logisztikai szolgáltatást nyújtó vállalat évek óta a gyorsvendéglők hulladék olajával működteti kamionjait, az idei évtől kezdve már a magyarországi egységekben képződő olaj egy részét is a határon túl használják fel. Mivel a biodízel magasabb hőmérsékleten dermed mint a hagyományos üzemanyag, ezért csak a nyári fél évben használják. A nyersanyagból a gyorsétteremlánc magyar hálózatában évi 500 tonnányi keletkezik, amely a hazai egységeket ellátó mintegy 10 kamion félévi üzemanyag-szükségletét tudná fedezni. Persze csak kémiai értelemben, jogilag ugyanis a folyamat Magyarországon nem működőképes.
[ajanlo=1321][igazitas=left/]A növényi alapanyagból készült üzemanyag jövedékiadó-tartalma a jövedékiadó-törvény szerint 0 százalék, ezt a rendelkezést egy idei kormányrendelet (42/2005) felülírta, így a kedvezmény csak a bekevert biodízelre, vagyis a kőolaj alapú dízel és növényi olaj keverékéből előállított üzemanyagokban a növényi hányadra érvényes. Ez a rendelkezés a gyakorlatban monopóliumot biztosított a kevert üzemanyagot Magyarországon egyedül előállító olajvállalatok számára. A nem kevert biodízelre jövedékiadó-mentességet lehet kérni, ami azonban a lap információi szerint még senkinek - így az éttermi kamionok üzemeltetőjének - sem sikerült, a jövedéki adóval együtt viszont a biodízel árban már nem versenyképes.
A hazai éttermek használt sütőzsiradékát korábban szinte kizárólag a Biofilter magyar cég vásárolta fel. A nyersanyagból főként takarmány-alapanyag készült, ám ennek ára az európai takarmánybotrányok nyomán drasztikusan lezuhant. Jelenleg az osztrák logisztikai vállalat kínálja a legtöbbet a hazai használt étolajért. Az olcsó magyar biodízelből ezért Ausztria profitál, írja a Népszabadság.