4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hétfőn várhatóan felújulnak az orosz gázszállítások Európának, miután vasárnapra virradó éjszaka Vlagyimir Putyin és Julija Timosenko orosz és ukrán államfő tíz órás tárgyalás után megállapodásra jutott az Ukrajna gázellátását 2009-re biztosító kétoldalú szerződés feltételeiről - jelentette be Moszkvában késő éjszaka a két kormányfő.

Maratoni hosszúságú tárgyalást követően úgy tűnik, végre lezárulhat az Oroszország és Ukrajna között kirobbant gázvita, melynek fő vesztesei azok a kelet-európai országok voltak, melyek az elzárt gázcsapok miatt nem jutottak földgázhoz. Putyin ugyan csak annyit mondott, hogy a gázszállítások hamarosan felújulnak, de elhangzott a hétfői időpont is. A hétfőre szóló ígéret reális lehet, mivel a szerződés korábbi információk szerint már hosszabb ideje teljes egészében készen áll, csupán az árakat kell beírni. Mindazonáltal részletek kidolgozásával az orosz Gazpromot és a Naftogaz ukrán importőrt bízták meg a kormányfők.

A megállapodás lényege: Oroszország és Ukrajna 2009. január 1-től áttér az európai árakra és árképzésre, de Oroszország idén még 20 százalék kedvezményt ad a szomszédos országnak a gáz árából annak fejében, hogy a tranzit díja a 2010-ig érvényes szerződésben foglalt - vagyis igen jutányos - marad. Jövő év elejétől, vagyis 2010. január 1-től Oroszország és Ukrajna a gázt illetően teljesen áttér a piaci árra és árképzésre mind a gáz árát, mind a tranzit díját illetően.

A késő éjszakai időpontra való tekintettel igen szűkszavú tájékoztatás arról nem szólt, hogy a kialkudott árak egész évre szólnak-e, vagy a szerződés rögzíti, hogy év közben a piaci árak alakulásának megfelelően változnak, de az utóbbira utal az európai árképzés bevezetéséről szóló megjegyzés. Mivel ugyanis a gáz árát fél éves késéssel az olajárak alakulása alapján kalkulálják, bizonyosnak tűnik, hogy az orosz gáz piaci ára hamarosan a felére, vagy annál is nagyobb mértékben csökken. Nem szóltak a felek a tranzitrendszer működtetéséhez szükséges, úgynevezett műszaki gáz kérdéséről sem, amelyet a szokásjog és a szerződések értelmében Ukrajnának kellene fedezni, amellyel azonban Kijev saját állítása szerint jelenleg nem rendelkezik.

Mivel az átlagos európai ár jelenleg 450 dollár, a 20 százalékos kedvezménnyel Ukrajna egyelőre 360 dollárt fizet ezer köbméter gázért, és a korábbi szerződés értelmében idén még 1,7 dollárt kap tranzitdíjként ezer köbméter/száz kilométerenként.

A kormányfők elmondták, hogy a megállapodás nem ment könnyen. Julija Timosenko hozzátette: meghozta az eredményét a (szombaton Moszkvában tartott) nemzetközi gázkonferencia. Ez arra utal, hogy bár a konferencián látható eredmény nem született, a zárt ajtók mögött elhangzottak mégis hatással voltak a felekre.

Az előzmények: Ukrajna, mint már nem először, az év végéig elhúzta az új szerződés megkötését, s december végén még a tavalyi szállításokért már több mint kétmilliárd dollárral tartozott Moszkvának. Tartozása nagy részét december 30-án ugyan átutalta 614 millió dollár híján, amelynek túlnyomó része a késedelmes fizetésért felszámított bírság, amelyet Kijev nem szándékozik kifizetni, de az új évre szóló szerződésről szóló tárgyalásokat megszakította december 31-én, amikor az orosz fél ezer köbméterenként 250 dollárt kért a gázért.

Az új évre szóló szerződés hiányában a Gazprom január 1-én leállította az ukrajnai gázszállításokat. Mivel a tranzitot külön szerződés szabályozza, a Gazprom európai szállításait folytatta Ukrajnán keresztül, de január 7-én ezeket is leállította, mivel a rendszerbe szivattyúzott gáz nem jutott el az európai felhasználókhoz. Azóta Kijev különféle feltételeket szabott a tranzit fejújításához, de világossá vált: csak akkor hajlandó felújítani az európai szállításokat, ha sikerül megállapodni Moszkvával a kétoldalú szerződésről.

Noha a Gazprom ezúttal jó előre figyelmeztette európai vevőit a helyzet várható alakulására, és részben Kijev ismétlődő magatartása miatt már hosszú ideje fáradozik a jelenleg az európai gázexport 80 százalékát szállító Ukrajnát elkerülő alternatív útvonalak - így az Északi és a Déli Áramlat vezetékek kiépítésén. Az európai szállítások kiesése Moszkva és Kijev számára hatalmas erkölcsi és anyagi vesztességgel jár, nagy károkat szenvedett mindkét ország tekintélye megbízható üzleti partnerként, s a történtek arra indítják az Európai Uniót - amely gázszükséglete mintegy 25 százalékát fedezi jelenleg Oroszországból -, hogy az eddiginél sokkal intenzívebben keresse az alternatív gázellátási forrásokat.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!